וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזרים הביתה - ועובדים בעסק השני

דפנה ברמלי-גולן

30.6.2014 / 9:07

יוקר המחיה והחיפוש אחרי מקורות הכנסה נוספים מוביל לעתים לפיתוח תחביבים לעסק עצמאי צדדי, במקביל לעבודה השכירה. כמה מכם באמת חשבו על האופציה הזו?

ריקי יצחק (34), העובדת כבר שמונה שנים כמקדמת מכירות בחברת קוקה קולה, תמיד אהבה לבשל. במארס היא התחילה לעבוד כבשלנית של אתר הבשלנים יאמי. סדר היום שלה נראה כך: יום העבודה בקוקה קולה מתחיל ב-8:00 בבוקר ונמשך עד 16:00 אחר הצהריים, אז היא אוספת את הבן שלה מהגן - ואחרי שהוא הולך לישון היא מתחילה לבשל אל תוך הלילה.

לקריאה נוספת:

פורטל חדש יציע משרות לאנשים בעלי מוגבלויות
עלייה בשכר בהיי טק: כמה מרוויח מתכנת?
כך תשמרו על המוניטין האינטרנטי שלכם

קריירה שנייה. גלובס
קריירה שנייה/גלובס

"אני מאוד אוהבת את המטבח ויש לי חלום להתעסק רק בזה, אבל עם המציאות הכלכלית של היום זה לא נראה באופק", אומרת יצחק.

- כמה שעות בשבוע את מקדישה לעסק שלך?

"כ-15-20 שעות שבועיות שרובן מתרכזות בימים שלקראת סוף השבוע, אז אני מקבלת את רוב ההזמנות".

יצחק לא לבד. יוקר המחיה בישראל והעובדה ששוק התעסוקה כבר אינו מציע משרות בטוחות כבעבר גורמות לעובדים רבים לפתח עסק עצמאי לצד העבודה השכירה הבטוחה. רבים נוטים לשמור על מקום העבודה הבטוח משום שמצב העצמאים עגום: לפי נתונים של להב, לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, משנת 2012 על כל עשרה עסקים עצמאיים שהוקמו - שמונה נסגרו.

לדברי נשיא להב, רו"ח אהוד רצאבי, "עובדים עצמאים נמצאים בסיכונים גבוהים מאוד. ההבדל בין עובדים עצמאים לעובדים שכירים הוא בכך שעצמאים אינם נהנים מרשת סוציאלית וכשעסקם 'מתרסק' אין מי שנחלץ לעזרתם". מסקר שערכה להב בקרב 500 עצמאים עולה ש-62% שקלו להפוך לשכירים בשל חוסר הביטחון התעסוקתי שהוא נחלתם של עצמאים.

לאפרת בזרקון-שחר, 37, מטפלת זן שיאצו, יש כבר עשר שנים קליניקה פרטית לצד עבודתה הבטוחה (יחסית) כעורכת ומגישת תוכניות ברשת א'.

- חשבת פעם לעזוב את רשות השידור ולהתמקד רק בשיאצו?

"זו תמיד דילמה", אומר בזרקון-שחר, לפעמים יש מחשבות לעזוב, אבל יש לי גם המון אהבה לעבודה ברשות השידור ולמה שאני עושה, וכמובן שמבחינה כלכלית יש היסוס לעזוב מקום בטוח בשירות המדינה, שמרגיש כמו עוגן. למשל כעצמאית בחופשת לידה לא אקבל כלום וגם העסק עלול להיפגע".

לפי סקר של עמותת נטע - המרכז לפיתוח קריירה, שנערך לקראת קורס בשם "השילוב האידיאלי - שכירה וגם עצמאית", שהמרכז מפעיל בשיתוף עם המרכז לטיפוח יזמות (מט"י), 77% מהישראלים מעידים כי היו שמחים להקים עסק המבוסס על תחביב שלהם, לצד עבודתם כשכירים, ואף היו עושים צעדים כדי להגשים את זה. 51% העידו שהיו נמנעים מהלך כזה בגלל היעדר אמצעים כלכליים לכך, אך 45% מאלה שהיו שמחים לפתח את התחביב לעסק היו עושים זאת אם היה להם גב כלכלי. עניין נוסף שמצא הסקר הוא הביטחון העצמי שחוסם אנשים מפני פיתוח עסק עצמאי. בקרב נשים ובקרב מבוגרים הדבר בולט יותר.

מיכל אבן חן, מנכ"לית קרן שמש, המעניקה הלוואות וליווי תעסוקתי ליזמים צעירים (בני 20-35) בתחילת דרכם, מספרת שהם מעודדים רבים מהלקוחות שלהם להתחיל לפתח את העסק העצמאי תוך כדי המשרה השכירה עד שיוכלו לעמוד על קרקע יציבה ולהתמסר לעסק בלבד. "מכיוון שאנחנו שמרנים, אומרת אבן חן, אנחנו לא אומרים ליזמים תתפטרו, אלא תתחילו להקים את העסק כשיש לכם מקור הכנסה אחר ורק כשתרגישו מוכנים אז תתפטרו. יש לנו חבר'ה שעובדים שתי משרות וחצי כדי לקדם את העסק".

אחת מאלה שרוצים להפוך את העסק הצדדי לבלעדי ביום מן הימים היא תמר חסון, מנהלת שיווק ומכירות, שלאחרונה הקימה עסק עצמאי בתחום הנומרולוגיה. לאורך השנים היא חיפשה את מה ש"יתפוס אותה", עברה קורס אימון והכשרת מאמנים עד שהגיעה לנומרולוגיה.

"אני עדיין צריכה את הבסיס הבטוח ומבחינה נומרולוגית הטיימינג של ההתחלות החדשות עוד לא הגיע. כל מה שאני עושה כרגע לא בתחום הרוחני זה רק כדי לתחזק. אני בונה תשתית הולמת לזמן שבו אעשה את המעבר לעצמאית נטו".

- תמיד היה לך דרייב להיות עצמאית?

"לא היה לי דרייב להיות עצמאית. כל החיים שלי הייתי שכירה. בעלי היה עצמאי ותמיד פיניתי לו את המקום, שמרתי על האיזון המשפחתי. הילדים גדלו ואני רואה שלנושא של הנומרולוגיה יש המון דרישה. התחלתי כעוסק זעיר וזה מתחיל לתפוס תאוצה".

"קצת פחדנית"

לעתים השילוב בין עבודה שכירה לעצמאית מגיעה מכורח הנסיבות. נטלי חזאי, 34, נותרה ללא עבודה לאחר שקוצצה ממנפאואר והחליטה שהיא חייבת למצוא מיד דרך להתפרנס. מאחר שעסקה בהרצאות על דרכי גיוס לעבודה באמצעות הרשתות החברתיות במנפאואר, חשבה שיש לה ידע מתאים, והתחילה להציע את שירותיה. "אפילו לא הייתי צריכה לעשות שיווק", אומרת חזאי, "הלקוחות הגיעו אליי מעצמם".

העבודה הזו הובילה אותה ללאומי קארד, שם הציעו לה חצי משרה כרכזת סורסינג - שבמסגרתה היא אחראית על פיתוח אפשרויות גיוס חדשניות באמצעות אפליקציות ורשתות חברתיות.

- אם העסק הולך כל כך טוב, למה לא לעבוד בזה באופן בלעדי?

"אני גם קצת פחדנית וחוששת לסמוך רק על עסק, כי אני יודעת שלעסק לוקח זמן לגדול והוא לא תמיד יציב. וחוץ מזה שקיבלתי את ההצעה מלאומי קארד וזה מאוד התאים".

- זה אותו תפקיד בעצם. ללאומי קארד לא יפריע אם תתני הרצאות בחברות אחרות?

"התחומים דומים אך גם שונים. אם אני מלמדת את שטראוס או את תנובה זה לא מתנגש. אם יזמינו אותי להרצות בחברה מתחרה ללאומי קארד, אבקש אישור".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

לקבל תמיכה מהבית

אז מה הצעדים שיסייעו לכם להחליט אם לפתוח עסק במקביל לעבודה השכירה? ד"ר יעל יצחקי, מנכ"לית נטע, ממליצה על כמה צעדים:

■ לבחון מה כללי המיסוי אומרים - כלומר מה גובה ההכנסה, שממנו עולה מדרגת המס, ומה היקף הפעילות הכספית הכדאית שתאפשר לייצר באמת הכנסה נוספת.

■ אם העסק הפרטי הוא בתחום שבו אתם עוסקים כשכירים - יש לבחון מבעוד מועד קיומם של איסורים או הגבלות משפטיות.

■ לבדוק כמה זמן באמת יש ברשותכם עבור העסק. אם הכוונה להפעיל את העסק מהבית, צריך לבדוק האם תנאי הבית וסדר היום המשפחתי מאפשר התנהלות מהבית.

■ להעריך את העלויות ולהתחשב בהיקף ההשקעות שיוקדשו בעסק וגם בעלויות הנוספות שיצטברו כמו למשל בייביסיטר לילדים או שירותי ניקיון לבית.

■ חשוב מאוד להקשיב לסביבה הקרובה, גם לביקורת, לפני ההחלטה על הקמת עסק במקביל לעבודה. בהקשר זה חשוב לבדוק אילו מטלות יעברו למישהו אחר בבית בתקופת ההרצה של העסק וגם אחרי כן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully