וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם יוארך מועד מכירת כלל ביטוח?

אפרת פרץ

4.5.2014 / 8:09

הסינים מבקשים להאריך את מועד השלמת העסקה לסוף החודש; הדירקטוריון יכריע היום בסוגיה

לקראת ההכרעה של דירקטוריון אי.די.בי בעניין אישור פתיחת הסכם רכישת השליטה בכלל ביטוח על ידי קבוצת רוכשים סינית, נפגשו אמש הצדדים על מנת לדון בסוגיה.

בעוד שבעלי השליטה החדשים באי.די.בי, שהוסטו הצידה מהליך אישור בקשת הרוכשים להאריך את הסכם הרכישה בחודש שלם, עד סוף מאי, בשלב זה נראה שבצד הסיני לא יסכימו לשינוי מטריאלי בשוויה של כלל ביטוח והם לא יקנו את כלל ביטוח בכל מחיר. את ההחלטה בנושא אחת העסקאות המרכזיות שנחתמו במשק הישראלי בשנה שעברה נדע כנראה כבר מחר.

כפי שדווח ב"גלובס", ראש הקבוצה הסינית הגיע לארץ בסוף השבוע החולף על מנת לדון עם ראשי אי.די.בי על הרכישה. שלשום נועדו הצדדים בעניין ההארכה והתמורה המבוקשת עבורה, כשאמש הם ערכו לפגישה נוספת. היום צפויה אי.די.בי להכריע בנושא.

הקבוצה הסינית, בראשות חברת JT Capital, מתנהלת מול הפיקוח על הביטוח בישראל כבר חודשים ארוכים, ומשדרת רצינות בכוונתה להשלים את העסקה שלפי שעה כוללת מכירת 32% ממניות כלל ביטוח לסינים בתמורה לכ-1.5 מיליארד שקל (לפי שווי חברה של כ-4.6 מיליארד שקל), ואופציה לרכישה מאוחרת יותר של יתרת החזקות אי.די.בי.

ההסכם המקורי בין אי.די.בי, אז עוד בשליטתו של נוחי דנקנר, לבין הקבוצה הסינית, נחתם בקיץ שעבר. ההסכם המקורי כלל שלוש תקופות הארכה שהצדדים יכלו להודיע עליהם, כפי שקרה שלוש פעמים לבקשת הרוכשים הסינים. בתחילת מאי תם מועד ההסכם המקורי מבלי שהסינים קיבלו את אישור הפיקוח על הביטוח בישראל, ואי לכך לא התאפשרה השלמת העסקה הגדולה. עוד קודם לתום המועד, ביקשה הרוכשת מהמוכרת הארכה של חודש נוסף, ובכך בעצם לפתוח את ההסכם המקורי ביניהן.

בסביבת בעלי השליטה החדשים באי.די.בי שידרו חוסר הסכמה וטענו שיש להעלות את התמורה בעסקה עבור ההארכה כאמור ולאור כך ששווייה של כלל ביטוח עלה מאז נחתם ההסכם (וזאת, נציין, במידה רבה בשל תוצאות שוקי ההון שתרמו רבות לתוצאות כל החברות הגדולות בענף הביטוח). מנגד, גורמים אחרים קראו שלא לקחת סיכון, לאור ההתחייבויות של החברה, ולתת לסינים את ההארכה אותה ביקשו (עד תחילת יוני).

עם זאת, נציין כי למניות השליטה של אי.די.בי בכלל ביטוח יש נאמן מטעם הפיקוח על הביטוח, שהוא האחראי על המניות: משה טרי, לשעבר יו" רשות ני"ע. עוד נציין שאלשטיין ובן-משה, בעלי השליטה באידי.בי, אין היתר שליטה בכלל ביטוח וספק אם יוכלו לקבל היתר שכזה בזמן מהיר, אם וכאשר עסקה מול הסינים תיפול. כמו כן, לא בטוח שיש רוכשים פוטנציאליים רבים אחרים ש"חמים" על שוק הביטוח המקומי, וזאת כשנוסף על כלל ביטוח יש עוד לפחות חברת ביטוח גדולה נוספת שנמצאת על המדף: הפניקס, שבשליטת קבוצת דלק.

לאחרונה דיווחה אי.די.בי על התקדמות בהליך האישור של הסינים על ידי הפיקוח על הביטוח. כמו כן, לאחרונה אמר גורם בסביבת הסינים כי "מדובר בקבוצה של משקיעים רציניים שהחלטתם לרכוש את כלל היא אסטרטגית ומונעת משיקולים לטווח ארוך. העיכוב בקבלת האישור מהאוצר לא נגרם בשל הסינים והוא טכני בעיקרו".

מחר, כאמור, דירקטוריון אי.די.בי פתוח, שמחזיקה ב-55% ממניות כלל ביטוח יתכנס להכריע בעניין הארכת ההסכם, וייתכן שאף בנוגע לעתידה של מכירת השליטה בכלל ביטוח. עם זאת, בשלב זה אין ודאות שהעסקה אכן תושלם גם בהינתן אורכה נוספת כאמור.

  • עוד באותו נושא:
  • כלל ביטוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully