וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה לכיל: גרמן מתנגדת לכריית פוספט בשדה בריר

3.4.2014 / 10:02

שרת הבריאות מסתמכת על חוות דעת של מומחה אמריקאי בלתי-תלוי הקובע כי תוצאות הפיילוט לא יוכלו לשקף בוודאות את הסכנות הפוטנציאליות בכרייה בהיקף מלא

מכה לחברת כיל ( 3,015 -0.82% ) : שרת הבריאות יעל גרמן מתנגדת אפילו לכרייה ניסיונית של פוספט בשדה בריר. זאת, בעקבות חוות דעת של פרופ' סאמט.

במכתב ששלחה היום (ה') לבינת שוורץ, ראש מינהל התכנון במשרד הפנים, מתריעה גרמן כי "לאחר שקראתי את חוות הדעת של פרופ' סאמט ואת התייחסותו של פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור, ולאחר שעמדו מול עיניי חוות הדעת הקודמות בנדון, ומתוך אחריותי כשרת הבריאות, הגעתי לכלל מסקנה כי אפשרות הפיילוט אינה נכונה, שכן, הוא לא יוכל לשקף באופן מלא את המצב בפועל, או, כדבריו של פרופ' סאמט: 'הניסיון שייצבר, לא יוכל לספק ביטחון כי לכרייה בהיקף מלא לא יהיו השפעות בריאותיות שליליות (ההדגשה במקור)'".

ברקע למכתב עמדה הצעה לקיום פיילוט לכרייה ניסיונית של פוספט בחלק משדה בריר, באתר מרוחק מהעיר ערד, במטרה לאמוד את פליטות מזהמי האוויר בעת כריית פוספטים באזור זה, ולהעריך בהתאם את ההשפעה הצפויה על הבריאות, בעת כרייה מלאה.

"מצאתי מחד תושבים החוששים לבריאותם ולגורל עירם ומנגד עובדי מפעל רותם החוששים למקור פרנסתם", כותבת גרמן. "לאחר ניתוחו של סאמט את רמת הסיכון הצפויה מכרייה מלאה בשדה בריר לתושבי האזור כולו השתכנעתי כי כרייה בשדה בריר תביא לסיכון בריאותי שאינו עומד בסטנדרטים של סיכון בריאותי המקובלים כיום בארה"ב ובאירופה ושגם אנו איננו יכולים להסכים לו".

גרמן מתנגדת לכרייה בשדה בריר מחשש שפעילות כזאת תסכן את בריאותם של תושבי ערד והפזורה הבדואית באזור. מנגד, העובדים חוששים כי הדבר יחרוץ את דינה של תעשיית הפוספט ואלפי עובדים שמתפרנסים באופן ישיר ועקיף ממנה - יפוטרו. בקבוצת כיל מתריעים כי בתוך 8 עד 10 שנים ייגמר הפוספט באזור מישור רותם, ולכן יש להכשיר אזור כרייה חדש והמתאים ביותר הוא שדה בריר.

שדה בריר. גלובס
שדה בריר/גלובס

במכתבה היום מציינת גרמן כי "בהליך של בחירת כל אתר למפעל המשפיע על בריאות הציבור יש לעשות הליך מסודר במסגרתו יש להכין תסקיר השפעה על הבריאות לרבות סקירת ספרות מקצועית שיטתית וקביעת הערכת סיכונים, קבלת חוות דעת מומחים ושיתוף הציבור. רק לאחר מכן יש לקבוע את המיקום הראוי לכל אתר ואתר".

כיל מאיימת לסגור את רותם

בינתיים, מנכ"ל כיל סטפן בורגס הנחה את הנהלת רותם להכין תוכנית לסגירה של רותם אם ממשלת ישראל תחליט על אי כרייה בשדה בריר, אם כי מדובר באיום אותו תתקשה ההנהלה לממש אם וכאשר. בנוסף ישנה הנחיה להפסיק קליטה של עובדים חדשים, להפסיק השקעות ברותם אמפרט, להפסיק שיפוץ מבנים ומתקנים במפעל למעט בטיחות ושמירה על הסביבה ולא לרכוש כלים וציוד נוספים למפעל.

מכיל נמסר בתגובה: "פרופסור סאמט קובע למעשה שלשדה בריר אין כל השפעה מהותית על בריאות תושבי האזור. לפי המחקר של סאמט, שדה בריר לא יגדיל את התחלואה באזור ובמקרה החמור ביותר השפעתו על התחלואה תגיע למקסימום זניח של ב 0.06%. המחקר שולל מכל יסוד את הנתונים עליהם התבסס משרד הבריאות עד היום, שהצביעו על השפעה גדולה פי מאה ממה שקובע פרופ' סאמט. למרות הקביעה הברורה של סאמט, ולמרות הצהרותיה בעבר, שרת הבריאות אינה מבססת את החלטת המשרד על המחקר של סאמט, והיא מעדיפה לקבל החלטה צרה ומצומצמת, לא מאוזנת בעליל וחסרת אחריות ביחס לאינטרס הלאומי והחברתי הכולל של מדינת ישראל בכלל ושל הנגב בפרט.

"השרה גרמן מעבירה בעצם את ההחלטה לממשלת ישראל שתצטרך לקבל החלטה מאוזנת ואחראית. אם ממשלת ישראל תנהג על פי העיקרון של גרמן יצטרכו לסגור את כל המפעלים בערים, למנוע תחבורה ציבורית ונסיעת מכוניות, למנוע את ירידת צה"ל לנגב, לאסור על הקמת מרכז הסייבר בבאר שבע, לאסור ייצור אנרגיה ושימוש בה ועוד. החלטה לא לאפשר כרייה בשדה בריר כמוה כהחלטה לסגור את תעשיית הפוספט בישראל תוך אובדן מקור פרנסה של כ 9,000 משפחות. זו תהיה מכה אנושה לנגב ותושביו וליכולת להמשיך ולקיים בו התיישבות וחברה יציבה. כיל תדע להתמודד עם החלטה שכזאת בעיקר באמצעות אלטרנטיבות בחו"ל. כעת על ממשלת ישראל להחליט האם גם הנגב ותושביו יידעו להתמודד עם החלטה שכזאת".

מעמותת "רוצים לחיות בלי מכרות", המאגדת את תושבי העיר ערד והישובים כסייפה ואל-פורעה המתנגדים לכרייה בהר בריר, נמסר כי "אנו מברכים את שרת הבריאות ואת גורמי המקצוע במשרד הבריאות ובראשם ראש שירותי בריאות הציבור על עמידתם האיתנה על המשמר ועל הדאגה שלהם לבריאות תושבי העיר ערד ויישובי הסביבה. פרופ' סאמט אישר פעם נוספת, כי הסיכון מכריה באזור ערד והישובים כסייפה ואל-פורעה הינו גבוה מכל סטנדרט מקובל בעולם המערבי ועל-כן פסול.

"אנו סבורים, כי הכרעתה של שרת הבריאות לשלול את הכרייה בשדה בריר מטעמים של סכנה לבריאות הציבור היא נכונה, מוסרית וצודקת שכן המרכיבים הרדיואקטיביים שבפוספט גורמים למחלות שונות ובכללן סרטן הריאות, סרטן הלוע וסרטן קנה הנשימה. לדברים אלה מתווספת העובדה כי אישור כריה באזור העיר ערד וישובי הסביבה יחייב פינוי של אלפי תושבים בדווים מבתיהם והדבר כשלעצמו מהווה צעד בלתי מוסרי ובלתי מידתי. אנו מקווים, שכעת יצטרפו יתר גורמי השלטון למסקנה שאסור לאשר את התוכנית לכריית פוספט בשדה בריר.

"לא מפתיעה אותנו התגובה של כיל שבשליטת משפחת עופר. אמנם הם דרשו מינוי של מומחה בינלאומי והבטיחו שוב ושוב שאם יתברר שיש סכנה בריאותית - הם לא יכרו באזור, אבל כעת מתברר שהם מעולם לא התכוונו לעמוד בהבטחתם. מבחינתם, כך נראה, ערך חיי אדם הוא נמוך מהאינטרס הכלכלי שבכריה.

"בכל מקרה, נמשיך להיאבק על זכותנו לחיות בערד וביישובי הסביבה ללא סיכון בריאותי מכריה באזור הר בריר ואנו סבורים כי הכרעה על גניזת תוכנית הכרייה תסיר, סוף סוף, את איום הכרייה באזור ותאפשר את שגשוגה של העיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully