וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל צנחה 5 מקומות בדירוג התחרותיות העולמי

סוזן אדמס, פורבס

8.6.2014 / 12:06

הדירוג מסווג 60 מדינות לפי פרמטרים של ביצועים כלכליים, יעילות ממשלתית, מצב המערכת העסקית ותשתיות. ב-2013 דורגה ישראל במקום ה-19 - בדירוג הנוכחי נפלה אל המקום ב-24

ב-26 השנים האחרונות מפרסם ה-IMD - בית הספר היוקרתי לעסקים בלוזאן שבשוויץ, את דירוג המדינות התחרותיות ביותר בעולם. בעוד שארה"ב כובשת את פסגת הרשימה עם ציון מקסימלי של 100 נקודות, ומיד אחריה מדורגות סינגפור, הונג קונג, שוודיה וגרמניה, ישראל תופסת את המקום ה-24 מבין 60 המדינות שנבדקו וזוכה לציון של 73.250.

לאתר פורבס ישראל

ישראל אומנם נמצאת בחברה טובה, לצד מדינות כמו דרום קוריאה, אוסטרליה וצרפת, אך למעשה נמצאת במגמת ירידה זו השנה השנייה ברציפות: ב-2013 רשמה ישראל ירידה של שני שלבים והשנה הידרדרה 5 שלבים נוספים מהמקום ה-19, שכעת נתפס על ידי קטאר.

הדירוג המנסה להעריך את מידת קיומה של האווירה המתאימה לפריחת יוזמות כלכליות במדינות שונות, מתבסס על בחינה של לא פחות מ-338 קריטריונים המחולקים ל-4 קטגוריות: ביצועים כלכליים, יעילות ממשלתית, יעילות המערכת העסקית ותשתיות. שליש מהניקוד מגיע מתוך סקר של 4,300 מנהלים מרחבי העולם שנערך בין ינואר למרץ השנה. שאר הניקוד מגיע מתוך נתונים שמספקים ארגונים כמו ה-OECD, קרן המטבע הבין לאומית והבנק העולמי, העוקבים מקרוב אחר מדדים כמו השקעה ממשלתית, חריגות תקציב, רווחים מתיירות ורמת אבטלה. בנוסף, מתייחס הדירוג לנתונים של 55 מוסדות מקומיים הפועלים בעולם כמו מרכז המחקר של מיצובישי ביפן, או פדרציית התעשיות בגרמניה.

הדירוג השנה חושף את התאוששותה של אירופה, כאשר כל מדינות היבשת רשמו שיפור מלבד איטליה ויוון. יחד עם זאת, עדיין קיים פער בין מדינות צפון אירופה ודרומה. גם רוסיה, למרות המשבר מול אוקראינה, רשמה התאוששות ועלתה מהמקום ב-42 למקום ה-38. עיקר חוזקה מתבסס על יחס החוב תוצר הנמוך שלה (13% בלבד, לעומת כ-67% בישראל), ופעולות יעילות יותר של הממשלה לקידום צמיחה. לעומת רוסיה, סין רשמה ירידה של שני מקומות ומדורגת כעת במקום ה-23 (מקום אחד מעל ישראל). ב-IMD מסבירים כי סין היא דוגמה למדינה שכל התחרותיות בה נובעת מהצמיחה הכלכלית. מאחר שזו התמתנה ופרמטרים אחרים כמו חינוך, תשתיות והעדר שחיתות שלטונית, אינם קיימים בה ברמה מספיקה, מעמדה נשחק.

מנהל ה-IMD, פרופסור ארתורו בריס מסביר כי למרות מורכבות המתודולוגיה של הדירוג ועומק הניתוח שהוא מבצע לכל מדינה, הוא אינו מבטא היבטים כמו אי שוויון כלכלי או חוסר הגינות בחלוקת המשאבים: "אם מתבוננים על המדינות בפסגת הרשימה, אלה הן לא המדינות השוויוניות ביותר, למעט אולי שוודיה, אך אלה מדינות עם הכנסה גבוהה מאוד", מבהיר בריס.

"המדינות שהן הכי לא שוויוניות הן או התחרותיות ביותר או הכי פחות תחרותיות. שני הקצבות הן ארה"ב וונצואלה. המדינות בהן קיים שוויון כלכלי מדורגות גבוה, אך לא בפסגה - יש מחיר לשלם עבור הבטחת השוויון".

  • עוד באותו נושא:
  • תחרותיות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully