וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרוב: עסקאות מזומן יוגבלו לעד 7,500 שקלים

שירות גלובס

25.5.2014 / 22:37

דוח הביניים של ועדת לוקר מציע מתווה לצמצום שימוש במזומן. כתחליף לשימוש במזומן וצ'יקים הוועדה ממליצה על שימוש בכרטיסי דביט וכרטיסים נטענים

ועדת לוקר, הוועדה לבחינת צמצום השימוש במזומן במשק הישראלי, בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, פרסמה היום (א') את דוח הביניים ובו מתווה מדיניות לצמצום והגבלת השימוש במזומן כאמצעי תשלום במשק הישראלי. היעד המרכזי של המהלך: מלחמה בהון השחור ומיצוי פוטנציאל גביית המס אשר יוביל להרחבת בסיס המס בהתאם, מלחמה בפשיעה הכלכלית ובהלבנת ההון. ההמלצות הסופיות של הוועדה צפויות להתפרסם בימים הקרובים.

במרכז הדוח עומדת ההמלצה להגביל את סכום העסקה שניתן יהיה לבצע במזומן באופן מיידי ל-7,500 שקל ולאחר כשנה מיום החקיקה ל-5,000 שקל. כמו כן הוועדה קבעה כי סכום העסקה שניתן יהיה לבצע בין צדדים פרטיים יוגבל לסכומים של עד 15 אלף שקל. בדוח הביניים ממליצה הוועדה לקבוע כי הפרת האיסור על ביצוע עסקאות במזומן מעל לסף שהוגדר, תיקבע כעבירה פלילית שבגינה יוטל קנס מנהלי. הוועדה קובעת בנוסף כי כל עסקה מעל לסכום המגבלה תבוצע באמצעות צ'קים, העברה בנקאית, כרטיסי חיוב מיידים וכרטיסים נטענים.

יצויין כי כיום החוק מגביל תשלום במזומן בסכומים העולים על 20 אלף שקל בעסקאות שבין עוסקים בלבד. החוק כיום אינו מתייחס לעסקאות בין אנשים פרטיים או לעסקאות בין אנשים פרטיים לבין עסקים ולפיכך לא חלה מגבלה על תשלום במזומן במקרים אלו.

הוועדה ממליצה גם על שורה של הגבלות בשימוש בצ'יקים, כאשר בשלב הראשון תוגבל האפשרות לפרוע צ'ק שהוסב יותר מפעם אחת, תחילה עד סכום של 7,500 שקל ובשלב שני עד 5000 שקל. בשלבים מאוחרים יותר הוועדה ממליצה לאסור על סיחור צ'קים בכל סכום; איסור הוצאת/קבלת צ'קים שלא מצוין עליהם שם המוטב, הגבלת סכום עסקה המותרת בהמחאה לעד מיליון שקל.

כתחליף לשימוש במזומן ובצ'יקים ממליצה הוועדה על שימוש באמצעים אלקטרוניים כגון כרטיס לחיוב מיידי וכרטיס נטען מזוהה. הוועדה גיבשה מתווה להרחבת השימוש באמצעי תשלום אלו ולהפחתת העמלות הכרוכות בהן. הוועדה ממליצה להסמיך בחקיקה את הממונה על ההגבלים העסקיים לקבוע באופן מיידי עמלות צולבות נפרדות לעסקאות המבוצעות בכרטיס חיוב מיידי. כמו כן דוח הביניים ממליץ על האצת מעבר המערכת הבנקאית ל"כרטיסים חכמים" והטמעת תקן אבטחה מתקדם.

בנוסף, הוועדה ממליצה על קידום ארנק וירטואלי חכם, שיהווה אופציה לשמירת כספים ממקורות שונים ויאפשר להשתמש באמצעי התשלום הקיימים והעתידיים וכן על קידום צ'ק דיגיטלי וחוק הסליקה האלקטרונית.

  • עוד באותו נושא:
  • מזומן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully