וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סחר החוץ של ישראל עובר למזרח ולאפריקה

יובל אזולאי

28.4.2014 / 8:23

מדינת ישראל סוגרת נספחויות כלכליות באירופה ופותחת חדשות במזרח ובאפריקה. "הסחר הישראלי עם העולם משתנה"

כאשר ראש מינהל סחר החוץ במשרד הכלכלה, אוהד כהן, מעמיק בתוכנית שתכשיר בחודשים הקרובים את הנספחים הכלכליים העתידיים של המשרד, הוא רואה בעיקר את מדינות אסיה ואפריקה: 12 הצוערים ישמעו בקרוב הרבה מאוד על מצב השווקים ביבשת השחורה וייחשפו לאתגרים שמזמנים השווקים בהודו ובסין.

התפלגות היצוא. גלובס
התפלגות היצוא/גלובס

לדברי כהן, המגמה שהחלה לפני כחמש שנים להרחבת פעילות של נספחויות כלכליות ישראליות באסיה ובאפריקה - גם על חשבון נוכחות באירופה - עוד צפויה להימשך בשנים הקרובות, כשהשנה כבר ניכר שינוי משמעותי במאזן סחר החוץ הישראלי. לראשונה, היקף הסחר הישראלי עם גוש מדינות אסיה יעבור ב-2014 את ארה"ב, וידחק אותה מהמקום השני אל המקום השלישי. מנתוני מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה עולה כי ב-2013 21% מהיצוא הישראלי נעשה למדינות אסיה והתקרב להיקף היצוא לארה"ב, שמאז המשבר הכלכלי ב-2008 נמצא במגמה של ירידה (21.6%).

על פי התחזיות, ירידה מתונה בהיקף היצוא לארה"ב תימשך גם בשנים הקרובות, כשבמקביל, המגמה להרחבת הסחר עם מדינות אסיה תישמר. ב-2018, כפי שעולה מתחזית שפרסם באחרונה מינהל סחר החוץ, 24.5% מהיצוא הישראלי יופנה לאסיה ובאותה שנה עתיד היצוא לארה"ב להסתכם ב-20.3%. אירופה - השוק הקרוב והגדול ביותר עבור היצואנים הישראליים - עתידה לשמור על מעמדה ותמשיך להיות יעד היצוא המרכזי של ישראל, ולתפוס כ-40% בממוצע ממפת אזורי הסחר. "לפני 6 שנים היינו במקום שונה לחלוטין מבחינת נפח הפעילות שלנו במזרח: היו לנו בסך הכול שתי נספחויות כלכליות - בבייג'ינג שבסין ובניו-דלהי שבהודו. היום יש לנו כבר 5 נספחויות בסין, שלוש בהודו, נספחות בווייטנאם ומשרד במנילה, שבוחן את הפוטנציאל העסקי והמסחרי בפיליפינים. זו מדינה גדולה עם כלכלה שעל פי הערכות והתחזיות עתידה לצמוח באופן משמעותי בשנים הבאות, ואנחנו מאוד מעוניינים להיות שם", אומר כהן.

היעדים החדשים: צ'ילה וקניה

אף שאירופה תמשיך להיות גם בעתיד הנראה לעין יעד היצוא המרכזי של ישראל, בשנים האחרונות הרשה לעצמו משרד הכלכלה לוותר על מספר נספחויות ומשרדים כלכליים ביבשת כדי למקד מאמצים בכלכלות הצומחות. משרדים ונספחויות שפעלו בשוודיה, באוסטריה, בהונגריה ובפינלנד נסגרו או מוזגו עם נספחויות במדינות סמוכות. זאת, בזמן שטקסים חגיגיים לחנוכה של נספחויות חדשות נעשו בקולומביה, בדרום אפריקה ובחודשים האחרונים נפתחה פעילות כלכלית ישראלית רשמית בקניה.

לצד השוק הניגרי, שסומן במינהל סחר חוץ, מסמנים במשרד הכלכלה גם שווקים חדשים בדרום אמריקה ובהם צ'ילה.

12 הצוערים שיתחילו מחר את קורס הנספחים נבחרו אליו מבין יותר מ-2,000 מועמדים שעברו תהליך סינון קפדני. לדברי כהן, אלה עתידים להיחשף למפה של אינטרסים כלכליים שונה לחלוטין מזו שהייתה לצוערי הקורס לפני עשור. "אנחנו מסתכלים על תחזיות, אחת מהן היא של ה-OECD, וממנה עולה כי עד 2060 נפח היצוא לשווקים של הודו וסין יעמוד על לא פחות מ-46% מהתמ"ג העולמי. זה כמעט חצי מהתמ"ג של כל העולם, שירוכז בשני שווקים, והמטרה היא להתאים את עצמנו לקראת ההתרחבות הזאת. הסחר של ישראל עם העולם משתנה", אומר כהן.

המגעים שמתקיימים בין ישראל לרשויות בהודו לקראת חתימה על הסכם לסחר חופשי עדיין מתנהלים באיטיות הודית אופיינית, ועל פי ההערכות, ההסכם ייחתם לכל המוקדם ב-2016. בקיץ הקרוב צפוי להסתיים סקר ההיתכנות שנעשה בין ישראל לסין לקראת פתיחת מו"מ אפשרי להסכם סחר חופשי, וסקר היתכנות דומה החל בחודש האחרון גם לבחינת האפשרות לכריתת הסכם בין ישראל לוייטנאם.

  • עוד באותו נושא:
  • סחר חוץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully