וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת המוניות ששווה יותר מ-18 מיליארד דולר

פייננשל טיימס

8.6.2014 / 21:26

בועה או הבטחה? השווי של אובר לפני שנה עמד על 3.5 מיליארד דולר. החברה גייסה 1.2 מיליארד דולר על מנת לממן את ההתרחבות המואצת

אובר, אפליקציית המוניות שנחושה "לכבוש את העולם", גייסה בסוף השבוע 1.2 מיליארד דולר, לפי שווי של 18.2 מיליארד דולר. מדובר בעלייה של כ-8 מיליארד דולר בערכה של החברה בת ארבע השנים, תוך שבועות ספורים.

השווי נסק מכ-3.5 מיליארד דולר בשנה שעברה, כשזרוע ההון סיכון של גוגל וקבוצת הפרייבט אקוויטי TPG הובילו השקעה של 258 מיליון דולר בחברה.

טראוויס קאלאניק, מנכ"ל החברה ומייסד משותף, אמר כי מדובר רק בהתחלת "הסיפור של אובר". האפליקציה, המאפשרת למשתמשים להזמין רכב - החל מלימוזינה ועד למכונית רגילה - זמינה ב-128 ערים ב-37 מדינות ברחבי העולם. כמו כן, החברה הצביעה על כוונותיה להתרחב לתחום המשלוחים ושירותים אחרים.

תג המחיר החדש של אובר כמעט שווה לזה של ווטסאפ, שירות המסרים שנרכש על ידי פייסבוק תמורת 19 מיליארד דולר, ויותר מהערכת השווי שקיבלו Airbnb ו-Dropbox בגיוסי ההון האחרונים שלהן. זאת למרות התנודתיות המאפיינת את שווי השוק של מניות טכנולוגיה עתירות צמיחה בבורסות, ש"הענישו" חברות כמו טוויטר ו-Workday.

בשלבים המוקדמים של הגיוס, לפני מספר שבועות, נאמד השווי של החברה ב-10 מיליארד דולר, כך אמרו מקורבים למשא ומתן. אובר צפויה להשתמש בכספים כדי לממן את התרחבותה המהירה ולהתמודד עם איומים מצד יריבות כמו Lyft, Sidecar ו-Hailo.

הערכת השווי של 18.2 מיליארד דולר כוללת את ה-1.2 מיליארד דולר, מה שמעניק לחברה הערכת שווי של 17 מיליארד דולר לפני הכסף.

החברה נוטלת עמלה מתוך מחיר הנסיעה. בשבוע שעבר דלפו פרטים פיננסיים המצביעים על כך שלקוחות הוציאו יותר מ-1 מיליארד דולר על נסיעות בשנת 2013, כשאובר נוטלת 200 מיליון דולר מתוכם.

אובר ספגה ביקורת על טקטיקת התמחור שלה בשעות שיא, שבהן היא מחייבת לקוחות לשלם עד פי שבעה או שמונה מהמחיר הרגיל, דבר המוביל למאבקים עם רגולטורים ברחבי העולם. עם התרחבותה לערים חדשות, היא מצויה במאבק מצד תעשיות המוניות המקומיות, שיצאה נגד פעילותה.
נהגים של אובר בבריסל קיבלו איומים שייקנסו ב-10 אלפים אירו, בעוד שבית משפט בברלין פסק לטובת איגוד המוניות המקומי, בנימוק שהנהגים צריכים להיות מסווגים כעסקי שכירת מכוניות ולא כמוניות.

"בזכות הצמיחה וההתרחבות שלנו, החברה הפכה מסטארט-אפ טכנולוגי קטן מעמק הסיליקון לדרך חיים עבור מיליוני אנשים בערים ברחבי העולם", כך אמר קלניק, "דרך החיים של אובר משקפת, למעשה, את המשימה שלנו להפוך את התנועה היבשתית לשירות חלק ולאפשר חלופה תחבורתית בערים ומייתר את הצורך בבעלות על מכונית".

את סבב הגיוס הובילו Fidelity Investments, שהשקיעה בחברה 425 מיליון דולר, וכן BlackRock, מנהל הקרנות הגדול בעולם מבחינת היקף הנכסים המנוהלים, שהשקיעה בחברה 175 מיליון דולר.

גם Wellington Management השתתפה בסיבוב, כך על פי מקורבים לעסקה. מנהלי קרנות מסורתיות עושים בשנים האחרונות כל מאמץ להיכנס לעסקאות מימון של חברות לפני הנפקה ציבורית, בעיקר מאז שה-US Jobs Act מאפשר לחברות להישאר בידיים פרטיות למשך זמן רב יותר.

קליינר פרקינס, קרן הון סיכון מעמק הסיליקון, השתתפה גם היא בסיבוב הגיוס. ביל גרלי, המשמש כחבר בדירקטוריון של אובר ושותף ב-Benchmark Capital, שהשקיע בחברה בשלביה הראשונים, אמר ש"הערכת השווי החריגה בהיקפה" נבעה מכך שהנתונים הפיננסיים של החברה מצאו חן בעיני כמה משקיעים "אינטליגנטיים".

"מנקודת המבט שלנו", אמר, "אנחנו מאוד בני מזל לגבי צפי הצמיחה של החברה. מתוך כל החברות שבהן היינו מעורבים, רק ל-eBay היה צפי צמיחה כזה. זה די מדהים ונדיר".

  • עוד באותו נושא:
  • אפליקציה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully