וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברייט פוד : "נשמור על תנובה כחברה ישראלית"

אילנית חיות

22.5.2014 / 9:15

הסינים: "אנחנו גאים ברכישה; עבורנו מדובר בהשקעה יציבה לטווח ארוך, שתסייע לתנובה להפוך לחברה גלובלית". רווח של מיליארדי שקלים לאייפקס, 0 מס למדינת ישראל

עכשיו זה סופי. היום לפנות בוקר (ה') נחתמה העסקה למכירת השליטה בחברת המזון הגדולה בישראל - תנובה - על-ידי אייפקס לתאגיד המזון ברייטפוד המצוי בבעלות ממשלת סין. העסקה נחתמה לפי שווי של 8.6 מיליארד שקל לתנובה - סכום שיגלגל לאייפקס רווח של 4 מיליארד שקל מבלי שהיא תשלם עליו שקל מס. כל צד שייסוג מהעסקה יהיה חייב בתשלום פיצוי של 140 מיליון שקל לצד השני.

משקי גרנות המחזיקים ב-23% מתנובה החליטו סופית שלא להצטרף לעסקת המכירה וחתמו אמש על הסכם הבנות עם ברייטפוד בנוגע לניהול תנובה בעתיד. מאיר שמיר, בעל השליטה בחברת מבטח-שמיר צפוי להיפגש היום בצהריים עם נציגי ברייטפוד ובמסגרתה יוכרע אם ימכור מניותיו (21%) או שיחתום על הסכם הבנות עם ברייטפוד באשר להחזקה המשותפת בתנובה. בהתאם להסכם.

בשיחה עם "גלובס" יו"ר משקי גרנות איציק בדר הביע תקווה כי מבטח שמיר לא תמכור את המניות ותחתום גם היא על הסכם דומה. לדבריו, בהתאם להסכם ההבנות עם ברייטפוד "תנובה תישאר חברה ישראלית הכפופה לחוק ולרגולציה הישראלית, היא מחויבת להסכמים עם התאחדות מגדלי בקר והחקלאים הישראלים. ככל שזה תלוי בה, היא תשתף פעולה לשמור על משק החלב כמשק מתוכנן. כמו כן, בשורה של נושאים חשובים לנו, ההחלטות תתקבלנה במשותף כמו למשל שינוי תקנות ומניעת דילול האחזקה שלנו בתנובה".

מחברת ברייט פוד נמסר: "אנחנו גאים ברכישת תנובה; עבורנו מדובר בהשקעה יציבה לטווח ארוך, שתסייע לתנובה להפוך לחברה גלובלית החודרת לשווקים חדשים. בכוונתנו להמשיך ולשמור על תנובה כחברה ישראלית ונמשיך לשמר את שיתוף הפעולה עם כלל הגורמים המקומיים הרלוונטיים לרבות העובדים, הלקוחות, החקלאים ומגדלי הבקר וזאת על מנת לשרת את הצרכן הישראלי בנאמנות.

"שיתוף הפעולה בין ברייט פוד לתנובה ייצר פלטפורמה בינלאומית לפיתוחה העתידי של החברה. ישראל היא מדינה עם טכנולוגיה חקלאית מתקדמת ותנובה היא חברת המזון הגדולה בישראל עם מותג מבוסס, פורטפוליו מוצרים מגוון ונתח שוק מוביל. הסינרגיה בין תנובה וברייט פוד תושג באמצעות חילופי משאבים הדדיים ושיתוף פעולה בתחומי חדשנות המוצר, מחקר ופיתוח וטכנולוגיה חקלאית".

במסגרת ההסכם התחייבה ברייטפוד כי מרכז הפעילות של תנובה יישאר בישראל לרבות ההנהלה, הייצור והפיתוח. כמו כן כי יהיה רוב ישראלי בהנהלה ובדירקטוריון והמנכ"ל של קבוצת תנובה יהיה ישראלי. כיו"ר החברה ישמש נציג סיני של תאגיד המזון ברייטפוד.

סעיפים אלה עשויים להקל ללא ספק על קבלת האישורים הרגולטורים לעסקה ואמורים למתן ואולי אף למנוע מחאה נגד העסקה. אולם באותה המידה הם מעלים שאלה האם תהיה בידי ממשלת ישראל סמכות כלשהי לאכוף אותם אם ברייטפוד תחליט בעתיד לנהוג אחרת שכן ההסכם נחתם בין קרן ההשקעות אייפקס לברייטפוד וממשלת ישראל אינה צד לו. באייפקס מעריכים כי העסקה תיסגר בתוך שבועות ספורים היות והם לא צופים קשיים בדרך לקבלת האישורים הרגולטורים הנדרשים לעסקה.

נזכיר כי עובדי תנובה מבקשים לקבל תגמול מהעסקה בשל תרומתם להשבחת החברה. לפי ההסכם, אייפקס תצטרך להגיע עם העובדים לסיכום התמורה בתוך שלושה חודשים ולכן אייפקס צפויה לרכז מאמץ בשבועות הקרובים מול ועד העובדים כדי להגיע להסכמות.

עוד סוכם במסגרת ההסכם כי ברייטפוד תיכנס בנעליה של אייפקס בהלוואה שנתן לה בנק לאומי וסכום זה יקוזז מהתמורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully