וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיע הזמן לטפל בצים

22.6.2014 / 12:32

במסגרת מאבקה במניית הזהב של המדינה בצים מבקשת החברה לישראל למחוק את כל מניותיה. ניצן כהן מסביר כי משמעות המהלך הוא הפסד של הציבור

נראה כי בפעם הראשונה נתקלים משפחת עופר, יועציה ומנהליה בקשיים בהעברת החלטות חשובות במסדרונות השלטון. משפחת עופר, שרכשה את צים בעסקה שעוררה ביקורת ציבורית משמעותית, העבירה הסכמי החכירה לאניות מהחברות הפרטיות לצים הציבורית ובסופו של דבר כשלה בתשלומי החוב, ביקשה שוב את עזרת המדינה והפעם ביקשה ממנה לוותר על מניית הזהב כדי להכניס את החברה להסדר חוב ולנסות לחבור לאחת החברות הגדולות בענף כדי להחזיר את החברה לפסים של רווחיות.

מנסים לבטל מניית הזהב בדלת האחורית

כדי שהמדינה תוותר על מניית הזהב שלה פעלו לילות כימים אנשים מטעמה של החברה במשרד התחבורה, משרד הביטחון, משרד האוצר ובמסדרונות הכנסת אך בסופו של יום הודיע ביום חמישי משרד האוצר, בהחלטה יוצאת דופן בעוצמתה, שהשר, יאיר לפיד, החליט לא לוותר על המניה.

מניית הזהב שיש למדינה בצים (יש למדינה גם כזו באל על) קובעת שורה של הגבלות על החברה שעיקרן הוא הבטחה שהחברה תישאר ישראלית ומעבר ללאומיות שיש בדבר כזה הרי שהיא מבטיחה המשך פעילות צי הסוחר הישראלי בימים בהם אף צי סוחר לא יסכים להגיע לישראל – כלומר בעתות חירום וכאלה יש רבות. החברה לישראל ניסתה להיכנס למו"מ עם משרד הביטחון תוך הבטחה שתפעיל אניות לישראל וממנה בחירום אך התנתה את זה בוויתור על מניית הזהב. כלומר, ללא כל יכולת של המדינה לאכוף את ההסכם בזמן אמת (החברה לישראל ביקשה להעמיד ערבויות כספיות אך אלה אינן מבטיחות הספקת נפט, חיטה וכו' בחירום) ולכן נדרשה קבלת החלטה כזו על ידי הדרגים הבכירים ביותר בישראל ולא על ידי פקידים והחלטה כזו נפלה ביום חמישי במשרד האוצר.

החוב של צים מסתכם עומד על הסכום הענק של 3.4 מיליארד דולר מה שיהפוך את הסדר החוב של החברה לגדול ביותר בתולדות מדינת ישראל. צים מעוניינת למחוק לציבור 1.5 מיליארד דולר, לפצות אותו בהקצאת מניות ולהזרים לחברה 200 מיליון דולר. חוץ מהציבור שיפסיד הרבה כסף יהיו גם מרוויחים ובראשם החברה לישראל שאמנם תשרוף עוד מזומנים אך תוכל לרשום רווח חשבונאי של למעלה מ-500 מיליון דולר, רווח של 100 מיליון דולר (שוב רווח חשבונאי בלבד) ירשום בנק לאומי ושוב ההפסד הגדול יהיה של הציבור.

החברה לישראל לא מותירה אבן על אבן בניסיון שלה לבטל את מניית הזהב בצים והגישה לבית המשפט המחוזי בחיפה בקשה חריגה בנוף העסקי הישראלי והיא לאיין את מניות החברה, משמעות הבקשה (אם תתקבל) תהיה מרחיקת לכת. החברה לישראל מעוניינת לבטל ולמחוק את כל מניות צים ולהקצות תמורתן מניות חדשות כלומר אם הדרג הפוליטי לא יוותר על מניית הזהב הרי שמהדלת האחורית נבטל אותה – תעלול משפטי שמתווסף לתעלולים החשבונאיים. בית המשפט קבע דיון בבקשה המוזרה של החברה לישראל ביום חמישי הקרוב כשביום שישי צפויים בעלי החוב של החברה לדון בהסדר מרחיק הלכת של החברה.

אם כן, זהו מצבה המורכב של צים ואולי הגיע הזמן לצעדים מרחיקי לכת של הנושים והמדינה. המדינה צריכה להתנגד באופן נחרץ בבית המשפט לבקשת החברה לישראל וצים ובמידה ובית המשפט בכל זאת יקבל את הבקשה פשוט להלאים אותה כנכס לאומי, להקצות מניות לנושים על פי מתווה שיקבע על ידי מפרק מוסכם ובפיקוח הרשות לניירות ערך (שגם לה יש מה להגיד בנושא), להחליף את ההנהלה (שצפויה לקבל בונוסים שמנים מאד במידה והסדר החוב יעבור) – לשקם את החברה ובסופו של יום למכור אותה שוב. מהלך חריג כזה ישמור על האינטרס הציבורי הן בכובע של שמירה על צי הסוחר והן בכובע של נושים ובסופו של יום תיזרק ההנהלה שאחראית למצב החברה.

ניצן כהן הוא עיתונאי ופרשן כלכלי.

  • עוד באותו נושא:
  • צים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully