וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניכיון השיקים פורח והמשק בהאטה

מתי אלפר

25.5.2014 / 16:15

ענפי ריהוט, מזון והלבשה לחוצים ובתחום ניכיון השיקים חגיגה גדולה. מתי אלפר תוהה למה ההאטה במשק עדיין לא הגיעה לידיעת שרי הממשלה

לפני כשבוע נודע שעדי צים בוחן להכניס את פעילות ניכיון השיקים שלו לשלד בורסאי אס. אר אקורד. עדי ואחיו רני צים עשו כזכור אקזיט בהיקף 350 מיליון שקל שמכרו את מחסני "חצי חינם" ליינות ביתן. אס.אר אקורד הפסידה לפני הפיכתה לשלד כ – 230 מיליון שקל ורכישתה מעניינת מבחינת הגנה של מיסוי כיוון שניתן לקזז רווח מההפסד. בהנחה שבעתיד פעילות נכיון השיקים תרוויח.

שלדים פורחים ובנקים לוחצים

בבורסה בת"א נסחרת כיום חברה משגשגת לניכיון שיקים בשם "האחים נאווי" שרושמת רווחים נאים. ב 2013 נאווי השיגה 34% תשואה על ההון נתון שהבנקים יכולים רק לקנא ולחלום עליו. מאז שנרשמה נאווי בבורסה, שוב באמצעות השתלטות על שלד (גולדן אקוויטי), החברה השיגה תשואה של 73%. בינואר 2013 מכרו האחים נאווי מניות מאחזקותיהם הפרטיות ב- 37 מיליון שקל. מספר גופים מוסדיים, אלטשולר שחם ונוספים, מחזיקים כיום בכ – 7.5% ממניות נאווי דבר שנותן גושפנקא להשקעה בחברת ניכיון השיקים המצליחה. לכן לא מפתיע שרני צים מבקש למסד בבורסה את עסק המימון שלו.

תופעת החייאת השלדים והפיכתם לחברות חדשות מוכרת בבורסה. מאז 2009 כ 30 חברות הפכו לשלדים, רובם המכריע נמכרו ונכנסו לפעילות עסקית חדשה בתחומי הביוטק והגז. לחלק מהשלדים יש כאמור "מגן מס לקיזוז" כי ניתן לקזז את ההפסדים העצומים בנדל"ן מוזנח ברומניה או קזחסטן שצברו מול רווחים עתידיים במגבלות מסוימות.

תופעת ניכיון השיקים זוכה לפריחה בשל לחצי אשראי והאטה בפעילות המשקית ולנוכח אי רצונם של הבנקים להגדיל אשראי לעסקים שונים. ההאטה במשק גורמת לחששות במערכת הבנקאית בעיקר בתחומי הצריכה והפנאי. בעסקים כמו ריהוט, מזון, הלבשה ניכרת ירידה בביקושים. כאשר מבצעים עסקה בשיקים דחויים ברור שהסוחרים שישמחו לקבל מזומנים כדי לפרוע חובות ולנסות לחדש מלאי ולשווק. עסקים רבים מקלים על הקונים בפריסת תשלומים בכרטיסי אשראי ומעוניינים להעביר את הפריסה למזומנים באמצעות ניכיון תשלומים. כך הפכו חברות ניכיון השיקים (והאשראי החוץ בנקאי) למתווכים במימון תמורת עמלות יפות שנעות בין 3% עד 6% מהיקף הכסף הדחוי. מדובר ברווח מכובד בסביבת ריבית ריאלית כמעט אפסית. כמובן שקיים סיכון בניכיון שיק אם לא יפרע, ואולם מי שמגיע לניכיון משתדל שלא להסתבך כיוון שלא מדובר בגבייה באמצעות בנקים מנומסים אלא בגופים שיודעים לגבות חובות.

הפריחה בענף ניכיון השיקים מעידה בבירור על האטה שפוקדת כאמור את המשק. האטה שאינה מחלחלת או לאוצר ולראשי המשק או לנתניהו אבל נמצאת היטב במרכולים, במוסכים, ברשתות הריהוט וההלבשה. משרדי הממשלה שעוסקים בכלכלה ממשיכים להתבשם מנתוני שוק העבודה ומתעלמים לחלוטין מירידת הפעילות העסקית בתחומים רבים. כותבות על מכירת חברת הייטק לחו"ל יוצרות תחושה מדומה שבכל לכאורה בסדר בכלכלה.

כצפוי יהיו רבים שיטענו כי ישראלים טסים לחו"ל...אחרים מוציאים כסף במסעדות פאר או על ביגוד יקר בכיכר המדינה. טענות פופוליסטיות שאינן מייצגות את ההאטה ברוב המשק שהולכת ומעמיקה חוץ מענף ניכיון השיקים שפורח. אבסורד כלכלי ישראלי מוזר ובעייתי.

מתי אלפר, כלכלן, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א) אור יהודה

  • עוד באותו נושא:
  • האטה במשק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully