וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל מזרחי: מי שקנה דירה ב-2009 לא היה חכם

שלומית צור

17.6.2014 / 11:17

אלדד פרשר: "היום אפילו העשירון העליון לא יכול לקנות דירה בת"א". "הממשלה רוצה להקים בחריש עיר חדשה של 5,000 דירות יש מאין; רק מה? לא דיברו עם הבנקים"

"מי שקנה דירה ב-2009 לא היה כזה חכם, עדיף היה לו להשקיע במדד תל אביב 25, היה מרוויח יותר" - כך אמר הבוקר (ג') מנכ"ל בנק מזרחי טפחות אלדד פרשר בכנס הנדל"ן השנתי של ארנסט אנד יאנג בשיתוף משרד עוה"ד שטיינמץ הרינג גורמן בת"א.

פרשר התייחס גם לבעיית הדיור בישראל, וטען כי ערבוב נושא הסיכון בשוק המשכנתאות בתוך בעיית מחירי הדיור, הוא ערבוב בעייתי ומטעה.

"הדבר הראשון שעשיתי שנכנסתי לתפקיד היה לבקר בעיר חריש", אמר פרשר. "יש דחיפה ממשלתית אמיתית להקמת עיר חדשה של 5,000 יחידות דיור יש מאין. רק מה? אבל אף אחד לא דיבר עם הבנקים והחליטו להקים עיר חדשה, חלק גדול בקבוצות רכישה, בלי להתייחס לנושא המימון. בחריש יש שלוש קבוצות רכישה של 500 יחידות דיור לפחות כל אחת. מישהו יודע מה זה לנהל קבוצת רכישה של 500 אנשים שחושבים שהם קנו דירה במחיר של 700 אלף שקל? איזה יכולת צריכה להיות לאותו מנהל? מה יקרה לקבוצת הרכישה הזאת אם המחיר יעלה? מי שתכנן את קבוצות הרכישה בגודל הזה לא מבין במימון בכלל, וגם לא התייעץ".

פרשר המשיך ואמר: "אנחנו קרובים להיות המדינה היקרה ביותר בעולם בקניית דירה. לפני מספר שנים היינו מתחת ל-100 משכורות שנדרשות לקניית דירה והיום אין מדינה יקרה בעולם כמו בישראל, והשאלה היא כמה משלם האזרח בישראל מדי חודש עבור הדירה הזאת. מצד אחד מחירי הדירות עולים, מצד שני עלויות המימון יורדות.

"הבעיה היא בתל אביב שבה דירה ממוצעת של 4 חדרים עולה 2.7 מיליון שקל. אבל כשמתרחקים צפונה ודרומה התוצאה היא שבצפון דירה עולה 30% ממה שבתל אביב ובדרום גם, וזה הפספוס הגדול של הממשלה. היא צריכה לנסות להביא אנשים לקנות דירה בפריפריה והיא לא עושה את זה. 60 שנה הממשלות משקיעות עשרות מיליארדי שקלים בניסיון לפזר אוכלוסיה בישראל על ידי השקעה בתרבות, כדי להביא אנשים בעלי מעמד סוציו-אקונימי גבוה לפריפריה ללא הצלחה. מי שכן מצליח לייצר היום את ההזדמנות הזאת זה שוק הנדל"ן ולא הממשלה, בגלל הפערים במחירים ובגלל העובדה שאי אפשר לרכוש דירה בגוש דן.

"במקום לתפוס את ההזדמנות הזאת בשתי ידיים וליצור הטבות כמו העדפה למשכנתאות בפריפריה או השקעה מואצת בתחבורה ציבורית בפריפריה, מה עושים? משחררים קרקעות במרכז. משק בית לא יכול להחזיר יותר מ-25% מההכנסה. אז איפה תוכל לקנות דירה, בהנחה שיש לך הון עצמי? התשובה היא שגם העשירון העשירי לא יכול לקנות דירה בתל אביב. עשירון 9 - ספק אם יכול לקנות בירושלים ובגוש דן. עשירון 8 גבולי ועשירון 7 וההמשך רק בצפון ובדרום".

מנכ"ל מליסרון נגד תוכנית לפיד

גם מנכ"ל חברת שיכון ובינוי נדל"ן תמיר דגן התייחס לסוגייה וציין: "שאומרים ששיווקים מואצים מורידים את מחירי הקרקעות, צריך לבדוק איפה הם שוווקו. שיווק של 5,000 יחדיות דיור בחריש לא הורידו בשקל אחד את הביקוש לדירות בגוש דן. מי שיבדוק טוב לעומק את כמות השיווקים של המינהל יגלה מכבסת מספרים מאוד מורכבת. מוציאים מכרזים בדצמבר שמבוטלים בינואר. המינהל מכניס לרשימת השיווקים שלו קרקעות שנכשלו".

מנכ"ל מליסרון אבי לוי תקף בחריפות את שר האוצר לפיד בגין תוכנית מע"מ 0% ואמר: "לא יקום שר אוצר ב-40 השנים הבאות שיעז לבטל את הפטור ממע"מ על הדירות. לפיד באובססיות שלו להעביר את החוק, זנח את העקרונות שלו. אם בתחילת הדרך אמר שרוצה להיטיב עם משרתים בצבא והפטור יהיה על דירות של עד 600 אלף שקל, ועכשיו העלה ל-950 אלף שקל, הוא עשה את זה כדי לזכות באצבעות של החרדים ושל הבית היהודי שהן בסופו של דבר הן יהיו הנהנים העיקריים מהחוק הזה. כי מי שיזכה בהטבה הזאת יהיו החרדים בבית שמש והמתנחלים בהתנחלויות שם יש את מרבית הדירות במחירים האלה. אותו שליש שמשרת בצבא יחד עם השלישי שעובד יחד עם השלישי שמשלם מיסים שזה במקרה אותו שליש, הם אלה שימשיכו לשאת על גבם את החרדים ואת הפיתוח של ההתנחלויות בשטחים".

לוי התייחס גם לנושא המשכנתאות וציין כי "הבנקים למשכנתאות נמצאים במצב של מגננת יתר, ולדעתי בנק ישראל צריך לשחרר ולאפשר לבנקים לתת יותר אשראי, כי עסקים קטנים חווים בעיה של אשראי, וזה מביא בסופו של יום לירידה בצמיחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully