וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבלנים: עוד כמה חודשים מחירי הדירות יעלו

אורי חודי

4.5.2014 / 14:51

על פי נתוני הלמ"ס, צנח הביקוש לדירות ב-17% בהשוואה לחודש פברואר ובשיעור של כ-21% בהשוואה לחודש המקביל בשנה שעברה

צניחה בביקוש לדירות חדשות במארס 2014 לעומת החודש הקודם ולעומת החודש המקביל אשתקד. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המתייחסים לביקוש לדירות חדשות ולמכירת דירות חדשות על ידי קבלנים. על פי הנתונים, צנח הביקוש לדירות (נתון המשלב הן את מכירת הדירות החדשות והן את הדירות החדשות שאינן למכירה) ב-17% בהשוואה לחודש פברואר החולף ובשיעור של כ-21% בהשוואה לחודש המקביל בשנה שעברה.

בכל הנוגע למכירת הדירות החדשות, מעידים הנתונים על יריה של 12.2% בחודש מארס בהשוואה לחודש הקודם, וירידה של כ-3% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. מספר הדירות החדשות שנמכרו שעומד על 1767 הוא המספר הנמוך ביותר בחמשת החודשים האחרונים. ירידה משמעותית יותר נרשמה בדירות החדשות שאינן למכירה (דירות הנבנות על ידי קבוצות רכישה, דיור להשכרה, בנה ביתך ואומדן בנייה בלתי חוקי). מדובר בצניחה של כ-27% בהשוואה לחודש הקודם וצניחה של לא פחות מ-42% במספר הדירות החדשות שאינן למכירה בחודש המקביל אשתקד.

מספר הדירות החדשות שאינן למכירה עמד בחודש זה על 889 דירות בלבד, הנתון הנמוך ביותר שנרשם בשנים האחרונות, בין היתר בשל הקיטון בפעילות קבוצות הרכישה בעקבות מגבלות בנק ישראל ולקיטון בהיקף הבנייה במסגרת בנה ביתך. על פי נתוני הלמ"ס, מספר הדירות שהתחילו להיבנות במסגרת קבוצות רכישה מאז תחילת השנה הנוכחית עומד על כ-680 דירות וזאת לעומת כ-960 דירות שהחלו להיבנות על ידי קבוצות רכישה ברחבי הארץ בתקופה המקבילה אשתקד.

אחת הסיבות העיקריות לצניחה בביקושים בחודש מארס היא תוכנית אפס אחוז מע"מ עליה הכריז שר האוצר בתחילת חודש זה, הצהרה שהובילה להקפאת עסקאות רבות. גורמים בענף מספרים על ירידה משמעותית ברכישת דירות מקבלנים מאז ההכרזה ומסבירים כי כל עוד לא תפוזר אי הוודאות לגבי הקריטריונים, היקף רכישת הדירות החדשות תוסיף להיות נמוכה.

"הנתונים של הלמ"ס הם תוצאה ברורה של חוסר הוודאות היום בענף והעובדה שרוכשי הדירות יושבים על הגדר וממתינים לקריטריונים וההגדרות של החלטת ההטבה במע"מ", מסביר עו"ד אליאב בן שמעון, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ. "מאז ההחלטה יש האטה משמעותית בכל משרדי המכירות ברחבי הארץ. זה מחזיר אותנו לעמדה שכבר הצגנו בעבר, החלטת 0% מע"מ צריכה להיות רטרואקטיבית ולהתייחס לכל מי שירכוש דירה מיום פרסומה בתחילת מארס. כל מי שרצה לקנות דירה נשאר כעת אצל ההורים או בשכירות עד שיובהרו כל הקריטריונים. החלטה על רטרואקטיביות הייתה מפחיתה את הפגיעה. הממשלה צריכה להבין שצריך להכריע כמה שיותר מהר בכל הקרוב לקריטריונים ולזכאים כי אחרת ככל שהתהליך הזה ייארך זמן ממושך יותר, תהיה התפרצות רכישות עוד כמה חודשים והמחירים יעלו".

הירידה המשמעותית ביותר במכירת דירות חדשות נרשמה באזור המרכז בו על פי הנתונים נמכרו בחודש מארס 613 דירות חדשות לעומת 926 דירות חדשות בחודש הקודם. ירידה במספר הדירות החדשות שנמכרו בחודש מארס בהשוואה לחודש הקודם נרשמה גם במחוזות הצפון, חיפה והדרום בעוד במחוזות ירושלים, תל אביב ויהודה ושומרון נרשמה דווקא עליה במספר הדירות החדשות שנמכרו.

"הירידה בביקוש לדירות היא ירידה מלאכותית ועלולה לחזור אלינו כבומרנג", כך אמר היום חבר הכנסת איציק שמולי (עבודה) בהתייחס לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהעידו על ירידה במכירת הדירות החדשות בחודש מארס. "הצהרות לפיד יצרו גל ציפיות אדיר שעלול להתנפץ בצורת התנפלות היסטרית על השוק ועליית מחירים אדירה אם ההצהרות הללו לא יתממשו בקרוב", המשיך ואמר ח"כ שמולי. "העובדה שהשר לפיד קודם כל שיחרר את הכותרת ורק אחר כך הלך להתעסק בפרטים מלמדת על חוסר המוכנות ועל חוסר הרצינות של המהלך הזה", סיכם שמולי.

לדברי ארז כהן, שמאי מקרקעין ומי שכיהן בעבר כיו"ר לשכת שמאי המקרקעין מספר הדירות שנמכרות על ידי קבלנים ימשיך לרדת גם בחודשים הקרובים, "באפריל, וקל וחומר בחודשים הקרובים מגמה זו רק תתעצם והיא קשורה במישרין הן ליוקר הדירות, הן לקשיים הנערמים על לוקחי המשכנתאות והן להכרזה המיותרת והלא מתוכננת היטב של שר האוצר במחצית מרץ על ביטול המע"מ", כך כהן, "הגיע הזמן שיתבצע טיפול שורש בהנהגת ראש הממשלה, ריכוז כל סמכויות הפעלת שוק הנדל"ן במשרדו והכרזה על נושא זה כחירום לאומי. רק פעולה זו בד בבד שיווק מוגבר של קרקעות, תמיכה במשקיעים, עידוד פינוי בינוי ועוד יסייעו להחזרת רכבת הנדל"ן אל הפסים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully