וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שווה זהב: 4 טעויות שאפילו משקיעים מנוסים עושים

אסף לוי

25.5.2014 / 19:28

אף אחד לא אוהב לטעות, ובטח לא כשזה עולה כסף ובשוק ההון זה קורה כל הזמן. האם המסחר הממוחשב באמת יכול לצמצם את הטעויות ולהגדיל את סיכויי הרווח?

*** הכתבה בשיתוף חברת יוטרייד

הדינמיות של שוק ההון היא מה שגורמת לו להיות כל כך אטרקטיבי, בדיוק כמו שהיא עלולה להרתיע אחרים.

אפילו המשקיעים המיומנים ביותר נוטים, גם אם באופן לא מודע, לקבל החלטות שגויות, ולהחמיץ הזדמנויות שדווקא יכלו להפיק רווח. אולי בעולם כמו שוק ההון מוטב שההחלטות יתקבלו על ידי מחשבים? במערכות מסחר ממוחשב, המכונה גם אלגו-טריידינג, ניתן ליצור גיוון ופיזור בנכסים פיננסיים הודות לאלגוריתמים ש"קוראים" את השוק.

המחשב פועל במהלך ימי המסחר, 24 שעות ביממה – כך שיוכל לזהות תנודתיות ברחבי העולם ובזמן אמת. כך למשל, הוא יכול לבדוק את ההתפתחויות בבורסות אסיה, את מדד MSCI, את מחירם של הזהב והתירס, ולנתח זאת על פי הסגירה האחרונה של המניות בוול-סטריט.

הוא יעבד את סך הנתונים ויפעל מיידית בהתאם. אז איזה טעויות אנוש הוא יוכל למנוע? טעות 1 - לקבל החלטות על סמך שמועות אז נכון שבמקרים רבים להמלצות חברים, או שמועות יש בסיס, אבל גם כשפועלים לפי מה שכולם עושים – כשכולם נופלים, ניפול עם כולם. אפילו ל"כרישים" הגדולים באמת קשה לדעת מתי מדובר בטיפ יקר או כזה שבסופו של דבר יגרור הפסד. פרופסור דניאל כהנמן, מסתמך על מחקרי קבלת החלטות פיננסיות, ומעיד כי אנשים לא אוספים מידע בצורה סטטיסטית אלא מקבלים בדרך כלל החלטות לפי "כללי אצבע"- שאינם בהכרח רציונליים.

הפתרון - הסוחר האוטומטי, לעומת זאת, לא יניח ל"רעשים" כמו כשלים פסיכולוגיים שכאלו, להסיט את תשומת ליבו. המסלול שלו ברור, והוא מבקש לזהות הזדמנויות הנובעות מסיבה מוצדקת.

טעות 2 - להיכנס לפאניקה גם אם אתם מאמינים שאתם מגיבים בצורה מניחה את הדעת ללחץ, בכלל לא בטוח שאתם באמת מקבלים באותו הרגע את ההחלטות הטובות ביותר, ואולי דווקא ההפך הוא הנכון. בשעת לחץ אנו רוצים להגיב מהר – אך שוק ההון הוא בדיוק המקום בו אתם לא רוצים לטעות. ההיסטוריה הכלכלית רצופה בסיפורים בהם משבר גדול נגרם כתוצאה מהיסטריה מוגזמת, בשעה ששיקול דעת, ניתוח ומחשבה אסטרטגית, יכלו למנוע את ההתדרדרות במדרון. "השקעה בסחורות בסוף שנות ה-90 היתה אחד המהלכים המוצלחים שלי", אמר המשקיע ג'ורג' סורוס בראיון לחברת המחקר CASEY "כולם אז יצאו מהשוק, אבל אני הבנתי שיש פה הזדמנות". אם כולם היו נוהגים כמוהו, הוא לא היה מרוויח, ואחרים לא היו מפסידים. הפתרון - אסטרטגיה היא מה שמניע את האלגו-טריידינג. האלגוריתם לא מושפע מרגשות ובהלה. הוא בנוי כך שיזהה את הדרך הטובה ביותר להתנהל, וזאת כמובן במהירות תגובה שרק מערכת ממוחשבת יכולה להשיג.

טעות 3 - להיות אדישים בדיוק כמו שהיסטריה עשויה לגרור נזקים, אדישות יתר לא בהכרח תנפק לכם רווח. כאמור שוק ההון הוא דינמי, ההזדמנויות משתנות בקצבים משתנים, ומאוד כדאי לפקוח עין ולזהות אותן. אז נכון שיש מניות שכדאי להחזיק לאורך זמן, אבל זה לא אומר שאפשר להפסיק להתעניין במה שקורה בשווקים. הפתרון - במסחר האוטומטי הממוחשב, אין כזה דבר אדישות – אלא אם כן האלגוריתם מזהה שמדובר בצעד הטוב והנכון ביותר כרגע. הוא פשוט הספיק לנתח, לבדוק, ולהשוות.

טעות 4 - לא ללמוד מטעויות הכוונה אינה לטעויות שלכם, כמו להיסטוריות. מי שמבקש לנחש כיוון עתידי, צריך להשקיע זמן ולעשות שיעורי בית – להבין מה ישפיע על מה, ומה מרמז על מהלך כמוהו כבר ראינו. עכשיו תארו לעצמכם שיש לקבל החלטות תחת לחץ – ותבינו מדוע גם הגדולים נופלים. הפתרון - את שיעורי הבית האלו, כבר ערך עבורכם הסוחר האוטומטי, ולכך בדיוק הוא מתוכנת. הוא יודע לזהות למשל, מה קורה בדרך כלל לסחורה כמו זהב, כששוק המניות באסיה מגיע לשיא, או מתי צריך לנטוש אפיק אחר. כולנו טועים. הברירה הטובה ביותר היא להגדיל את הרווח גם בשוק רווי סיכונים. יו-טרייד הישראלית ומערכות אלגו-טריידינג אחרות לא רק שמאמינה שהיא יכולה לעשות זאת בצורה הטובה ביותר, היא גם משוכנעת שבטווח הקצר – יהפוך המסחר העולמי כולו למבוסס אלגוריתמים.

  • עוד באותו נושא:
  • בורסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully