וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירוג: מי פירמת רואי החשבון המובילה?

אלה לוי-וינריב

9.6.2014 / 8:29

קוסט-פורר-גבאי בראש. במקום השני מדורגת פירמת סומך-חייקין-KPMG, ובסמוך אליה, במקום השלישי, פירמת Deloitte-בריטמן-אלמגור-זהר. במקום הרביעי: PwC Israel (קסלמן-וקסלמן)

אתמול (א') נפתח באילת הכנס השנתי ה-32 (הראשון מבין שניים) של לשכת רואי החשבון, בהשתתפות כ-6,000 רואי חשבון ובני משפחותיהם. בכנס ישתתפו אישי ציבור, שרים וחברי כנסת, בהם שר החוץ אביגדור ליברמן, שר הכלכלה נפתלי בנט, סגן שר האוצר מיקי לוי, יו"ר ועדת הכספים ניסן סלומינסקי, מבקר המדינה יוסף חיים שפירא, מנכ"לית משרד האוצר יעל אנדורן, מנהל רשות המסים משה אשר, מנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב, ועוד רבים וטובים. רשימת המכובדים הזאת, ואורחים נוספים שיופיעו השבוע בכנס, מעידים על חוזקם ומעמדם של רואי החשבון בישראל ועל מעורבותם בכל גווניה ורבדיה של הפעילות העסקית והכלכלית במשק.

דירוג רואי חשבון. גלובס
דירוג רואי חשבון/גלובס

עם זאת, הרבה רואי חשבון לא נהנים מגישה ללב-ליבה של העשייה העסקית עתירת הכספים בישראל. השליטה בתחום הזה נתונה בעיקרה למשרדי רואי החשבון המובילים במשק, כשאת הצמרת כבשו זה מכבר חמשת משרדי רואי החשבון הגדולים בישראל, הביג-5 בתחום ראיית החשבון.

דירוג "גלובס DUN'S 100" המדרג את פירמות ראיית החשבון המובילות לשנת 2014, מעיד כי בשוק ראיית החשבון, אין הרבה חידושים ומהפכות. משרדי הביג-5 עדיין שולטים במשק, הם גם המעסיקים הגדולים ביותר, מבקרים את מספר החברות הרב ביותר (ר' מסגרת) וגם, מטבע הדברים, גורפים את הרווחים הגבוהים ביותר (שעדיין נותרים עלומים).

מהדירוג עולה, כי 20 משרדי רואי החשבון המובילים בארץ מעסיקים יחד 3,031 רואי חשבון, וכי חמשת המשרדים הגדולים מעסיקים יחד כ-2,200 רואי חשבון. זאת, בלי לכלול עוד כ-900 עד 1,600 עובדים מקצועיים (אקדמאים) נוספים, שכל משרד מעסיק, בהם יועצי מס, כלכלנים, עורכי דין, מתמחים ועוד.

הדירוג נבנה לאחר בחינה מעמיקה של פעילות הפירמות וניתוח הנתונים המקיפים שהתקבלו. הדירוג מציג את הפירמות המובילות לפי מספר פרמטרים מרכזיים, בהם מספר רואי החשבון, מספר העובדים המקצועיים האקדמאים (ללא עובדי אדמיניסטרציה והנהלת חשבונות), חברות ברשת בינלאומית, סך-כל החברות המבוקרות, מספר החברות הציבוריות המבוקרות, ביקורת של חברות הכלולות במדד תל-אביב 100 ולקוחות עיקריים (ביקורת וייעוץ).

הכנסת הרשתות הבינלאומיות: מיליארדי דולר

על-פי הדירוג, פירמת ראיית החשבון המובילה בישראל היא EY ישראל - קוסט-פורר-גבאי את קסירר, ששומרת על מעמדה באדיקות זה שנים רבות; במקום השני מדורגת השנה פירמת רואי החשבון סומך-חייקין-KPMG; ובסמוך אליה, במקום השלישי, מדורגת פירמת Deloitte-בריטמן-אלמגור-זהר; במקום הרביעי, PwC Israel (קסלמן-וקסלמן); את רשימת 5 הפירמות המובילות סוגרת גם השנה פירמת BDO-זיו-האפט.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
דירוג רואי חשבון. גלובס
דירוג רואי חשבון/גלובס

בישראל 2014 פירמות רואי החשבון המובילות עדיין אינן מוכנות לחשוף את הכנסותיהן, אך בעולם זה נתון שחשוף לציבור, לרבות הפירמות הישראליות המשתייכות ל-"Big 4" המובילות בעולם, אשר חושפות נתונים על הכנסותיהן.

מנתונים אלה עולה כי הכנסות הרשת הבינלאומית Deloitte Touche Tohmatsu הן הגבוהות ביותר, סך של 32.4 מיליארד דולר בשנת 2013. מספר המועסקים ברשת דלויט ב-150 סניפיה בעולם הוא כ-200 אלף עובדים; רשת PWC, שלה 157 סניפים בעולם, מעסיקה כ-184 אלף עובדים, והכנסותיה היו 32.1 מיליארד בשנת 2013; Ernest & Young, אשר הסניף הישראלי שלה (קוסט-פורר) מוביל מדי שנה בכל הפרמטרים, אינה מדורגת במקום הראשון העולמי, אלא במקום השלישי - עם כ-175 אלף עובדים ב-150 סניפים, והכנסות של 25.8 מיליארד שקל אשתקד; את רשימת ה-"Big 4" העולמית סוגרת פירמת רואי החשבון KPMG - המעסיקה כ-155 אלף עובדים ב-155 סניפים, והכנסותיה הסתכמו ב-2013 ב-23.4 מיליארד דולר.

הכוכב החדש: בן-דוד-שלוי

בין חמשת המשרדים המובילים המדורגים בדירוג "גלובס DUN'S 100" למשרדי רואי החשבון מהמקום השישי ואילך, קיים פער משמעותי במספר המועסקים בפירמה: בעוד הפירמה החמישית בדירוג מעסיקה כ-900 עובדים מקצועיים, הפירמה השישית בדירוג - פאהן-קנה Grant Thornton - מעסיקה כ-206 עובדים מקצועיים.

דירוג רואי חשבון. גלובס
דירוג רואי חשבון/גלובס

במקום השביעי בדירוג ממוקמת פירמת שטיינמץ-עמינח UHY; בשמיני ליאון-אורליצקי, שבה שותף נשיא לשכת רואי החשבון, דודי גולדברג; בתשיעי פירמת ברית-פיקוח; ואת העשירייה הראשונה סוגרת פירמת שטראוס-לזר.

כוכב חדש בקרב המשרדים שנכנסו לדירוג "20 הפירמות המובילות", הוא משרד רואי חשבון בן-דוד-שלוי-קופ, המדורג השנה במקום ה-15. המשרד נכנס לדירוג "הגדולים" בעקבות מיזוג של משרד בן-דוד למשרד שלוי-קופ. משרד בן-דוד התמחה במתן שירותים לסקטור הממשלתי, המוניציפלי והציבורי, ומשרד שלוי-קופ התמחה במתן שירותים לסקטור הפרטי ובעבודות כלכליות ופיננסיות מגוונות.

ב-2013 הצטרף למשרד אילן לוין, לשעבר הממונה על השכר במשרד האוצר, כשותף מוביל בתחום יחסי עבודה וביקורות שכר במגזר הציבורי. משרד בן-דוד הוא חלק מן הרשת הבינלאומית LEA, The Leading Edge Alliance, אחת הפירמות המובילות בעולם לראיית החשבון.

במסגרת הדירוג נבדקה מובילות המשרדים בתחום הליבה שלהם - הביקורת. מהדירוג עולה, כי גם השנה משרד רואי החשבון שביקר את המספר הגבוה ביותר של חברות ציבוריות הוא משרד EY-ישראל - קוסט-פורר-גבאי את קסירר - עם 199 חברות ציבוריות מבוקרות; אחריו נמצא משרדDeloitte -בריטמן-אלמגור, שביקר אשתקד 100 חברות; ובמקום השלישי ממוקם משרד סומך-חייקין, שביקר 86 חברות ציבוריות. בדומה לשנת 2012, גם בשנת 2013 חמש הפירמות המובילות הן אלה שביקרו את רוב החברות הציבוריות.

ריכוזיות במחלוקת בענף הפיננסים

השנה ניתחו המדרגים גם את המובילות בביקורת בענפי הפעילות השונים - הביטוח, הבנקאות, הנדל"ן וההיי-טק. הדירוג מעלה שוב לקדמת הבמה את סוגיית הריכוזיות בתחום ראיית החשבון, אשר מעסיקה בשנים האחרונות את הרגולטורים השונים.

במשך השנים, תחום ראיית החשבון בענף הפיננסים נחשב לריכוזי, אולם סוגיה זו עלתה לסדר-היום הציבורי לפני כשנתיים וחצי, כאשר טיוטת דוח של קרן-המטבע-הבינלאומית התריעה מפני מונופול בתחום ראיית החשבון בבנקים. בדוח לא צוין במפורש שמו של המשרד, אולם ככל הנראה הכוונה הייתה למשרד KMPG סומך-חייקין, שמטפל בדוחותיהם של כמעט כל הבנקים, חוץ ממזרחי-טפחות ומבנק ירושלים, והוא גם המוביל בדירוג - עם 45% מהחברות בענף הפיננסים.

אחרי סומך-חייקין נמצאים משרדי ראיית חשבון נוספים, אך בהפרש ניכר בנתח השוק: BDO-זיו-האפט מבקר כ-15% מהשוק (מטפל בבנק הפועלים ובדיסקונט עם סומך-חייקין); קוסט-פורר מטפל בלאומי עם סומך-חייקין, נתח שעומד על-פי הדירוג גם על 15%; ומשרד דלויט-בריטמן-אלמגור מבקר כ-20% מהחברות בענף (מטפל במזרחי-טפחות).

לפי הדירוג, בענף הביטוח, מי ששולט בביקורת באופן היסטורי הוא EY-קוסט-פורר-גבאי (ארנסט-אנד-יאנג), אשר מבקר 79% מהחברות בענף. ארנסט-אנד-יאנג מבקרים 5 מתוך 6 קבוצות הביטוח הגדולות, וכן גם 6 חברות קטנות ובינוניות נוספות. אחרי ארנסט-אנד-יאנג נמצא משרד KPMG-סומך-חייקין, שמבקר 21% מהחברות בתחום הביטוח - שהן שלוש מהחברות הגדולות בענף.

סוגיית הריכוזיות בענף הפיננסים מעוררת מחלוקת וויכוחים סוערים על רקע השאלה אם יש לחייב רוטציה בין המשרדים המבקרים, בעיקר משום שזה תחום שבו שכר רואי החשבון שלו מגיע ל-200 מיליון שקל בשנה בקירוב. בימים אלה מצויים המפקח על הבנקים, דודו זקן, והממונה על שוק ההון הביטוח והחיסכון באוצר, דורית סלינגר, בעיצומו של הליך לגיבוש הסדר לבחירת רואי החשבון, שיחול על כל הגופים המנהלים כספי ציבור - בנקים, חברות ביטוח ובתי-השקעות.

חדש: ביקורת פנים לחברות תל-אביב 100

כשעוברים לענף הנדל"ן התמונה משתנה מעט - הביקורת בענף הנדל"ן מתפלגת בין מספר רב יותר של משרדים, אך המשרדים הגדולים עדיין מובילים ושולטים בשוק. המשרד המוביל בביקורת על ענף הנדל"ן הוא EY-ישראל, קוסט-פורר-גבאי את קסירר, עם 28% מהחברות בענף; אחריו נמצא משרד דלויט עם 20% מהענף; משרד סומך-חייקין עם 12%; ומשרד BDO עם 10% מהענף. 5 משרדים נוספים חולקים נתחים בשיעור של 2% עד 7% מהשוק.

גם בענף ההיי-טק מוביל משרד EY-ישראל, שביקר 43% מהחברות בענף ב-2013; אחריו, בהפרש ניכר, ממוקם משרד קסלמן עם 19% מענף ההיי-טק.

לראשונה השנה נבחן עוד פרמטר בדירוג - היקף ביקורת הפנים שמספקות הפירמות לחברות במדד תל-אביב 100. ביקורת פנים היא פעולת ביקורת עצמאית אוטונומית בתוך החברה הציבורית ומטעמה. אמצעי בקרה זה נועד לבדוק את היעילות והאפקטיביות של אמצעי הבקרה האחרים בחברה (בקרת-על כי הנהלים מבוצעים, אמצעי הפיקוח מיושמים וכדומה). חוק הביקורת הפנימית קובע כי הגופים הנדרשים לעריכת ביקורת פנים הם חברות ציבוריות, בנקים וחברות ביטוח.

מהדירוג עולה, כי בקרב החברות הנמנות עם מדד תל-אביב 100 אין הגמוניה מוחלטת לחמשת המשרדים המובילים: את הדירוג הזה, מובילה פירמת פאהן-קנה, המבקרת 10 חברות מהמדד; דלויט מבקרת 9 חברות; סומך-חייקין - 6 חברות; משרד רוזנבלום-הולצמן מבקר 4 חברות, ומשרד דניאלה שפירא מבקר 3 חברות במדד תל-אביב 100.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully