וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההחלטה שמנעה ב-2007 את משבר הדיור בישראל

אורי חודי

10.6.2014 / 8:10

באוגוסט 2007, חודש אחרי שמחירי הדירות החלו להרים ראש, קיבלה הממשלה החלטה דרמטית לגיבוש תוכנית חומש לתכנון ולפיתוח ענף הנדל"ן בישראל; חבל שמדובר בעוד החלטה שנעלמה

ב-12 באוגוסט 2007 קיבלה הממשלה החלטה דרמטית. אחרי טענות רבות וביקורת על כך שהמדינה מזניחה את הטיפול ארוך הטווח באחד הקטרים החשובים במשק, התקבלה החלטה מס' 2215 להסדרת תוכנית רב שנתית לענף הנדל"ן. כותרת ההחלטה הייתה "ייעול התכנון והפיתוח במקרקעי ישראל", והיא נועדה להקים צוות שיגבש תוכנית חומש לתכנון ופיתוח של קרקע למגורים ותעסוקה.

החלטת הממשלה ה-31, שבראשה עמד אהוד אולמרט, נועדה להוביל סוף סוף לגיבוש מדיניות נדל"נית כוללת של כל משרדי הממשלה שעל פיה יעבדו כל משרדי הממשלה בחמש השנים הבאות. לגיבוש התוכנית הוחלט למנות צוות בראשות יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה. הצוות נדרש לגבש את התוכנית האמורה ולהגישה לממשלה תוך חצי שנה מיום אישורה בממשלה.

עלייה של 2.4%

קיץ 2007 הוא תאריך קריטי בהיסטוריה של ענף הנדל"ן המקומי. אחרי עשור של ירידת מחירים ריאלית במחירי הדירות (כ-20%), ולמרות סימני המשבר בכלכלה ובנדל"ן העולמיים, מגמת הביקוש וההיצע בשוק הישראלי החלה להתהפך. נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דיווחו על קפיצת מחירים של 2.4% ביולי 2007, זינוק שלא נראה פה מאז ימי העלייה בשנות ה-90.

מותר לתת קרדיט עצום לממשלה שזיהתה את הבעיה בניצניה. אז איך זה שאנחנו בכל זאת מבכים מאז אותו קיץ, עלייה נומינלית של למעלה מ-80% במחירי הדירות?

בדיקת "גלובס" מעלה כי החלטת הממשלה מעולם לא יושמה. כל גופי הממשלה שהיו אמונים על התוכנית לא היו מסוגלים להיזכר או להעניק לנו בכל השבוע האחרון תשובה ברורה בנוגע לגורל התוכנית. אותה תוכנית ארוכת טווח שהייתה אמורה לעדכן את כל משרדי הממשלה ביעדים ברורים, ולקבוע כיצד כל משרד יפעל בתחום התכנון ופיתוח המקרקעין.

ומה בנוגע לנטילת אחריות על יישום, פיקוח ומעקב על אותה החלטה? פניות חוזרות ונשנות למשרד ראש הממשלה נענו השבוע בהתחמקות מנומסת. פעם נמסר לנו כי המשרד לא יגיב על השאלה, הברורה למדי, האם התוכנית האמורה אכן יושמה והאם היא בכלל הוגשה לממשלה. פעם אחרת נאמר כי יש לבדוק מה קרה עם התוכנית הזו עם משרדי הממשלה האחרים.

פנייה למשרד הפנים, שכזכור נציג מטעמו, יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, מונה לעמוד בראש הצוות ולהיות אחראי על גיבוש התוכנית, העלתה שוב תשובות מתחמקות. מרבית האנשים במשרד כלל לא הכירו את החלטת הממשלה או את התוכנית שאמורה הייתה להיות מגובשת מכוחה.

צוות בינמשרדי

יחד עם זאת, במשרד הפנים הדגישו השבוע כי נושא התכנון בישראל מטופל ומבוקר. לדברי המשרד, "צוות בינמשרדי, בהשתתפות מינהל התכנון, רשות מקרקעי ישראל, משרד השיכון ואגף תקציבים באוצר, מתכנס בכל חודש במטרה לקדם את תוכנית העבודה ופועל בשיתוף פעולה מלא לפתרון חסמים בתוכניות דיור הכוללות מספר רב של דירות, במטרה לקדם את תכנון ושיווק הקרקע לבנייה למגורים".

אבל כל זה אינו נוגע להחלטת הממשלה מאוגוסט 2007, שבה הוחלט כאמור לא לפתור בעיה נקודתית כזו או אחרת, אלא להביא בפני הממשלה "תוכנית חומש מוסכמת לתכנון ופיתוח של קרקע למגורים ולתעסוקה, ממנה תיגזרנה תוכניות העבודה השנתיות של המינהל, משרד הבינוי והשיכון ומשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה לקידום תוכניות סטטוטוריות ולפיתוח תשתיות בפרויקטים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully