וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יורחב פיקוח המחירים על מוצרי חלב

אילנית חיות

27.5.2014 / 14:25

משרד החקלאות הודיע ליצרניות מוצרי החלב ולרשתות השיווק כי לא יוכלו למכור מוצרי חלב שדומים למוצרים שבפיקוח במחיר העולה על מחיר המוצר המפוקח

משרד החקלאות מרחיב בפועל את פיקוח המחירים על מוצרי החלב. בהנחיות שהוציא היום (ג') המפקח על המחירים במשרד החקלאות, אורי צוק בר, ליצרניות מוצרי החלב - תנובה, שטראוס וטרה - וכן לרשתות השיווק, הוא מודיע להן כי לא יוכלו למכור מצרכים שהינם מצרכים דומים במחיר העולה על מחירו של המצרך המפוקח.

כך למשל, אם עד כה רק החלב הטרי בקרטון 1% ו-3% שומן היה בפיקוח מחירים, מעתה המחיר המפוקח יחול גם על כד או קרטון חלב 1.5 ליטר ו-2 ליטר. בזמן שפיקוח המחירים חל על גבינה לבנה 250 מ"ל, מעתה הוא יחול גם על גבינת סקי של שטראוס וכן על גבינה לבנה של תנובה וטרה שיש לה הכשר מהדרין.

היחידה לאכיפת החוק במשרד הכלכלה תונחה לפעול לאכיפת הוראות החוק בעניין מצרכים דומים החל מיום 1.8.2014.

העובדה שסל המוצרים הנמצאים בפיקוח מחירים היה מצומצם ומוגדר גם בכמויות, איפשרה ליצרניות מוצרי החלב ולרשתות השיווק לקבוע את מחירם של מוצרים דומים ללא קשר למחיר המוצר המפוקח - למרות שבפועל מדובר במוצר דומה. האופן שבו הן עשו זאת הוא ייצור אותם המוצרים בדיוק - אך שיווקם באריזות קטנות או גדולות יותר מהמוצר המפוקח.

הדבר נכון לחמאה 200 גרם של תנובה וטרה, שעד כה לא הייתה בפיקוח מחירים - בזמן שעל חמאה 100 גרם חל הפיקוח.

מוצרים נוספים הם גבינה צהובה חריץ של טרה, 22% ו-28% שומן, כשהפיקוח עד כה הוגבל לגבינה צהובה העמק (28% שומן) וגבינה צהובה גלבוע (22% שומן). יצוין כי מאז השקת גבינה צהובה "נועם" גבתה טרה על הגבינה את המחיר המפוקח.

מוצרים נוספים שעליהם יחול הפיקוח הם אשד 4.5% שומן ו-גיל 3% שומן של תנובה, לבניה 4.5% שומן ולבן 3% שומן של טרה ולבן 4.5% ו-3% שומן של שטראוס. כל אלה הוגדרו כמוצרים הדומים לאשל 4.5% שומן ולגיל 3% שומן הנמצאים בפיקוח מחירים.

פיקוח המחירים שחל על שמנת חמוצה 15% שומן 200 מ"ל פטר מפיקוח את בשמנית של תנובה, השמנת החמוצה 125 מ"ל של טרה ואת השמנת של שטראוס, וכעת יחול פיקוח על שלושת המוצרים. בנוסף יחול פיקוח על שמנת להקפצה 38% של תנובה, שמנת מתוקה עמידה לקצפת של טרה ושמנת הקצפה מהדרין של שטראוס (של המותג יטבתה).

בכל מקרה שבו מצרך קטן מהמצרך המפוקח ב-50% לפחות, הוא לא ייחשב למצרך דומה, כמו למשל חמאת 10 גרם למלונות ולמטוסים המשקפת שימוש שונה של הצרכן.

ההנחיות נוסחו לאחר דיונים בוועדת המחירים של משרדי החקלאות והאוצר. לדברי צוק בר, מטרתן לחדד את חוסר הבהירות שנוצר סביב מוצרים דומים המשווקים לצד מוצרי החלב שבפיקוח.

ההנחיות מדגישות גם כי תוספת או החסרת מרכיב ממוצר שאינם גורמים לשוני מהותי במוצר מבחינת התועלת לצרכן הסביר, ייחשבו כמוצרים דומים שהמחיר המפוקח יחול עליהם. כך למשל, במקרה של תוספות ויטמינים או מינרלים שאין בהם תוספת תועלת מהותית, שינויים מזעריים בהרכב או בתכולה או שינויים ברמת כשרות המוצר.

בנוסף, גם על מוצרים מפוקחים שעוברים עיבוד נוסף, כמו גבינה שנפרסה או רוסקה במעדנייה, יחול פיקוח.

שטראוס מסרה כי כי תפעל בהתאם להנחיות הממשלה. מטרה נמסר: "אנו לומדים את הנושא". מתנובה טרם נמסרה תגובה.

  • עוד באותו נושא:
  • מוצרי חלב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully