וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה חשובים הסכמי ממון?

רחלי גרינברג

30.4.2014 / 13:34

הסכמי ממון בין בני זוג לפני הנישואים עוזרים למנוע גירושים "מלוכלכים" ואינם נחלת העשירים בלבד. עו"ד רחלי גרינברג מסבירה מה התהליך ומה צריך לדעת

אייל גולן ורוסלנה רודינה, חתמו על הסכם ממון, עוד לפני שהודיעו שבכוונתם למסד את הקשר. ההסכם קובע מה סכום הכסף שתקבל רוסלנה, שנמצאת בחודשי ההיריון הראשונים, במקרה של פרידה ואת גובה המזונות שישלם הזמר עבור גידול הילד. גם קניה ווסט וקים קרדשיאן חתמו על הסכם שכזה לאחרונה, שמבטיח לקים מיליון דולר על כל שנת נישואים. יותר ויותר סלבריטאים ובעלי הון חותמים על הסכמי ממון על מנת להימנע מלחוות את הקושי של פרידה או גירושים "מלוכלכים" בהם לא הוסדרו הפרטים הללו מראש. אולם, הסכמי ממון רלוונטיים לא לעשירים בלבד.

לדעת מה ההשלכות

בישראל, חוק יחסי ממון, החל על מי שנישאו אחרי שנת 1974, מאפשר ליצור "הסכם ממון"- שהוא הסכם בין בני-זוג המסדיר את היחסים הרכושיים ביניהם. חשוב לציין, כי הסכם ממון הוא לא נחלת העשירים בלבד. מדובר בהסכם שכל זוג יכול לערוך לפני הנישואים, במהלך הנישואים, במקרים שבהם בני הזוג מעוניינים להתגרש או במקרה שבו הם מעוניינים להסדיר את יחסי הרכוש לאחר פטירה של מי מהם. מדובר בהסכם נותן מענה לשורה של סיטואציות והוא עשוי למנוע בעתיד שנים של מאבקי רכוש מרים ומכאן חשיבותו הרבה.

במידה ולא קיים הסכם ממון, החוק קובע כי כל אחד מבני הזוג רשאי לשמור לעצמו נכסים שצבר עד לערב הנישואין ומתנות וירושות שקיבל במהלכן. שאר הרכוש המשותף שנצבר במהלך הנישואין מתחלק שווה בשווה בין בני הזוג. חשוב לציין, כי החלוקה השווה חלה גם על חסכונות ארוכי טווח, כגון זכויות פנסיוניות, קרנות השתלמות, פיצויי פרישה ופיטורין, וכן על נכסים שווי כסף כגון ניירות ערך, מניות וקופות גמל. הסכם ממון ייערך רק במידה ובני הזוג רוצים להסדיר את יחסי הרכוש שלהם באופן שונה מלשון החוק.

במהלך כתיבת ההסכם, נדרשים בני הזוג להקפדה יתרה על כללי גילוי נאות. כל העלמה של מידע חיוני או פרטים מהותיים עלולה להיות עילה לביטול ההסכם ולכן מומלץ לנהוג בשקיפות מלאה ובתום לב. המסמך שגובש צריך להיות סביר ומאוזן, מסמך שמוטה באופן ניכר לטובתו של אחד מהצדדים יכול לפתוח פתח לתקיפת ההסכם. בשלב זה מומלץ להיעזר בשירותיו של איש מקצוע אמין, על מנת להגדיל את הסיכויים שהמסמך שנוסח הוגן וקביל מבחינה משפטית.

כדי לתת להסכם זה תוקף מחייב, צריך לאשר אותו בבימ"ש לענייני משפחה או בביה"ד הדתי. הליך האישור איננו אוטומטי ועל ביהמ"ש להשתכנע שבני-הזוג עשו את ההסכם מתוך "הסכמה חופשית" ושהם מבינים את משמעותו ואת תוצאותיו. משאושר ההסכם, הרי שהוא מחייב את הצדדים ממש כשם שמחייב אותם פס"ד של ביהמ"ש.

אך זהו לא סופו של העניין, מכיוון שניתן גם לבטל הסכמי ממון. במידה וישתכנע ביהמ"ש שבהסכם נפל פגם כה קשה עד שלא יהיה צודק להמשיך ולתת לו תוקף, הוא עשוי להכריז על בטלות ההסכם. המשמעות העיקרית של ביטול הסכם כזה היא שעל כל צד להשיב את מה שקיבל מכוחו ולמעשה "מתחילים מאפס" וצריך לעשות הסכם חדש. אך חשוב לציין כי רק פגמים חמורים, בעילות שנקבעו בחוק, עשויים להוביל להכרזה זו. מכיוון שכך, רצוי להקדיש זמן ולהבין את הדקויות שבהסכם הממון וכמובן להימנע מחתימה על הסכם שהשלכותיו ותוצאותיו אינן ברורות, קל וחומר שלא לאשר הסכם כזה בבית המשפט. במידה ואחד מהצדדים מעוניין לבטלו, כדאי לעשות זאת בהקדם האפשרי מכיוון שחלוף הזמן עלול לפגוע בקבילות של בקשת הביטול.

בני הזוג גולן-רודינה השתמשו בהסכם הממון ככלי מועיל, מתוך תפישה מציאותית של היחסים ביניהם. ניתן ללמוד מהם, כי הסכם ממון שקול והוגן, שדואג לאינטרסים של שני הצדדים, יכול להעניק יציבות לתא המשפחתי ואפילו לחזק את היחסים בין בני הזוג.

הכותבת היא מומחית לדיני משפחה, שותפה במשרד עו"ד גרינברג אפרתי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully