וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כסף אינו השיקול היחידי

חגי פולקמן

17.6.2014 / 13:13

חברת טסלה משחררת את כל מוצריה מהגבלת הפטנטים. ד"ר חגי פולקמן מסביר מה ההיגיון העומד מאחורי מהלך יוצא דופן זה

השבוע התבשרנו שחברת טסלה מוטורס (Tesla Motors) יצרנית מכוניות חשמליות תשחרר את כל הפטנטים שלה לציבור. מדוע חברה עסקית תשחרר את סודותיה לכל דורש ותאפשר למתחרים להדביק את הפער? גישה זו סותרת את כל מה שאנו מכירים מחברה קפיטליסטית ושברת לנו את התפיסה שבשוק תחרותי כל אחד צריך לשמור בסוד את הידע שלו. אך תופעה זו שנקראת קוד פתוח וחופש מידע מתרחבת בכל תחום. זה התחיל מפיתוח מערכת ההפעלה של לינוקס, התפשט בתוכנות חופשיות באינטרנט והיום גם בתחום החומרה. גישה זו לא בהכרח תביא את בעלי הפטנטים לגרוף הון לכיסם, אך תשרת את הרעיון טוב יותר.

משתלם גם כלכלית

השיקול קשור להיבט פילוסופי, האם אנו פועלים לטובת אינטרס כספי בלבד או מחפשים משמעות ערכית. מחקרים בחוכמת ההמונים מצביעים בבירור ששחרור הרעיון ממגבלות של פטנטים מאפשר צמיחה והתפתחות מהירה יותר. בעלי השליטה בחברת טסלה העדיפו לקדם את הפסקת זיהום האוויר על ידי מכוניות המונעות על דלק, מציאת פתרון חליפי לשימוש במשאב הדלק שבשליטת קומץ אנשים בעולם. העדפת אינטרס הכלל על פני תאוות בצע כסף, נראה מחשיד ובלתי מציאותי להרבה אנשים, אך תופעה זו מתרחבת ככל שהמצוקות נושפות בערפנו. כאנושות לא תהיה לנו ברירה, אלא לשנות גישה ולאמץ גישה המשלבת אלטרואיזם ואגואיזם גם יחד.

מסתבר שגישה זו הייתה נהוגה אצל הפולינזים עוד לפני אלפי שנים. יורדי הים שחיו במקבץ איים באוקיאנוס השקט התנהלו כקהילת קוד פתוח. כל יושבי אי ששכללו את הסירה שלהם שתפו גם את יושבי האיים מסביב. כל אי מצא שיפורים ושתף גם הוא את כולם. בצורה זו כולם הרוויחו והם הצליחו כחברה לפתח סירות בטכנולוגיה מעוררת פליאה. עקרון זה של קוד פתוח בו משתפים בידע וכל אחד מוסיף את התוספת שלו מאפשרת התפתחות מהירה יותר. עקרון זה יוצר אינטליגנציה קולקטיבית גבוהה יותר והופכת את ההמון מעדר טיפשים לחוכמת ההמונים.

לטווח ארוך גם בהיבט הכלכלי משתלם יותר לפעול למען אינטרס הכלל. חברות ותאגידים מתחילים להבין שהחלטות רק משיקולי רווח יפגעו בהם בעתיד.

ד"ר חגי פולקמן הוא מומחה לחוכמת ההמונים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully