וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2013: הביומד הישראלי לוהט - התוצאות לא

גלי וינרב

8.4.2014 / 8:31

2013 הייתה שנה של אקשן בביומד, והעניין העצום בחברות סייע להן בגיוס הון. אבל מהדוחות, שרובם כוללים הערת "עסק חי", עולה כי החברות שכבר רושמות הכנסות לא הצליחו לשפרן

שנת 2013 הייתה מלאת אקשן בסקטור הביומד בבורסה בתל אביב, בזכות הגאות בשוק ההון המקומי, שהושפעה מההייפ סביב הענף הלוהט בוול סטריט. העניין הגובר בחברות הציבוריות הפועלות בתחום, וכן עליית שווי השוק שלהן, הקלו עליהן במידה ניכרת לגייס הון עבור פיתוח פעילותן. זאת כשברקע נשברים שיאים במספר ההנפקות ועסקאות המכירה והמסחור בחו"ל (בהשתתפות ערה של חברות ישראליות).

חברות ביומד. גלובס
חברות ביומד/גלובס

אולם דוחות 2013 מעידים, כי מבחינה עסקית ביצועי החברות לא בהכרח השתפרו: בחברות שכבר רושמות מכירות (רובן חברות מכשור רפואי) ההכנסות לא התרוממו ברוב המקרים, ורווח תפעולי הוא עדיין מצרך נדיר.

בחברות הנמצאות עדיין בשלב הפיתוח, אפשרו גיוסי ההון התקדמות קלינית שלא הייתה אפשרית בשנים שעברו. אלו הן החדשות הטובות, אולם החדשות הרעות שחושפים דוחות 2013, הן שלמרות הגיוסים הנרחבים, גם את השנה סיימו רוב החברות הללו שוב עם הערות "עסק חי".

המכירות לא מגשימות

בסקטור הביומד בתל אביב נסחרות כיום רק ארבע חברות בשלות, כאלה שרושמות הכנסות משמעותיות בהתמדה, ושניתן לומר כי הן יציבות. מדובר בפוטומדקס (רפואה אסתטית), קמהדע (תרופות למחלות ריאות וסוכרת), מזור (ניתוחים באמצעות רובוט) והחברה הבת של אלביט מדיקל, אינסייטק (ניתוחים לא פולשניים באמצעות אולטרה סאונד).

בראש הרשימה עומדת פוטומדקס, שהיא חברת מכשור רפואי בסדר גודל עולמי, עם הכנסות של 779 מיליון שקל אשתקד ועם רווח נקי.

קמהדע מתבססת היטב כחברת תרופות אמיתית, עם מוצר נישה אמנם, אך כזה הנמכר היטב, והיא קרובה לרווחיות. מזור אמנם עדין רחוקה מרווחיות, אבל ההיקף הכולל של פעילותה, שיעור הצמיחה שלה השנה והרווח הגולמי הנאה, מצביעים כי היא בהחלט מתקדמת בכיוון הנכון.

חברות מסוגה של מזור הן מועמדות טבעיות לרכישה, וככאלה, חשוב להן יותר להראות צמיחה וכיבוש שוק מאשר רווחיות תפעולית, כל עוד הרווחיות הגולמית סבירה.

בין הבשלות, בהסתייגות מה, נציין גם את אינסייטק, שרשמה אשתקד הכנסות של כ-70 מיליון שקל. החברה אמנם רושמת הפסדים גבוהים לאורך השנים, אבל עם הגב של תאגיד GE, כבעל מניות ומפיץ של מוצרי החברה, היא יכולה לספוג אותם ולהתפתח.

ארבע חבורת נוספות עשויות להצטרף לרביעייה הפותחת בשנים הקרובות: איתמר מדיקל (בדיקות שינה ולב), מדיקל קומפריישן (מניעת קרישי דם בניתוחים), פרוטליקס (תרופה למחלת הגושה) ואנדימד (אסתטיקה רפואית). למעט בפרוטליקס, התבצעו חילופי מנכ"ל בכל החברות בשנה החולפת, ונעשו בהן שינויי אסטרטגיה, במידת הצלחה כזו או אחרת.

באיתמר, העוסקת בבדיקות שינה ולב, סוף סוף התגבשה השנה פנייה בתחום הלב ללקוח הסופי, המטופל או הרופא, לאחר שנים של מיקוד בגורמים אקדמיים. כמו כן נחתמו הסכמים משמעותיים. השינוי עוד לא הביא לצמיחה ברמה השנתית, אולם ברבעון הרביעי ניכרת עלייה בהכנסות.

במדיקל קומפריישן, עם המעבר לדור הבא של מוצרי מניעת קריש דם בניתוח, ישנה צמיחה נאה, אם כי מבחינת ההיקף הכולל של המכירות עדיין לא ניכרת הפריצה שראינו למשל במזור.

בחברת אנדימד נרשמה צמיחה של 10% לעומת השנה שעבר, תוך צמצום משמעותי בהפסדים, והיא גם חתמה לאחרונה על מספר הסכמי הפצה, כך שעשוי להיות מעניין בה בשנה הבאה.

עוד למעלה מעשר חברות מכשור רפואי הנסחרות בתל אביב ממשיכות לרשום מכירות נמוכות, בהיקף של פחות מ-10 מיליון שקל בשנה, אך מעניין לציין כי דווקא עם הגאות בשוק הביומד, מספר חברות מסוג זה נסגרו, לאחר שדשדשו במשך שנים רבות (דוגמאות טובות לכך הן די מדיקל וויידמד שהוביל המשקיע יעקב בר לב). נראה כי המשקיעים המובילים בחברות הללו חשו השנה כי כספם יהיה יעיל יותר במקומות אחרים.

וכך, בסוף 2013, כבר רואים פחות ופחות את התופעה של חברות ביומד החיות בקושי, הנסחרות בשווי של 10 מיליון שקל ומטה ושורדות משנה לשנה עם גיוסים של כמה מיליוני שקלים, המספיקים בקושי לתשלום המשכורות. חברות אלו קרסו, או שבכל זאת הצליחו להתחזק, ושווי של 30-40 מיליון שקל הוא הרף התחתון החדש. העובדה שהשוק ניפה השנה חברות פחות מצליחות, והצליח לתגמל חברות מבטיחות יותר בהון משמעותי, היא עדות לעוד נדבך בהתבגרותו.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

גיוסי הון של כ-750 מיליון שקל

כאמור, השנה חלו עליות נאות בשווי השוק של חברות הביומד הנסחרות בתל אביב. כמעט כולן ניצלו זאת לגיוס הון, אם בשוק המקומי ואם בעקבות רישום מניותיהן למסחר גם בוול סטריט.

בסך הכל גייסו חברות הסקטור בת"א סכום של כ-750 מיליון שקל בהנפקות פרטיות או בהנפקות לציבור, לצד עשרות מיליוני דולרים נוספים שגייסו בוול סטריט חברות דואליות שכבר נסחרות כאן.

הגיוסים היו, בהכללה, גדולים יותר מבשנים עברו, והדיסקאונטים שבהם בוצעו היו עמוקים פחות. לקראת תחילת 2014 ראינו מגמה של הנפקות פרטיות שביצעו כמה חברות ביומד למוסדיים בישראל, ובראשן חברת בריינסווי, מפתחת הקסדה לטיפול במחלות נפש ומוח, שגייסה 41 מיליון שקל בגיוס יחיד מבית ההשקעות ילין לפידות ,וחברת ביו לייט, הפועלת בתחום העיניים, שגייסה כ-20 מיליון שקל משלושה גופים מוסדיים.

דוחות 2013 מלמדים גם על צד מטריד של היקף הגיוסים המשמעותי: רוב החברות שהחלו את שנה שעברה עם הערת "עסק חי", לא הצליחו להתנער ממנה גם השנה, למרות השוק הנוח לביצוע גיוסי הון. הגיוני לחלוטין שחברות ביומד, שנדרשות להשקעות גדולות וטרם ראו הכנסות, זקוקות לכסף לעיתים קרובות, אך היינו מצפים כי בשנה כזו הן יוכלו להשיג מימון שיאפשר להן לשרוד לפחות כמה שנים קדימה.

  • עוד באותו נושא:
  • ביומד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully