וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סדקים בבנק ישראל: אחד החברים ביקש להעלות ריבית

קובי ישעיהו

12.5.2014 / 13:06

הוועדה המוניטארית: הקיפאון בשכר הריאלי תומך בהערכה ששוק העבודה אינו נמצא בתעסוקה מלאה, אף על-פי שרמת התעסוקה גבוהה, ושיעור האבטלה נמוך

הפרוטוקולים מהדיון האחרון של חברי הוועדה המוניטרית בבנק ישראל בנוגע לריבית התפרסמו היום. בדיון על הריבית לחודש מאי התקבלה ההחלטה להשאיר את הריבית ללא שינוי, ברמה של 0.75%. חמישה מחברי הוועדה תמכו בהחלטה זו ואחד הצביע בעד העלאת הריבית ב-0.25%.

במהלך הדיון בנושא האינפלציה הסכימו חברי הוועדה שרמת האינפלציה והציפיות לאינפלציה תואמות את יעדי המדיניות המוניטרית. הכוחות הפועלים לכך שהאינפלציה מצויה מתחת למרכז היעד הם הפעילות הממותנת בעולם והאינפלציה הנמוכה המתלווה אליה. מחירי המוצרים הבלתי סחירים עלו ב-2.6% ב-12 החודשים האחרונים; בניכוי מדד מחירי הדיור, אשר מושפע במידה רבה מכוחות ייחודיים לשוק זה, הם עלו ב-2.2% – בסביבות מרכז היעד של יציבות המחירים.

בדיוניהם על מצב הפעילות הכלכלית במשק הסכימו חברי הוועדה כי התיקון כלפי מעלה בנתוני התמ"ג והתוצר העסקי, וכן הנתונים שהתווספו בחודש האחרון, מצביעים על שיפור מסוים בקצב ההתרחבות של המשק. יחד עם זאת, רוב חברי הוועדה ציינו שמוקדם להעריך עד כמה יתמיד שיפור זה, בפרט מפני שהביקוש המקומי מוביל אותו, ולא האצה בקצב הצמיחה העולמי וביצוא.

רוב חברי הוועדה ציינו כי משיעור האבטלה הנמוך קשה להסיק עד כמה המשק קרוב לתעסוקה מלאה, שכן ירידתה המתמשכת של האבטלה נבעה בין השאר מתהליכים ארוכי טווח שפעלו לירידת האבטלה המבנית. הקיפאון בשכר הריאלי תומך בהערכה ששוק העבודה אינו נמצא בתעסוקה מלאה, אף על פי שרמת התעסוקה גבוהה ושיעור האבטלה נמוך.

באשר לכלכלה העולמית הסכימו חברי הוועדה כי נמשכת מגמת ההתאוששות במדינות המפותחות. בארה"ב מתבסס תהליך ההתאוששות, וחברי הוועדה הסכימו כי הנתונים החלשים שהתפרסמו בתחילת השנה על הפעילות בארה"ב נבעו מתנאי מזג האוויר ששררו בתקופה זו.

חברי הוועדה התייחסו להערכות שתהליך ה-tapering בארה"ב (צמצום ההרחבה הכמותית) יימשך בקצב הנוכחי. הריבית שם צפויה להתחיל לעלות במחצית השנייה של 2015, בכפוף להמשך ההתאוששות. באירופה נמשכת ההתאוששות המתונה אך היא שברירית, והאינפלציה ירדה בשנה האחרונה לשפל של 0.5%. ההערכה היא כי ייתכן שה-ECB יחליט על הרחבה מוניטרית נוספת, כדי למנוע דפלציה והתחזקות נוספת של האירו. קרן המטבע הבין-לאומית הפחיתה את תחזית הצמיחה העולמית בשיעור קל, בשל התמתנות הצמיחה בשווקים המתעוררים.

חברי הוועדה הסכימו כי הדיון שנערך בממשלה על צעדי המדיניות בשוק הדיור עשוי להביא בחודשים הקרובים לירידה זמנית בהיקפי הפעילות. בשלב זה לא ניתן להסיק מהיקף הפעילות ומהתפתחות המחירים בשוק הדיור איזו השפעה תהיה לצעדים כאשר הם ייושמו.

בנושא המצב הפיסקלי צויין בדיון כי הנתונים על גביית המסים חיוביים וכי העודף המקומי של הממשלה (ללא אשראי נטו) גבוה מהתוואי העונתי העקבי עם עמידה ביעד הגירעון ל-2014. חברי הוועדה התייחסו לכך שהמסגרות הפיסקליות לשנת 2015 טרם גובשו, אך כבר כעת ניתן לומר – על פי ההיקף הצפוי של תקבולי המסים וההוצאה המתוכננת – כי יתחייבו התאמות תקציביות לשנה זו, כדי לעמוד בתוואי הגירעון שהממשלה קבעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully