וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שינוי בוועדת ששינסקי2: עוד מיסוי על ברום

אדריאן פילוט

18.5.2014 / 11:34

החשכ"לית מיכל עבדאי-בויאנג'ו הובילה קו נוקשה ובלתי מתפשר על מיסוי מוצרי המשך לברום, בניגוד לעמדת היו"ר איתן שישינסקי שביקש להקל עם כיל

ועדת ששינסקי 2 צפויה להמליץ על הטלת מס רווחי יתר על מוצרי המשך לברום - זהו השינוי המרכזי שמופיע בטיוטה החדשה שפרסם היום (א') משרד האוצר, לעומת הטיוטה האחרונה שפורסמה בשבוע שעבר.

נזכיר כי הוועדה החליטה לאמץ שיטת מיסוי לפי רווחי יתר (רווח מעל הנורמלי המשקף תשואה של מעל 11%) אך באוצר חששו מאוד כי חברת כיל, הידועה בתכנון מס האגרסיבי שלה, תצליח להשתחרר באמצעות מכירה של מוצריה לחברות הקשורות לה במחירים נמוכים, אותם מחירים שיהוו בסיס לגביית המס.

אלא שבשבוע שעבר, הובילה החשכ"ל מיכל עבאדי-בויאנג'ו קו מאוד נוקשה, בניגוד מוחלט לעמדתו של יו''ר הוועדה איתן ששינסקי, ודרשה לקיים דיון נוסף עם שר האוצר בו היא הציגה את בעיית "מוצרי ההמשך", אותו ערוץ שיאפשר "את הזליגה לרווחי היתר" - לשון דוח הוועדה. נזכיר כי מיסוי מוצרי המשך (מכירת מוצרים לחברות הקשורות לכיל) עומד בלב ליבה של הבוררות שמנהלת המדינה נגד כיל. הבעיה מתרכזת סביב ברום ומוצריו, מוצר קריטי שאין לו מחיר ברור בשוק - הפרט החיוני לצורך חישוב מס יתר - ואף גרוע מזה, כיל היא השחקן שהכי משפיע עליו שכן מדובר ביצרנית הברום הגדולה בעולם.

הוועדה מצאה כי ישנם משאבים לגביהם ישנו קושי בקביעת מחיר השוק בשל מבנה השוק של הענף והיעדר מדד עולמי לקביעת מחיר השוק, דוגמת משאב הברום, שבו רוב מכירות הברום הן לחברות נשלטות או קשורות שמייצרות או משווקות מוצרי המשך, ויש חשש משמעותי שלא ניתן לקבוע מחירי העברה באופן שיבטיח שלא תהיה זליגה של רווחי יסף לחברות אלו.

לפיכך, הוועדה מתכוונת לתת דעתה לסוגיה מרכזית זו בהמשך דיוניה ולבחון אילו השלמות ושינויים מתחייבים מבעיה מרכזית זו. בין היתר תישקל האפשרות לקבוע את מחיר המשאב "בהתחשב במחיר התרכובת או בשיטה אחרת שתקבע", נכתב בדוח.

לצורך שכנוע, הביאה עבאדי-בויאנג'ו את פרופ' לוסיאן בבצ'וק כדי לשכנע שיש לטפל ב"פירצה הזו". גם מנכ"לית האוצר יעל אנדורן צידדה בעבאדי-בויאנג'ו ודרשה לסתום את הפירצה, בדומה למה שעשתה עם ההמלצות על מיסוי על חברות יצוא גז.

כתוצאה מהשינוי המוצע בשבוע האחרון, צפויה כיל להגדיל משמעותית את התקבולים שהיא תיאלץ להעביר לקופת המדינה, עפ"י הערכות במאות מיליוני שקלים בשנה.

למעשה, ההכנסות מהתקבולים למדינה ממשאבי טבע צפויים לגדו בכ-500 מיליון שקל בשנה לאחר אישור ההמלצות. הוועדה ממליצה להטיל תמלוג אחיד על משאבי הטבע שאינם גז ונפט; שיעור התמלוגים כיום נע בין 2%-10% משווי המחצב (לאחר ניכויים שונים הקבועים בחוק). הוועדה ממליצה לקבוע שיעור תמלוגים אחיד על כלל משאבי הטבע בישראל אשר יעמוד על 5%.

"הוועדה סבורה כי שיעור תמלוג זה עולה בקנה אחד עם הנעשה בעולם וכי הוא יבטיח זרם הכנסות יציב למדינה אך לא יהווה נטל כבד על החברות המפיקות את המשאבים. בהתאם לכך, הוועדה ממליצה כי לאחר החלת מודל המיסוי המוצע, המדינה תגבה תמלוג של 5% בעבור כל כמות אשלג שנכרית. לדבר יש חשיבות רבה בהחלת מודל שיוכל לסייע לחברות בזמנים בהם מחירי הסחורות יורדים", נכתב בטיוטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully