וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקאות הנדל"ן במאי צנחו לשפל של 11 שנים

קובי ישעיהו

24.6.2014 / 10:19

מסמך "אורות אדומים": את הירידה בעסקאות בחודש אפריל הובילו המשקיעים,. ירידה של 18% במחיר החציוני של דירה חדשה שרכשו זוגות צעירים באפריל

בחודש אפריל נרשמה ירידה חדה של 25% במספר העסקאות בדירות בהשוואה לחודש הקודם, זאת במידה רבה על רקע חג הפסח. בהשוואה לאפריל 2012 (בו חל חג הפסח גם כן באפריל) נרשמה רמה דומה של עסקאות. כך נמסר היום ממשרד האוצר במסגרת הדיווח החודשי על מצב המשק, "אורות אדומים".

את הירידה בעסקאות בחודש אפריל הובילו המשקיעים, עם ירידה של 30% בהשוואה לחודש הקודם. כשיעור מסך העסקאות ירד משקלם ב-2%, אל מתחת ל-24%, לראשונה מאז אוקטובר אשתקד. על רקע ממצאים אלו בולט אזור תל אביב עם עלייה במשקל המשקיעים בסך העסקאות בחודשיים האחרונים.

כמחצית מהדירות שנרכשו באזור תל אביב בחודש אפריל היו "דירה נוספת" בידי בעליהן, השיעור הגבוה ביותר מאז מאי 2010. ניתן להניח כי מגבלות המימון של בנק ישראל מחודש ספטמבר האחרון (קביעת מגבלה על שיעור ההחזר מסך ההכנסה) תרמו לגידול במשקל המשקיעים באזור זה, שכן רמות ההכנסה של המשקיעים באזור תל אביב גבוהות משמעותית מאשר אלו של הרוכשים הפוטנציאלים האחרים באזור, לפיכך מגבלות בנק ישראל על משקיעים אלו פחות אפקטיביות.

במונחים כמותיים עדיין נרשמה ירידה ברכישות המשקיעים באזור זה אך בשיעור מתון משמעותית מזה שנרשם ברמה הארצית.

עוד עולה מהמסמך כי רכישות הזוגות הצעירים רשמו ירידה של 21% בחודש אפריל, שיעור הירידה הנמוך ביותר מבין הסגמנטים השונים של השוק. יחד עם זאת, שיעור זה מוטה במידה מסוימת כלפי מטה בשל גידול חריג ברכישות הזוגות הצעירים באזור הצפון (לא כולל חיפה). מנגד, באזורי ירושלים, ת"א, השרון ובאר-שבע נרשמו ירידות של 30%-40% ברכישות הזוגות הצעירים. הירידה ברכישות הזוגות הצעירים בולטת במיוחד בפלח השוק של הדירות החדשות, בעוד שבקרב המשקיעים ומשפרי הדיור לא נמצא הבדל מהותי בשיעור הירידה בין שני פלחי שוק אלו. ניתן להניח כי ממצאים אלו מוסברים במידה רבה בהחלטה על הטלת מע"מ בשיעור אפס ברכישת דירה ראשונה.

מעבר לירידה החדה ברכישת דירות ע"י זוגות צעירים נמצא כי במקביל חלה ירידה משמעותית ברמת מחירי הדירות שרכשה אוכלוסייה זו, בפרט בפלח השוק של הדירות החדשות. כך, בעוד שמחירה החציוני של דירה חדשה שרכשו הזוגות הצעירים בחודש אפריל היה נמוך ב-18% ממחירה החציוני של דירה חדשה שרכשו הזוגות הצעירים ברבעון הראשון של השנה, בדירות יד שניה עומד פער זה על 4% בלבד.

על רקע ממצאים אלו יש לציין כי בקרב משפרי הדיור והמשקיעים מחירי הדירות שנרכשו באפריל היו גבוהים מאלו שנרכשו ברבעון הראשון של 2014 (מושפעים פחות או בכלל לא מתוכנית מע"מ 0 של שר האוצר).

עוד מציינים באוצר כי נתונים ראשוניים לחודש מאי מצביעים על רמה נמוכה במיוחד של עסקאות (הנמוכה ביותר לחודש זה מאז מאי 2003).

ירידה של 21% ברכישות ברבעון הראשון

עוד פרסם היום האוצר סקירה על ענף הנדל"ן ברבעון הראשון של השנה. מהסקירה עולה כי ברבעון הראשון נרכשו 26 אלפי דירות, ירידה של 21% בהשוואה לרמת השיא שנרשמה ברבעון האחרון של 2013. מאז תחילת של 2013 ניכרת תנודתיות גבוהה בכמות העסקאות ברמה הרבעונית, זאת לאחר עלייה רצופה אשר אפיינה את שנת 2012 וירידה רצופה שאפיינה את 2011.

את הירידה בעסקאות ברבעון הראשון הובילו הזוגות הצעירים, עם ירידה של 26% לעומת הרבעון הקודם. משקלם בסך העסקאות ירד ל-37%, השיעור הנמוך ביותר בשנים האחרונות. ירידה בולטת במיוחד באזור חיפה, אשר ניכרת בו מאז תחילת 2013 השפעת הגבלות המימון של בנק ישראל.

נרשמה רמה גבוהה יחסית של רכישת דירות ע"י זוגות צעירים באזור המרכז (לא כולל ת"א). זאת הן על רקע שיווק של פרויקט רחב היקף בראש העין והן על רקע הסטה של ביקושים גם בדירות יד שנייה לעבר ערים "זולות" יחסית.

עוד עולה מהמסמך כי כשליש מהדירות שרכשו הזוגות הצעירים ברבעון הראשון היו דירות חדשות. 80% מתוכן היו בטווח מחיר של עד 1.6 מיליון שקל.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully