וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מי שלא יעמוד בתשלומי האג"ח - יאבד השליטה"

שירות גלובס

30.4.2014 / 12:30

ועדת אנדורן הוקמה במאי אשתקד על מנת לבחון את תחום הסדרי החוב, וזאת לאחר 94 הסדרי חוב בסך של 21 מיליארד שקל ב-4 שנים

ועדת אנדורן בדרך לטלטל את שוק האשראי ולקבוע כי בעל שליטה של חברה שלא תעמוד בתשלומי האג"ח לנושים - יאבד את השליטה. אתר "גלובס" החל להעביר היום (ד') בשידור חי את מסיבת העיתונאים לרגל פרסום מסקנות ועדת אנדורן להסדרי חוב בישראל, אולם באוצר החליטו להפסיק את השידור דקות ספורות לאחר תחילת מסיבת העיתונאים בעוד יעל אנדורן מדברת.

"אם אתם לא מוציאים את הציוד שלכם עכשיו אני מעיף את הצלם לגמרי", אמרו בדוברות משרד האוצר למפיקת גלובס TV.
אנדורן אמרה בתחילת במסע"ת כי בעל שליטה של חברה שלא תעמוד בתשלומי האג"ח לנושים יאבד את השליטה בחברה: "קודם כל חשוב לזכור ששוק האשראי טומן בחובו סיכון ומטבעו של סיכון הוא שלעתים הוא מתממש. לא היו כללי משחק ברורים בשוק האשראי ולכן הוועדה חשבה שזה הדבר החשוב ביותר. המטרה היא להביא להקצאת אשראי יעילה יותר במשק הישראלי. כאשר חברה לא תשלם את החוב - זכויות הניהול יילקחו מבעל השליטה".

במסע"ת משתתפים חברי הוועדה: מנכ"לית משרד האוצר ויו"ר הוועדה יעל אנדורן, יו"ר רשות ני"ע פרופ' שמואל האוזר, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' יוג'ין קנדל, המפקח על הבנקים דודו זקן, המפקחת על שוק ההון וביטוח דורית סלינגר, ראש חטיבת המחקר בבנק ישראל פרופ' נתן זוסמן, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט, דיקן בית הספר למינהל עסקים באוניברסיטה העברית, פרופ' ישי יפה וכן יואל נווה.

הוועדה קבעה כי הסדר חוב יבוצע ב-3 שלבים, המובחנים בשלב שבו תחליט החברה ללכת להסדר:

■ השלב הראשון מאפשר גיבוש של הסדר מוקדם עם בעלי החוב, באופן וולנטרי ע"י החברה. בשלב הזה בעלי חברה חוששים מהתפתחות של בעיה פיננסית עתידית ופונים להסדר. החדשנות בשלב זה היא באפשרות שניתנה לחברה לפנות מיוזמתה למינוי נציג הסדר. הנציג יפעל להבראת החברה, שעדיין אינה נמצאת בקשיים פיננסיים משמעותיים.

■ בשלב השני החברה נמצאת בקשיים פיננסיים, אולם עדיין עומדת בתשלומים לבעלי החוב. בשלב זה ממונה נציג מיוחד מטעם בעלי החוב, שיושב כמשקיף בדירקטוריון החברה ובוועדותיה. החברה נדרשת להפחית בהוצאותיה, וחלות מגבלות על האפשרות לחלק דיבידנדים ולבצע עסקאות מהותיות ועסקאות בעלי עניין. ההוראות בשלב זה נועדו למנוע מצב שבו חברה, הנמצאת ערב אי תשלום לבעלי החוב, פועלת בניגוד לאינטרסים של בעלי החוב. נציין כי הרשות לניירות ערך מסתייגת משלב זה. הרשות סבורה כי אין להחיל על החברה כל מגבלות בטרם אי העמידה בתשלום חוב.

■ בשלב השלישי החברה אינה עומדת בתשלום לבעלי החוב הציבורי שלה, וממונה לה מנהל מיוחד ע"י הכנ"ר, או לחילופין, ייכפה על החברה הליך משפטי. מטרתו של השלב, בראש ובראשונה, לייצר וודאות מלאה עבור החברה ועבור בעלי החוב שלה. הוודאות היא לגבי קרות האירוע במקרה של אי תשלום חוב, בין אם על ידי מינוי מנהל מיוחד באופן אוטומטי, ובין אם על ידי חיוב הנושים לפנות לבית משפט, וחיזוק חזקת חדלות הפירעון. הוודאות אמורה להגדיל את הסיכוי להידברות בין החברה לבין נושיה, שיביא להסדר אופטימלי עבור הצדדים בשלבים מוקדמים. ניתן יהיה להימנע משלב זה במידה ו-75% מהנושים יהיו סבורים שאינו משרת את טובת החברה ונושיה.

בנוסף למתווה השלבים, גיבשה הוועדה המלצות המתייחסות לשלב הקצאת האשראי ותמחורו. ההמלצות כוללות: כללים של התאגיד המלווה למתן הלוואות לביצוע רכישות ממונפות, חובת גילוי של התאגיד הלווה ביחס לאשראי שנלקח לשם מימון רכישת מניות שליטה בתאגיד, חובת גילוי על התנהלויות קודמות של בעל שליטה של חברה בקשיים פיננסיים, קביעת מגבלת אשראי לקבוצה עסקית, וקביעת כללים של התאגיד המלווה למתן אשראי לפי מאפיינים ענפיים.

בנוסף, גיבשה הוועדה כללים לשיפור תהליך ניהול האשראי, ולהפחתת ההוצאות הקשורות בו: מינוי נאמן מוביל לכל סדרות אגרות החוב, צמצום משמעותי של עילות ניגודי העניינים באספות בעלי אגרות החוב, הגדלת הוודאות באשר ליחס שבין הלוואות שמועד פירעונן קרוב לבין הלוואות שמועד פירעונן רחוק יותר, הסדרת פעילות תאגיד מתמחה לניהול אשראי מוסדי, הגבלת שכר בעלי תפקיד בהסדר, קביעת מדיניות אחידה להסדרי חוב בתאגידים בנקאיים, ודיווח על הסדרי חוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully