וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החופש הגדול: מהן זכויות הנערים בעבודה?

גדעון רובין

25.6.2014 / 14:04

לקראת החופש הגדול בו רבים מבני הנוער מחפשים עבודה, מפרט עו"ד גדעון רובין את הזכויות המגיעות להם

במהלך החודשים הקרובים עתידים לצאת לחופשה מאות אלפי בני נוער, כאשר רבים מהם יחפשו עבודה. להלן מספר טיפים למעסיקים המעוניינים להעסיק בני נוער:

כללי: ככלל, על העסקת נוער חלות הוראות דיני העבודה, כפי שהוראות אלו חלות על העסקתם של בוגרים, ובשינויים המחויבים. כך, למשל, בדומה להעסקתם של בוגרים, על המעסיק נוער מוטלת החובה לשלם לאלו האחרונים שכר מינימום, תשלום עבור תקופת ניסיון, ימי התלמדות או הכשרה, הוצאות נסיעה, חופשה וכיו"ב. עם זאת, העסקת נוער מוסדרת גם בחוקים פרטניים, אשר העיקרי שבהם הינו חוק עבודת הנוער, התשי"ג - 1953 וכן התקנות שהותקנו מכוחו.

שכר המינימום לנער/ה מגיל 17 ועד 18 עומד על סך של 18.47 שקלים לשעה, לנער/ה מגיל 16 ועד 17 שכר המינימום הינו 16.69 שקלים לשעה ולעובד עד גיל 16 שכר המינימום הינו בגובה 15.58 שקלים לשעה.

גיל העסקה מינימלי: הגיל המינימלי להעסקת נוער במהלך חופשת הקיץ הוא 14, וזאת רק בעבודות קלות שלא יפגעו בבריאותו של הילד ובהתפתחותו. במהלך שנת הלימודים, מותר להעסיק נוער מגיל 15.

בדיקות רפואיות: אין להעסיק נער אלא אם עבר בדיקה רפואית על ידי רופא משפחה שבדק את הנער ונתן אישור רפואי להעסקתו.

פנקס עבודה: תנאי מקדים להעסקתו של נער, הוא הוצאת פנקס עבודה על שמו של הנער על ידי שר העבודה. על המעסיק לדרוש מהנער לראות את פנקס העבודה בטרם העסקתו. על פנקס העבודה להימצא במקום בו מועסק הנער ויש להחזירו לידיו בעת סיום ההעסקה.

תנאי העסקה: ראשית, אין להעביד נער יותר מ - 8 שעות עבודה ליום ו- 40 שעות עבודה לשבוע. במקומות עבודה בהם עובדים מעל ל - 8 שעות ביום, ניתן להעביד נער מעל גיל 16 עד 9 שעות עבודה ביום, וזאת כל עוד שבוע העבודה לא יעלה על 40 שעות עבודה;

החוק קובע כי ביום עבודה בן 6 שעות או יותר זכאי הנער להפסקה באורך 45 דקות לפחות, ללא תשלום (מתוכם 30 דקות צריכות להיות רצופות). בשעת הפסקה הנמשכת 30 דקות או יותר רשאי הנער לצאת ממקום העבודה וככל שהמעסיק מחייב אותו להישאר זמן ההפסקה ייחשב כזמן עבודה והנער יקבל עבורו תשלום.

גם עבודות בהופעות ציבוריות, אומנותיות וכדומה (למשל, בפסטיבלים והצגות) נחשבות להעסקה של הנער (גם אם אינו מקבל בגין העבודה שכר) והעסקה זו כפופה לכל ההוראות שבחוק עבודת הנוער.

המחוקק התיל מגבלות רבות על העסקת בני נוער - אסור להעסיק נוער בעבודות עם אזבסט, עבודות הדברה מסוימות (למשל, חומרי הדברה זרחנים) וכן עבודות עם חומרים מסוכנים נוספים. נער ו/או נערה לא יועבדו בהעברת חפצים ממקום למקום שלא על ידי מכשיר מכני במשך פרק זמן בן למעלה משעתיים.

המחוקק הטיל מגבלות גם על המשקל אותו רשאי המעסיק לדרוש מהנער או נערה לסחוב - כאשר מדובר בנער המשקל המקסימלי של החפצים שרשאי מעסיקו לבקש ממנו להעביר הינו 12.5 ק"ג וכאשר מדובר בנערה המשקל המקסימלי עומד על 8 ק"ג.

שנית, קיים איסור להעביד נער ביום המנוחה השבועית. ביום שלפני המנוחה השבועית וביום שלפני חג שהנער אינו עובד בו, אסור להעביד נער יותר מ- 7 שעות עבודה. יום המנוחה השבועי הינו לגבי נער יהודי הוא יום שבת ולגבי נער שאינו יהודי- יום שישי, יום שבת או יום ראשון , הכל לפי דתו של הנער.

שלישית, חל איסור להעביד נוער בלילה, כלומר בין בשעות 22:00 עד 6:00 לנער שמלאו לו 16 שנה, ובין השעות 20:00 עד 8:00 לנער שטרם מלאו לו 16 שנה.

רביעית, אסור להעביד נער בשעות נוספות. למרות האיסור להעסיק נוער בשעות נוספות, בתי הדין לעבודה קבעו כי מעסיק אשר חרף הוראה זו העביד נער בשעות נוספות יאלץ לשלם לו שכר בעבור שעות נוספות בשיעור שקבוע בחוק (125% בעבור השעתיים הראשונות ו-150% בעבור כל שעה לאחר מכן).

לאור האמור כל פעם שמעסיק מעביד נער מעל ל-40 שעות הוא נדרש לשלם לו בגין שעות נוספות על כל שעה מעבר ל-40 השעות (למרות שכאשר מדובר בעובד מבוגר רק השעות שמעבר ל-45 שעות עבודה שבועיות יחשבו כשעות נוספות).

רישום שעות עבודה: חובה לערוך רישום מדויק של שעות העבודה של בני הנוער.

הוצאות נסיעה: בנוסף לשכר העבודה יש לשלם לבני הנוער הוצאות נסיעה הדרושות להם בכדי להגיע למקום עבודתם וזאת עד לסך של 23.70 שקלים ליום עבודה או לפי מחיר של כרטיס מינוי חודשי .

הודעה לעובד: מעביד המעביד בני נוער לתקופה של 30 ימים לפחות, מחויב למסור להם טופס הודעה לעובד בו יפורטו תנאי עבודתו של הנער העובד.

יצוין כי הפרת הוראות הדין בעניין העסקת נוער, מקימה לפתחו של המעסיק עונשים כבדים. לדוגמה, בשנת 2003 הוטל קנס בגובה 30,000 שקליםעל חברה שהפעילה רשת למזון מהיר וקנס בגובה 50,000 שקלים על מנהלה על העסקת נערים יהודים ביום שבת ובליל שבת.

עו"ד גדעון רובין הוא שותף במשרד רובין שמואלביץ ומומחה בדיני עבודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully