וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עולם החיישנים והכלכלה החדשה

דליה זליקוביץ'

7.4.2014 / 13:04

"האינטרנט של הדברים" הוא השינוי החם בטכנולוגיה הדיגיטלית. השפעתו הכלכלית על החלטות עסקיות, יעילות ופריון, מהפכנית וחסכנית

"אינטרנט של דברים" הוא המושג בו משתמשים כיום לתיאור השינוי בטכנולוגיה הדיגיטלית, בה מתייחסים לאובייקטים/מוצרים באופן ייחודי לזיהוי וייצוגם הווירטואלי במבנה כמו אינטרנט. האצת התהליך נובעת מריבוי ושכיחות הטלפונים חכמים, כמות המחשבים ומחירם הזול, ויכולת הקישוריות (connectivity) שחברו יחד לרעיון המנצל הזדמנויות חדשות לפיתוח מוצרים, שירותים ושווקים חדשים. ביותר ויותר מוצרים, רכיבים ואובייקטים מוטבעים חיישנים הצוברים את היכולת לתקשר עם מערכות אינטרנטיות, ותוצאות יכולות אלו ורשתות המידע המרובות הביאו ליצירת מודלים ותהליכים עסקיים חדשים, שיפור תהליכים קיימים והפחתת עלויות וסיכונים.

שליטה מדוייקת

ברוב הארגונים, המידע זורם לאורך מסלולים מוכרים ומסורתיים או מתקדמים יותר, המתחילים במידע הנאגר באינטרנט, מנותח, ולאחר מכן עולה במעלה שרשרת הניהול לצורך קבלת החלטות. אולם, המסלולים הקלאסיים הצפויים של המידע משתנים, והעולם הפיזי עצמו הופך לסוג של מערכת מידע. מושג יחסית חדש הנקרא "האינטרנט של דברים", מלמד על עולם בו חיישנים ומפעילים משובצים בחפצים פיסיים כמו כבישים או קוצבי לב, ומקושרים באמצעות רשתות קוויות ואלחוטיות המתחברות לאינטרנט, ומתממשקות עם מידע רב, עדכני שוטף. רשתות אלה מייצרות כמויות מידע עצומות ויכולתם "לתקשר" עם הסביבה, הופכות אותם לכלי עבודה מהפכניים המסוגלים להגיב במהירות לשינויים רציפים ללא התערבות אדם.

ריבוי תהליכי ייצור המשובצים במספר רב של חיישנים, ניתנים לשליטה באופן מדויק יותר שיגרמו להעלאת היעילות כמו למשל ניטור פרמטרים להשבחת גידולים חקלאיים תוך שימוש רציף במידע אינטרנטי על לחות, מזג אויר או רמת מלחים משתנה בקרקע. שיפור סביבות עבודה המנוטרות באופן רציף, מונעות סיכונים או כאשר ניתן לנקוט פעולה אוטומטית מתקנת מידית ורציפה כדי למנוע נזק או להביא להפחתת עלויות. חברות שינצלו ויממשו יכולות אלו, ישיגו יתרון תחרותי על פני מתחרים שלא יישמו זאת, ולרווח תפעולי גבוה יותר.

כאשר על מוצרים מוטבעים חיישנים , חברות יכולות לעקוב ולהתחקות אחרי תנועת מוצרים אלו, ואף לפקח ולשלוט על אינטראקציות איתם, כשמודלים עסקיים יכולים להיות מכוילים על מנת לנצל את נתונים רציפים אלו. פעולות אלו הופכות את בסיס הנתונים לאמצעי אוטומציה ובקרת נתונים ובאמצעות "האינטרנט של דברים" לתת הוראות שמוזנות חזרה דרך הרשת ולשנות תהליכים. למשל חברות תיירות שיתחקו אחרי הרגלי הנסיעה שלנו. אימון צבאי (או במצב לוחמה) יעביר פידבק מידי מסביבת אימונים, בה החיילים לבושים בבגדים עם חיישנים (כולל בדיקה רציפה של פרמטרים פיזיולוגיים), הסביבה תהייה עם חיישנים, מידע רלוונטי יועבר באופן רציף לחיילים, וניתן יהיה לתקן טעויות תוך כדי האימון. מיד עם תום האימון ואחריו. דבר שקיים בחלקו כיום בצבא ארה"ב.

הערכות כלכליות לתמורות העתידיות

שוק זה עדיין נמצא בחיתוליו, בפיתוח ובבדיקת של היתכנות במספר רמות. ברמת המאקרו: קיימת ב-"אינטרנט של דברים" הבטחה גדולה עם אתגרים עסקיים, שידרשו למאמצים מוקדמים בה יוכיחו כי המודלים העסקיים מונחה החיישנים, יכולים ליצור ערך. אלו לא יישומו ללא הבטחת כללי פרטיות, אבטחת מידע, מימוש מסגרות רגולטוריות מותאמות ואחריות משפטית נלווית. ברמת המיקרו: מקצועות ייעלמו, עולמות התוכן והמידע ישתנו כך ששינויים בדפוסי המידע, ישליכו על מבנה הארגון, תפקודי עובדים, תהליכי העבודה, פיתוח מוצרים וכמובן צורת הניהול ודרכי קבלת החלטות.

חברות יכולות להתחיל כיום עם הטמעת השינויים על ידי שימוש בטכנולוגיות חדשות שייעלו את התהליכים עסקיים בכל הפונקציות המוכרות כמו: ניתוח החלטות המבוססות על חיישנים, אוטומציה ובקרה, צריכת משאבים אופטימלית, שיפור מערכות אוטונומיות מורכבות ובעיקר תהליכי קבלת החלטות בתנאים בלתי צפויים ותגובות מידיות.

בכנס הסלולר העולמי בברצלונה נדונה הסוגיה בהרחבה. לפי חברת "סיסקו" בשנת 2020 יהיו בעולם מעל 50 מיליארד התקנים מחוברים, בהשוואה ל-7 מיליארד טלפונים סלולריים חכמים כיום.

"האינטרנט של הדברים" משנה גורלות של חברות המעצבות את השוק ויביא לפיתוחם של שירותים, מוצרים ורכיבים שטרם היכרנו תוך ניצול הזדמנויות חדשות רבות. לדוגמא הבית החכם, ועוד טכנולוגיות שמקשרות בין אנשים. הרשת האינטרנטית המקשרת בין "הדברים" תהיה זו שתשנה את חיינו בצד הכלכלי.

ד"ר דליה זליקוביץ', מרצה לשיווק במרכז ללימודים אקדמיים - אור יהודה (מל"א).

  • עוד באותו נושא:
  • אינטרנט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully