וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה מפקירה הסוכנות היהודית עולים מאתיופיה?

מיכאלה אלרם

12.5.2014 / 16:37

הסוכנות היהודית שנוסדה ב-1929 למען נתינה חברתית-כלכלית עליה וקליטה, מבקשת למכור מרכז קליטה לעולי אתיופיה לקבלנים. העולים יישארו ללא דיור?

ב-1929 הוקמה הסוכנות היהודית במטרה להעניק סיוע לעליה לישראל ונתינה חברתית. יו"ר הסוכנות כיום הוא אסיר ציון לשעבר והשר לשעבר נתן שרנסקי ובראש חבר הנאמנים עומד ג'יימס טיש איש עסקים מנהל ונשיא של חברת LOEWS האמריקאית. טיש כיהן בעבר כיו"ר איחוד הקהילות היהודיות בארה"ב (UJC) וכנשיא המגבית היהודית.

גם משרד הקליטה "נעלם"

הצמד קשור במישרין לניהול הסוכנות היהודית שמבקשת למכור מרכז קליטה במבשרת ציון ליזמים או קבלנים. מרכז הקליטה הדחוס לעייפה מאכלס כ-400 עולים מאתיופיה חלקם שוהים בו שנים. ביקרתי במרכז בעבר והצפיפות בו מדכאת ומשדרת עליבות. העולים מאתיופיה לא קיבלו, לפני במהלך או אחרי פרסום הצעת מכירת המרכז, הצעות למקומות מגורים.

הסוכנות היהודית מבקשת לקבל תמורה כספית הולמת של עשרות מיליוני דולרים עבור המרכז שממוקם באזור של ביקוש ער למגורים. בפועל הסוכנות תבצע מהלך של חיסול המרכז שכן יזמים לא ישקיעו הון ברכישת המרכז לשם תפעולו. הסוכנות אינה מציעה פתרונות דיור לאתיופים למרות שהוקמה כדי לסייע ולקלוט עליה.

העולים מאתיופיה אינם נהנים מלובי חברתי-כלכלי-תקשורתי של ממש. מבחינת הסוכנות מדובר, כנראה, בסוג של הפרטה שיכניס כסף לקופה ויחייב את הממשלה למצוא פתרונות מגורים לאתיופים במרכז הקליטה. גם לממשלה אין כידוע במאגר פתרונות דיור וכך הסוכנות מעבירה את הבעיה למגרש הממשלתי. בתווך נמצאים 400 עולים מפוחדים ואביונים שאינם יודעים היכן יתגוררו בעתיד. מבחינת הסוכנות נוצר מצב נוח לצאת ממרכז הקליטה ולקבל תמורתו כסף גדול.

שרנסקי וטיש מודעים לסיפור. אם לא קיבלו עליו דיווח ממנכ"ל הסוכנות ופקידיו הם קראו עליו בתקשורת. דווקא משרנסקי, שסייע לקליטת עולים מברית המועצות לשעבר, ניתן היה לצפות לרגישות בנושא אפילו שלעולים האתיופים אין מהלכים פוליטיים ואמצעי לחץ. סביר שאם זה היה מרכז לקליטת עולים מברה"מ שרנסקי היה מגלה יותר ערנות. טיש כאיש עסקים אמור לדעת שלאתיופים אין פתרונות דיור חוץ מבניית אוהלים בגן סאקר. גם שרת הקליטה סופה לנדבר משום מה שותקת למרות שתפקידה מחייב דאגה גם לעולים מאתיופיה. שתיקתה מכעיסה כיוון שמדובר בהתעלמות בוטה מתפקידה. כיוון שהכל עניין של כסף, הסוכנות חייבת למצוא מימון עבור דיור לאתיופים.

לפני שתבוצע המכירה הנמהרת, חייבים שרנסקי וטיש למצוא פתרונות דיור לעולים. גם השרה לנדבר חייבת לזעוק בשם העולים ולא להעלם דום. אסור למכור את מרכז הקליטה עד שימצא פתרון דיור הולם. צריך להזכיר לאדונים מהסוכנות שהם מוסד שהוקם למטרת קליטת עולים ולא למימוש נכסים. לכן כיום צריך להפסיק מיד את תהליך המכירה ולקוות שהעולים המפוחדים יירגעו. הסוכנות היהודית ומשרד הקליטה צריכים להציג לעולים פתרונות דיור כולל שימוש אפשרי בתמורה שתתקבל ממכירת המרכז.

בין הטקסים והישיבות שמנהלים שרנסקי וטיש ראוי שימצאו שעה פנויה לבקר במרכז לראות את דלותו ולהבטיח קבל עם ועדה שהעולים לא יזרקו לרחוב. כסף זה לא הכל בחיים בוודאי מבחינת גוף כסוכנות היהודית.

ד"ר מיכאלה אלרם, מרצה לניהול במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה (מל"א)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully