וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התוכנה שהופכת מידע גולמי לתוכנית לימוד

גלי וינרב

26.4.2014 / 13:22

התוכנה של לרן וויז מאפשרות לבנות בקלות מסלול שמוביל מהשאלה הבסיסית למה, אל חומר הלימוד, בכל תחום. המערכת ללימוד מתימטיקה ואנגלית נמכרת היום בישראל

הרקע:

אושרת אלפסי היא מפתחת תוכניות לימוד במקצועה. מאז שנת 2000 היא מנסה להעביר את התחום של פיתוח תוכניות לימוד - ולא רק את התוכניות עצמן - אל העולם הדיגיטלי והמקוון, במסגרת חברת לרן וייז (Learn Wise).

באותו הזמן התבקשה אלפסי לפתח תוכנית להכשרת טייסי חיל אוויר באמצעות סימולטורים, "אבל לא מצאתי שום שיטה שיכולה לעזור לפתח תוכנית לימוד על גבי סימולטור". אלפסי רכשה את הידע בעצמה ובהמשך פנתה להפוך אותו לתוכנית הכשרה. התהליך שעברה הוביל אותה לפתח שיטה ייחודית שמאפשרת להפוך ידע לתוכנית לימוד מקוונת, במהירות ובקלות יחסית.

השוק:

אלפסי: "כבר בשנת 2000 החלו להיכנס לשוק 'מחוללי תוכניות לימוד', שניסו ליצור באופן אוטומטי תרגילים וספרי לימוד על בסיס תוכניות הלימוד הקיימות". "השוק הזה מרוכז היום בעיקר בצפון אמריקה", אומרת אלפסי. אחת החברות המובילות בתחום היא Composica, שמאפשרת לכמה מורים לשתף פעולה בבניית תוכנית לימוד על בסיס חומר קיים, ואחר כך להעביר את התוכנית לפורמט דיגיטלי. אפליקציה כזו רלוונטית למערכת החינוך, אבל גם להדרכה והוראה בארגונים. "זה מתאים במיוחד להכשרה בתחום מערכות המידע הארגוניות, כי טכנולוגיה מלמדת היטב טכנולוגיה", אומרת אלפסי.

לדבריה, "כל שיטות הלימוד הקיימות מבוססות על מדרג של יעד - ללמוד (לזכור), אחר כך לדעת ואחרי כן להבין. בזכות הטכנולוגיה יש אפשרות ללמוד באמצעות עשייה, כלומר באמצעות הבנת המטרה של המשימה קודם כל. המוח תמיד שואל 'למה', ואם אין תשובה, הוא לא לומד".

מורה בכיתה. ShutterStock
מורה בכיתה/ShutterStock

המוצר:

אלפסי: "שיטות הלימוד שלנו מאפשרות לבנות בקלות מסלול שמוביל מהשאלה הבסיסית למה, אל חומר הלימוד, בכל תחום". בתחום האנגלית, למשל, החברה בנתה שיטה לפיה מתחילים ממבנה משפט קטן מאוד ומוסיפים לו עם הזמן רכיבים באופן מסודר ומובנה, אשר לדברי אלפסי תואם בצורה מוצלחת יותר מן הקיים את האופן שבו התלמידים מבינים משפט בשפה זרה.

היתרון של המערכת לא קשור בהכרח לתחום הספציפי, אלא ליכולת לנתח במהירות ובאופן חצי-אוטומטי מהי הדרך הטובה ביותר לפרק את החומר לחלקים ולהפיק ממנו, שוב באופן חצי-אוטומטי, תוכניות לימוד חדשות. לדברי אלפסי היכולות הללו מקצרות את הזמן של בניית תוכנית לימוד חדשה מחודש למספר ימים.

עוד ייחוד של המוצר, אומרת אלפסי, הוא הקישוריות שלו בין כלל רכיביה של תוכנית לימוד בתחום מסוים. "בתחומים אחרים עובדים על 'איים של תוכן', ואילו אצלנו אם תלמיד מתקשה כי יש לו פער קודם, המערכת יודעת לקחת אותו באופן מסודר אחורה, עד שמגיעים למקום שבו יש לו את הפער, ולהשלים אותו ואז להחזיר אותו באופן מסודר ומותאם אישית בחזרה לחומר העדכני.

מורים מדווחים כי איתור פער הידע של התלמיד והשלמתו הוא אחד האתגרים הגדולים שלהם", בעיקר במקצועות בית הספר בהם מתמחה החברה, מתמטיקה ואנגלית. "היכולת הזו משחררת הרבה צווארי בקבוק במקומות חשובים למשרד החינוך", אומרת אלפסי. זהו, לדבריה, גם כלי לשיפור שוויוניות החינוך, שכן המערכת נכנסת במקום שבו הכלי האפקטיבי ביותר עד היום היה שיעור פרטי.

שלב בפעילות:

המערכת ללימוד מתימטיקה ואנגלית נמכרת היום בישראל, הן לבתי ספר והן לשוק הפרטי. "יש לנו פיילוט עם המועצה האזורית מעלה עירון (בוואדי ערה) שבו לקחנו בית ספר מאוד מתקשה ותוך ארבעה חודשים השלמנו להם פערים של 2-3 כיתות. היתרון הוא שניתן גם לנטר את ההתקדמות". כמו כן מעניקה אלפסי שירות באמצעות המערכת להטמעת מערכות ידע בחברות, שיכול לעמוד בקצב שבו המערכות מתעדכנות. היום יש לחברה כאלף לקוחות.

האם המודל הזה מאפשר לשווק את המוצר לכל העולם, בנפרד מקיומה של לרן ויייז כנותנת שירות? אלפסי מאמינה כי תמיד יישאר רכיב השירות והמומחיות האנושית בשלב בניית תוכניות הלימוד, אולם את התוכניות ללימוד אנגלית ומתימטיקה שכבר פותחו, ניתן למכור כמוצר מדף.

השקעות:

החברה גייסה כמיליון דולר ממשקיעים פרטיים, שלהם גם פעילות פילנתרופית בתחום החינוך.

השלב הבא:

היישום ש הטכנולוגיה של לרן ווייז לתחום סימולטורי הטיסה, עדיין מחפש משקיע לפיתוח בנפרד.

  • עוד באותו נושא:
  • סטארט-אפ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully