וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ביטול מכס עשוי להוריד מחירי המזון עד 10%"

עדי בן ישראל

27.4.2014 / 16:10

משרד האוצר פתח את שוק הבשר ו-20% משוק מוצרי החלב לתחרות - וייתכן שהפעם אתם תרגישו את זה בכיס. הכלכלן הראשי של מיטב-דש: "ההמלצות נוגעות לכ-17% מהוצאות המשפחה על מזון"

ביטול והפחתת המכסים בשוק המזון על-ידי משרד האוצר עשויים להביא לירידה של 5%-10% במחירים בשנה הקרובה ולחתוך עד 0.25% ממדד המחירים לצרכן - כך מעריך אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב-דש, בסקירת המקרו השבועית שכתב.

בשבוע שעבר הודיעו משרדי האוצר, החקלאות והכלכלה על פתיחת שוק הבשר ו-20% ממוצרי החלב ליבוא. בהודעה משותפת שפרסמו המשרדים נאמר כי ההחלטה נועדה לאפשר את הגברת התחרות בשוק, בניסיון להוביל להורדת מחירים, אם כי ניסיון העבר מלמד כי הפחתות מכסים לא גולגלו לצרכן בסופו של דבר. הפעם, באוצר מתכוונים להקים מנגנון שיוודא כי כך יקרה.

"ההמלצות נוגעות לכ-17% מהוצאות המשפחה על מזון", כותב זבז'ינסקי בסקירה בבואו לנתח את השפעת המהלך על האינפלציה בישראל. "סך הוצאות המשפחה על המזון, כולל הפירות והירקות, מהווים כ-16% ממדד המחירים. כלומר, ההמלצות אמורות להשפיע על כ-2.5% מהמדד. האוצר מציין כי בתחום מוצרי חלב המחירים בישראל גבוהים בכ-30% במוצרים המפוקחים ובכ-50% בתחום המוצרים הלא מפוקחים.

"אם הצעדים יובילו להוזלת המחירים בסך של כ-5%-10% בטווח של שנה, מדובר בהשפעה של 0.15%-0.25% על מדד המחירים הכולל. מטעמי זהירות ובעקבות עלייה במחירי סחורות המזון בעולם שהייתה לאחרונה, הנחנו השפעת צעדי האוצר של 0.1% על מדד המחירים בטווח של 12 החודשים הבאים. כתוצאה מכך הורדנו את תחזית האינפלציה ב-12 החודשים הבאים ל-1.4%".

מחר (ב') בשעה 16:00 יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית לחודש מאי, ולפי הערכות בשוק הוא יותיר אותה ללא שינוי ברמה של 0.75%.

"בנק ישראל יותיר את הריבית ללא שינוי בהחלטתו השבוע", כותב זבז'ינסקי, תוך שהוא מציין את היציבות בשער הדולר בחודש האחרון, העובדה שנתוני מדד המחירים לצרכן תאמו את הציפיות בשוק וסעיף הדיור במדד עלה ואת השיפור בנתונים הכלכליים בעולם. הוא לא מתעלם מהנתונים הכלכליים החלשים יחסית שפורסמו בישראל, אך סבור כי הם לא יגרמו לבנק ישראל להוריד את הריבית מחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully