וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסטארט-אפ שמתאים פסקול אישי לגולשים ומגדיל הכנסות

גלי וינרב

19.4.2014 / 16:40

האלגוריתם של רייטון מתאים לגולשים באינטרנט פסקול אישי. "ידוע כי מוזיקה מגדילה את ההכנסות של חנויות פיזיות, של מכוני כושר, מלונות ובתי קפה"

רקע: המוזיקה משפיעה על הרגשות שלנו ולכן יש לה תפקיד משמעותי בתחום השיווק. זה הרעיון שהוביל את ארז פרלמוטר להקים את חברת רייטון. בועז, אחיו של ארז, שמייעץ לגבי מוזיקה שמושמעת במוקדים מקצועיים, ניסה להרחיב את הייעוץ גם לאתרי אינטרנט וארז - שכיהן בעבר בתפקידי מפתח בחברת קסמבה ובאתר המסחר האלקטרוני P1000 - הגיע לעזור לו בתור "האח שמבין במחשבים".

השוק: רוב אתרי האינטרנט אינם מנגנים מוזיקה כאשר גולשים אליהם. אחרים מציעים פסקול אחיד, בדומה למצב בחנויות פיזיות. גם בחנויות הפיזיות וגם באתרים, הפסקול נבחר לרוב על ידי מנהל האתר או החנות על פי העדפתו ו/או בהתאם לניחוש שלו לגבי הטעם המוזיקלי של הקונים.

לעיתים, בעיקר בחנויות גדולות וברשתות, יבוצע מחקר שוק והמוזיקה תותאם ללקוחות בכללותם, ואולי גם למזג האוויר ושעת היום, אבל בחנויות כמובן אין אפשרות להתאים את המוזיקה לכל לקוח, ובאתרי אינטרנט לא נהוג לעשות זאת.
"ידוע כי מוזיקה מגדילה את ההכנסות של חנויות פיזיות, של מכוני כושר, מלונות ובתי קפה", אומר פרלמוטר, "אם המוזיקה מתאימה, אנשים מרגישים יותר מחוברים למקום. בגלל זה היום עסקים פיזיים מוכנים לשלם מאות שקלים בחודש תמלוגים עבר השמעת מוזיקה".

המוצר: רייטון פיתחה נגן מוזיקה המוטמע בכל אתר, ואוסף מידע על כל גולש חוזר באתר, כך שניתן יהיה לשוב ולנגן מוזיקה שהייתה אפקטיבית עבורו במיוחד בעידוד קניות או שהות באתר. האתר אוסף מידע על כלל הגולשים, אך ייחודו האמיתי בכך שהוא אוסף מידע גם על כל גולש בנפרד, ומשמיע לו מוזיקה שאמורה לעודד אותו לפעולה.

כל מנהל אתר יכול להגדיר את האפקטיביות אחרת - כמה זמן הגולש שוהה באתר, כמה דפים הוא רואה, כמה מידע נוסף הוא מבקש או כמה כסף הוא מוציא בפועל.

"בחנויות הפיזיות, לעיתים קרובות הצוות בוחר את המוזיקה לפי ההעדפות שלו - וגם זה חשוב, אבל באינטרנט אין חשיבות לשאלה מה הצוות אוהב", אומר פרלמוטר.

לחברה יש פטנטים לגבי האלגוריתמיקה שמאפשרת את ניתוח המידע על הגולש. תחילה בוחרים את המוזיקה על פי מידע כללי: מהי מדינת המוצא של הגולש, מהי השעה ביום אצלו במדינה, האם זה יום חול או סוף שבוע? אחר כך יותאם המידע אישית כאמור. "אנחנו לא מבקשים שום פעולה מהגולש. חס וחלילה. הכל קורה אוטומטית".

לחברה זכויות למגוון של קטעים מוזיקליים אינסטרומנטליים בסגנונות שונים, שאותם היא משמיעה.

רבים מן האתרים היום הם שקטים. אולי הם חשים שהמוזיקה מפריעה לגלישה?

"מדובר במוזיקת רקע שקטה ונעימה, שניתן לכבות בלחיצת כפתור אם לא מתחברים אליה. בפועל, רק כ-5%-8% משקיטים".

המוצר הושק ב-2012 בהשקה רכה, והיום לחברה מאות לקוחות. "הלקוחות הראשונים שלנו היו חנויות להן אחי ייעץ. הן ראו שהמוזיקה משפיעה לטובה על העסק ואמרו - בואו ניקח אותה גם לאתר. היום זה הפוך. חברות שרואות במספרים את האפקטיביות באתר, רוצות שנייעץ להן גם לגבי המוזיקה בחנות". לדבריו, בכ-90% מהאתרים יש שיפור במדדים שקבע מראש הלקוח, ואלה שביקשו שיפור בהיקף ההכנסות באתר, מדווחים על כ-10%-20% שיפור.

רוב פעילות השיווק נעשתה בישראל אבל המוצר מוצע גם לחו"ל ובהדרגה חודר למדינות שונות, בשיטת "אתר מביא אתר" - לקוח מחו"ל גולש באתרים ישראלים באותו תחום פעילות שלו, שומע את המוזיקה, נדלק ומוריד את הנגן של רייטון בלחיצת כפתור. "רשימת הלקוחות שלנו כוללת בין השאר חברת ביגוד בהולנד, מלון בוטיק באיטליה שמשמיעים בו בעיקר אופרה ומסעדה ענקית במלזיה שלאתר שלה מגיעים עשרות אלפי גולשים". למרות הבדלי התרבות, האלגוריתם של רייטון מצליח למצוא את המוזיקה הנכונה גם עבורם. "למסעדה במלזיה בהתחלה עשינו נזקים נוראיים, אבל מהר מאוד האלגוריתם למד אותם והיום מדובר ב-15%-20% תוספת לעסק".

המודל העסקי הוא תשלום חודשי קבוע, כתלות בכמות הגולשים הנחשפים למוזיקה, כשהסכום יכול להגיע מעשרות דולרים לעסק קטן ועד מאות. החברה מציעה את המוצר לחודש ניסיון חינם, שאחריו הלקוחות כבר יודעים להעריך האם הוא אפקטיבי. "לאחרונה סגרנו עסקה עם חברה שעובדת עם הרבה מאוד אתרים פרטיים, ויכולה להציע את המוצר בתשלום לכל מי שבונה אתר דרכה", אומר פרלמוטר.

גיוסי הון: החברה גייסה כמה מאות אלפי דולרים מקפיטל פוינט, דרך חממת המדען הראשי.

השלב הבא: פרלמוטר: "אנחנו רוצים להבין טוב יותר איך המוזיקה מניעה צרכנים לעשות פעולות שונות. למשל, האם כשמעלים את קצב המוזיקה הצרכן קונה מהר יותר?".

רייטון

שנת הקמה: 2010

מייסד: ארז פרלמוטר

גיוסי הון: מאות אלפי דולרים

משקיעים: קפיטל פוינט והמדען הראשי

  • עוד באותו נושא:
  • סטארט אפ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully