וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עושים על האש: איפה כדאי לקנות בשר?

אפרת אהרוני

1.5.2014 / 9:16

לקראת יום העצמאות, פסטיבל המנגלים הלאומי, מהם מוצרי הבשר המובילים? סקר של TNS: מה הישראלים מחפשים כשהם קונים בשר, וכמה זה עולה?

הסוגייה הבוערת של "בשר - כן או לא" נדחקת לשוליים עם יריית הפתיחה הראשונית בפסטיבל המנגלים הלאומי. זוהי שעתם היפה של מוצרי הבשר המעובד, כאלה שאיש אינם חושד בהם שהם מומלצים בחום על-ידי המומחים לתזונה - אולם רבים מתקשים לוותר עליהם כחלק ממסורת הנפנוף.

על האש ליום העצמאות. גלובס
על האש ליום העצמאות/גלובס

האם המנגליסט הממוצע מתלבט בין מוצרים או טורח לבדוק את הרכבם התזונתי בטרם יבחר מה לקנות? סקר של חברת TNS, שנערך עבור "החברה הישראלית ליתר לחץ דם", מטיל ספק רב בשאלה: הסקר בדק מה משפיע על בחירת הבשר ובחן את ההעדפות בין הטעם, המחיר, שם המותג והערכים התזונתיים.

הישראלים ציינו ברוב מכריע (59%) כי הטעם הוא שיקבע איזה מוצר ירכשו לקראת החג, והמחיר צוין כשני בחשיבותו אצל יותר ממחצית הנשאלים.

למרבה הצער, אבל לא לגמרי במפתיע - רק כ-23% מהנשאלים העידו כי הערכים התזונתיים יהוו משקל בבחירת המוצרים למנגל, למרות שמוצרי הבשר המוכנים מכילים כמויות לא מעטות של מלח, שומן וקלוריות.

כך למשל, מספרים בחברה הישראלית ליתר לחץ דם, קבב מוכן לעל האש מכיל במוצע כ-550 מ"ג נתרן ל-100 גרם מוצר ולפחות כ-15% שומן. הממצאים עוד יותר חמורים כאשר בוחנים את הנקניקיות, המכילות בממוצע כ-650 מ"ג נתרן ל-100 גרם מוצר וכ-18% שומן.

עדיף להכין בבית

כאשר נשאלו הישראלים מה מבין הערכים התזונתיים ישפיע הכי הרבה על בחירתם, רובם ציינו את אחוזי השומן. למעלה מ-52% אמרו כי כמות השומן תהווה שיקול משמעותי בבחירת המוצר, מתוכם הרוב נשים.

כמות המלח צוינה כשנייה בחשיבותה (30%) ובאופן מפתיע לפני כמות הקלוריות (25%), מה שיכול להצביע על רמת המודעות ההולכת וגוברת בקרב הציבור להפחתת כמויות המלח במזון, במיוחד בקרב נשים והאוכלוסייה הבוגרת.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
על האש ליום העצמאות. גלובס
על האש ליום העצמאות/גלובס

"אם כבר קונים מוצרי בשר מעובד, השאלה המרכזית מה יש בפנים", אומרת פאולה רוזנברג, מומחית לרפואה טבעית, מטפלת ומנחת סדנאות לניקוי רעלים. "כמו בכל מזון, עדיף תמיד לקנות את מוצר הבסיס ולשלוט על המינונים של התוספות - יותר תבלינים טריים, ללא אבקות מרק, יותר שמנים בכבישה קרה".

האם ביחס למוצרי המדף המעובדים קיים יתרון למוצרים דומים שמציע הקצב? זו, אומרת רוזנברג, כבר שאלה כמה אתה סומך עליו - כשעדיף, כמובן, לראות מה נכנס פנימה.

בבית, היא אומרת, אפשר בהחלט לייצר מוצר טוב הרבה יותר: "לא יקרה כלום אם תפחיתו חצי מהבשר ותכניסו 50% ירק, ואם אפשר כדאי לשלב בשר רזה ולא רק בקר, ואולי אפילו טופו או פורטובלו.

"באופן כללי, עדיף שכמות הבשר בצלחת לא תעבור את רף ה-40%. שיפודי ירקות מוצלחים תמיד - גם גדולי הקרניבורים טורפים אותם. המנגל הוא לא באמת מצוות החג, לא צריך להתאבד על כמות הבשר - זה לא הופך אותך ציוני יותר".

בעזרת נעמה בן-דוד טרבלסי, דיאטנית קלינית B.SC בסטודיו C, בחרנו להשוות כמה ממוצרי הבשר המעובד הפופולריים ב-3 קטגוריות - נקניקיות, קבב והמבורגר - ולבדוק האם אכן קיימים הבדלים בערכם התזונתי והיתרונות למוצר אחד על פני מוצר אחר.

"ככל שהבשר מכיל יותר שומן ועובר יותר תהליכי עיבוד - כך גדל הפוטנציאל שלו להתקלקל ולהכיל חומרים מסרטנים", מסבירה בן-דוד טרבלסי, "מלבד כמות חלבונים נמוכה, בעיה מרכזית במוצרים מעובדים היא כמות השומן הגבוהה, שגם ללא טיגון מציבה על הצלחת מזון עם ערכי שומן גבוהים וערכי שומן רווי לא נמוכים. כמות הנתרן בדרך-כלל מגיעה גם היא לערכים גבוהים מאוד, גם ללא תחושת מליחות בפה".

איפה לקנות?

כמה תעלה רכישה של סל מוצרים קלאסי ליום העצמאות, והיכן היא כדאית יותר? בדיקת אתר ההשוואה mysupermarket מציבה את רשתות המזון ויקטורי ורמי לוי כבעלות המחיר האטרקטיבי ביותר לרכישה באינטרנט (101 ו-105 שקל בהתאמה), לעומת מגה היקרה ביותר עם עלות סל גבוהה ב-30% מהסל הזול - 132 שקל. בתווך נמצאות יינות ביתן ושופרסל בהן תשלמו 126 שקל. הסל שנבדק כלל מוצרי בשר מעובד (נקניקיות, קבב, המבורגר), חומוס וטחינה, שתייה קלה, פיתות, כלים חד פעמיים ומרשמלו.

ההשוואה, מדגישים באתר, עשויה לגלות ממצאים שונים בהתאם להרכב הסל - וברכישה בכמויות גדולות ולא באופן מדגמי, במיוחד כשמדובר במוצרים יקרים יחסית כמו מוצרי בשר, כדאי על אחת כמה וכמה לבדוק היכן ניתן להזמין את המוצרים הספציפיים בהם אנו מעוניינים. החיסכון, מיותר לציין, עשוי להגיע גם למאות שקלים.

כך או כך, אם החלטתם לקנות מוצרי בשר מעובדים, כדאי שתדעו מה הם מכילים.

נקניקיות עוף

העובדה שמדובר ב"נקניקיות עוף" לא מבטיחה מוצר דל שומן. "מבחינה תזונתית", אומרת רוזנברג, "נקניקיות הן תחתית המדרגה; אם מתעקשים על נקניקיות, קראו את התווית: ככל שרשימת המרכיבים קצרה יותר, עדיף; רשימה ארוכה תכיל יותר מחזקי טעם וחומרים משמרים".

יחיעם, טבעיות: מעל 50% בשר

כמות הקלוריות בינונית-נמוכה (220), כמות החלבון ממוצעת (14 גרם), כמות השומן מהנמוכות בקטגוריה (16 גרם), כמות השומן הרווי נמוכה (5 גרם), ואילו כמות הנתרן בינונית-גבוהה (700 גרם). אין הפרדה בין כמות בשר ושומן, והן מכילות 75% בשר ושומן ולפחות 50% בשר, שזה נתון מעודד, לצד תוספת מים, חלבון צמחי, סוכר ומלח. הנתרן פוגע במוצר היחסית טוב תזונתית.

יחיעם: הרבה נתרן

כמות הקלוריות בינונית-נמוכה (204), כמות החלבון ממוצעת (11 גרם), כמות השומן מהנמוכות בקטגוריה (16 גרם), כמות השומן הרווי נמוכה (5.5 גרם), ואילו כמות הנתרן בינונית-גבוהה (800 גרם). שוב אין הפרדה בין כמות בשר ושומן - 75% יחד. הרשימת תוספים ארוכה. ערך הנתרן גבוה וחבל, משום שמוצר זה יחסית טוב יותר.

עוף טוב: כולל הודו

מעט קלוריות (165), כמות החלבון ממוצעת (10 גרם), כמות השומן מהנמוכות בקטגוריה (13 גרם), כמות השומן הרווי נמוכה (4 גרם), ואילו כמות הנתרן נמוכה יחסית (600 גרם). שוב אין הפרדה בין כמות בשר והשומן (75%), אך הן מכילות הודו שמהווה יתרון ברמות ברזל ו-B12, לצד מים, חלבון צמחי, סוכר. מלח, גלוטמט, מייצבים וחומר משמר.

זוגלובק 100% טבעי: הרבה שומן

על פניו עושה רושם שמדובר במוצר יותר מושקע מהמוצרים הקודמים שנסקרו מבחינת רשימת הרכיבים, אך כמות החלבון בינונית (12 גרם). עם זאת, כמות הקלוריות גבוהה (243 קק"ל), יש הרבה שומן (19 גרם) וכמות השומן הרווי בינונית (6.3 גרם). כמות הנתרן ממוצעת (640 מ"ג/100 גרם). יש לציין לטובה כי 90% מהמוצר מהווה בשר ושומן עוף, כמות יפה למוצר מעובד - אך עדיין מדובר ברמות גבוהות של שומן ושומן רווי.

זוגלובק: הרבה שומן רווי

כמות הקלוריות בינונית (222 ל-100 גרם). כמות השומן נמוכה יותר מהמוצר הקודם (18 גרם), אך השומן הרווי גבוה יותר (7.6 גרם). גם הנתרן יחסית רב (750-850 מ"ג). יש כמות גבוהה יחסית של בשר ושומן - 75% - אך אין הפרדה על התווית, ואין אנו יודעים מה החלוקה. הן מכילות חלבון סויה מהצומח, סוכר, מלח, מייצבים, מעכבי חמצון וחומר משמר, וההתהדרות בצבע מאכל טבעיים לא מפצה על כך. לכמות הקלוריות אין יתרון תזונתי.

טירת צבי: הרבה קלוריות, יותר בשר

כמות הקלוריות היא הגבוהה ביותר שנמצאה בקטגוריה זו (252 ל-100 גרם). כמות החלבון ממוצעת בלבד (10 גרם), כמות השומן גבוהה (20 גרם), וכמות השומן הרווי בינונית (6 גרם). כמות הנתרן מהנמוכות בקטגוריה (600 מ"ג) - ויתרון מובהק נרשם בכמות הבשר (65%). עם זאת, רשימת התוספים ארוכה: שומן עוף, מים, חלבון סויה, עמילן, סוכר, מייצבים, גלוטמט ומשמרים. עדיף לוותר.

שופרסל

המותג הפרטי לא עדיף על המתחרים: 226 קלוריות ל-100 גרם (בינוני-גבוה), 12 גרם חלבון (ממוצע, הרבה שומן (18 גרם) ושומן הרווי ברמה בינונית (6 גרם), ואילו כמות הנתרן גבוהה (800 גרם).. בצד המעודד 50% בשר, ובנוסף שומן עוף והודו, מים, חלבון צמחי, סוכר, מלח, גלוטומט, מייצבים, מעכב חימצון וחומר משמר.

המבורגר

רוזנברג: "המבורגר וקבב, שהם למעשה מוצר דומה בצורה שונה, בעייתיים פחות כי אפשר להכין אותם לבד ויודעים מה בפנים. כדאי לבחור מוצר שמכיל כמה שפחות שומן רווי ומלח ולבדוק אם מצוין אחוז הבשר במוצר. הגרסה הטובה יותר היא כמובן זו הביתית, לקנות בשר ולהכין לבד".

מוצרי הקבב, יש לציין, מתובלים יותר ומכילים רשימה ארוכה במיוחד של תוספים. הנה הממצאים של בן-דוד טרבלסי לגבי מוצרי המדף הנפוצים:

טיבון ויל טבעי: המומלץ בקטגוריה

מאחורי הכותרת המבטיחה נמצא כמות קלוריות בינונית-נמוכה (154), כמות חלבון ממוצעת (15 גרם), כמות שומן מהנמוכות בקטגוריה (10 גרם), כמות השומן הרווי נמוכה (3.5 גרם), וכמות הנתרן בינונית-גבוהה (500 גרם). גם כאן 95% בשר ושומן, לצד תערובת תבלינים. אין ספק שמדובר במומלץ ביותר בקטגוריה - על אף ערך נתרן גבוה.

טיבון ויל מזרחי: נתרן גבוה

כמות הקלוריות בינונית-נמוכה (154), כמות החלבון ממוצעת (15 גרם), כמות השומן מהנמוכות בקטגוריה (10 גרם), וכך גם כמות השומן הרווי (4 גרם). מנגד, כמות הנתרן בינונית-גבוהה (500 גרם). אין הפרדה בין כמות בשר ושומן - אך הם מגיעים יחד ל-95% (לצד התוספים המוכרים). ערך הנתרן גבוה ופוגע ביתרונות אחרים.

זוגלובק מזרחי: נתרן גבוה

כמות הקלוריות בינונית-נמוכה (244), כמות החלבון ממוצעת (14 גרם), כמות השומן ממוצעת (20 גרם), כמות השומן הרווי גבוהה (8 גרם), ואילו כמות הנתרן בינונית-גבוהה (550 גרם). אין הפרדה בין כמות בשר ושומן, והמוצר מכיל את רשימת המרכיבים הארוכה והמוכרת. ערך נתרן הגבוה מטשטש כמה יתרונות יחסיים אחרים.

זוגלובק 100%: נתרן נמוך יחסית

הטייטל הבריא מכסה על לא מעט ערכים רגילים בקטגוריה: כמות הקלוריות בינונית (250), כמות החלבון ממוצעת (14 גרם), כמות השומן ממוצעת בקטגוריה (20 גרם), וכמות השומן הרווי ממוצעת (7.5 גרם). עם זאת, כמות הנתרן בינונית-נמוכה (400 גרם) - באופן יחסי טוב יותר מבחינה תזונתית.

קבב

מזרחי זוגלובק: הרבה תוספים

כמות הקלוריות בינונית (244), כמות החלבון ממוצעת (14 גרם), כמות השומן מהגבוהות בקטגוריה (20 גרם) כמות השומן הרווי גבוהה (8 גרם), ואילו כמות הנתרן בינונית-גבוהה (550 גרם). אין הפרדה בין כמות בשר ושומן, ורשימת התוספים ארוכה: חלבון צמחי, סוכר, מלח, מייצבים, מחזק טעם, מעכבי חימצון ועמילן.

קבבונים אל גאוצ'ו: אין יתרון

גם כאן תמונה דומה: כמות הקלוריות בינונית (244 קק"ל), כמות החלבון ממוצעת (15 גרם), כמות השומן מהגבוהות בקטגוריה (20 גרם), וכך גם כמות השומן הרווי (8 גרם), ואילו כמות הנתרן בינונית-גבוהה (500 גרם). אין הפרדה בין כמות בשר ושומן, ורשימת התוספים דומה למוצרים מתחרים.

מזרחי טיבון ויל: יתרון קל

כמות הקלוריות בינונית-נמוכה (203), כמות החלבון ממוצעת (16 גרם), כמות השומן בינונית בקטגוריה (15 גרם), כמות השומן הרווי ממוצעת (6 גרם), ואילו כמות הנתרן בינונית (500 גרם). אין הפרדה בין כמות בשר ושומן - 75%, וברשימת התוספים המוערת נמצא גם חומר התפחה. עדיין, באופן יחסי, המומלץ ביותר בקטגוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully