וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש תחרות? חצי מהסופרמרקטים בארץ - באזורים ריכוזיים

אילנית חיות ‏

11.6.2014 / 10:35

אזור ריכוזי הוא כזה שבו רשת אחת אחראית לכשליש מהמכירות לצרכן באזור. ב-7% מהאזורים אחראית רשת אחת למחצית מהמכירות

כמעט מחצית מסניפי רשתות השיווק בישראל נמצאים באזורים ריכוזיים קרי, באזורים שבהם רשת שיווק אחת אחראית ליותר מ-30% מהמכירות לצרכן באותו אזור. ב-7% מהאזורים מדובר בריכוזיות גבוהה במיוחד שבה יש לרשת מזון לפחות שלושה סניפים והיא אחראית למחצית מהמכירות לצרכן באזור. כך עולה מבדיקה שערכה רשות ההגבלים העסקיים לקראת יישומו הקרב של חוק המזון בשנת 2015.
.
נזכיר כי לפי החוק, תידרש רשת שיווק שיש לה ריכוזיות באזור מסוים, לקבל מראש את אישורו של הממונה על ההגבלים העסקיים לצורך פתיחה של סניף נוסף באזור.

הכלכלן הראשי ברשות ההגבלים, ד"ר אסף אילת, משווה את רשתות השיווק למוכרי ארטיקים. "תחשבו על חוף ים ומוכרי ארטיקים על החוף. אם מוכר ארטיקים משתלט על כל החנויות בחוף, הוא מונע ממוכרים אחרים להתחרות בו. גם אם אין מצוקת מקום בחוף, אפשר להשתלט על החוף בעזרת 'הצפה' של החוף במוכרים: גם אם אני מוכר בשמונה שקלים וכולם ב-10 שקלים, עדיין חשוב לי לדעת האם יש המון מוכרי ארטיקים באותו האזור, למרות שהמחיר שלי הכי זול. המתחרה שלי יכול להציף את החוף במוכרי ארטיקים גם אם הם מוכרים ב-10 שקלים, וכך להרתיע אותי מלהיכנס למכור ארטיקים באותו חוף".

העבודה שערכה הרשות כוללת מיפוי של כ-700 סניפים, המחולקים על פני 3,030 אזורים סטטיסטיים. הרעיון הוא למפות לכל סניף גדול בארץ את הסניפים המתחרים שלו ואת לקוחותיו הפוטנציאליים. תוצאות הבדיקה שאינן סופיות עדיין, העלו כי בממוצע כל סופרמרקט גדול משרת 194 אלף לקוחות פוטנציאליים שרובם נוסעים מקסימום כ-16 דקות מביתם עד הסניף.

הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, אומר כי חוק המזון מציב בפני הרשות אתגר גדול של אכיפה אך בד בבד הוא מביע ביטחון כי הרשות תעמוד בו בהצלחה.

  • עוד באותו נושא:
  • תחרות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully