וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חב' חשמל מספקת שירותים למתחרותיה

עמירם ברקת

25.6.2014 / 8:19

גורם בשוק החשמל: "לתת לחברת החשמל לבצע עבודות חיבור - זה כמו שמס הכנסה יכתוב דוח שנתי לנישומים"

האם חברת החשמל מנסה לחסל את השוק הפרטי בתחום עבודות החיבור לרשת המתח העליון? חברת החשמל מבצעת בימים אלה עבודות לחיבורם לרשת של שני שדות סולאריים גדולים - ערבה פאוור ו-EDF בקטורה, ושל אנרג'יקס בנאות חובב. היזמים בשני השדות בחרו בחברת החשמל כקבלן הראשי לביצוע העבודות, שכוללות בניית תחנת משנה (תחמ"ש) בהיקף כולל של 20-25 מיליון שקל.

כניסתה של חברת החשמל לתחום מעוררת דאגה בקרב החברות הפרטיות שמציעות שירותים דומים, בביצוע ובתכנון של תחנות משנה וחיבור לרשת המתח העליון. בשוק פועלות כיום שלוש חברות גדולות - אפקון, אלקו ואינטר-אלקטריק - וכ-15 קבלני חשמל קטנים יותר.

לטענת גורמים בשוק קיימת בעייתיות מובנית בכך שחברת החשמל מבצעת ומתכננת את החיבורים, באמצעות חטיבת פרויקטים הנדסיים של החברה, ובמקביל אחראית חטיבת הלקוחות והפיתוח העסקי בחברה על אישור הציוד, התכנון והביצוע של אותם פרויקטים. עוד נטען כי ליזמים הובטח שיחוברו לרשת מוקדם יותר אם יעדיפו את חברת החשמל על פני חברה פרטית. "זה כמו לתת למס הכנסה לכתוב לנישומים את הדוח השנתי", הגדיר זאת אחד הפעילים. לדבריו, מחירי מערכות התקשורת בתחמ"שים הכפילו את עצמם בחמש השנים האחרונות, לאחר שחברת החשמל השתלטה על התחום.

יצוין כי הטענות של קבלני החשמל נבדקות זה חודשים ברשות ההגבלים העסקיים וברשות החשמל - עד כה ללא תוצאות. מצד שני, בשיחות עם יזמים שבחרו בחברת החשמל לביצוע העבודות מצטיירת תמונה שונה בתכלית. אותם יזמים מעידים על שביעות רצון רבה מרמת המקצועיות הגבוהה שמפגינים עובדי חברת החשמל, למרות סרבול מסוים בקצב העבודות.

"מדובר בחברה שהקימה כבר יותר מ-300 תחמ"שים והם יודעים לעבוד בלי לעגל פינות", אמר אחד היזמים. בנוסף מציינים היזמים שקבלני החשמל הפרטיים שוכרים לא פעם את שירותי חברת החשמל כקבלן משנה, בתוך גזירת קופון לעצמם. "כניסת חברת החשמל דווקא מסייעת לתחרות בכך שהיא מקטינה את כוח המיקוח של החברות הפרטיות", טוען יזם אחר.

מחברת החשמל נמסר: "הטענות מופרכות. למרות שחברת החשמל היא הגורם המבצע והגורם המאשר מעולם לא התנינו דבר בדבר. בחברה קיימת הפרדה מוחלטתבין גורמי היזמות והביצוע לבין גורמי האישור והחיבור, כך שהטענה היא מופרכת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully