וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"30% מתושבי המדינה משלמים לפחות 80% מהמסים"

חן מענית

7.7.2014 / 9:53

נשיא לשכת רוה"ח, דוד גולדברג: "המס הגבוה גורם לבעלי-מקצוע לעבוד בלי חשבונית ולהעלים מיליארדים. אין הרתעה כי ביקורות מס הכנסה צנחו מ-17% לפני 15 שנה ל-2.8%"

בשבוע שעבר התרחש אירוע היסטורי בכל הנוגע לחילופי-מידע בין ישראל לארצות-הברית בנושאי מס ומלחמה בהון השחור. ממשלות שתי המדינות חתמו על הסכם לשיתוף מידע ופעולה בנוגע להעלמות מס ולהון שחור (הסכם FACTA).

עם זאת, את רו"ח דוד (דודי) גולדברג, נשיא לשכת רואי-חשבון - שמנהיג את ציבור רואי-החשבון המייצגים את הלקוחות הנישומים הבאים בשערי רשות המסים - ההסכם הזה אינו מרשים במיוחד. לדבריו, הפער שבין השגת הסכמים מסוג זה, חשובים ככל שיהיו, לבין יישומם בשטח הוא גדול מאוד.

בראיון שנערך עמו לרגל הכנס השנתי של לשכת רואי-חשבון, שנפתח אתמול (א') באילת, גולדברג מתריע כי אין לרשות המסים כוח-אדם מספק כדי להביא ליישום ההסכם בפרט, ולטפל בשלל הנושאים שהיא מופקדת עליו בכלל. "מישהו יהיה צריך להביא ליישום ההסכם הזה והסכמים אחרים בארץ, אבל אין כוח-אדם. איך רשות המסים יכולה לטפל בכך בזמן שעליה לטפל בשלל נושאים אחרים? במה היא תטפל קודם? בנושא הגבלת השימוש במזומן? בהעלמות-המס הרבות בישראל? בהון השחור? במידע הרב שמועבר אליה? ויש לה עוד נושאי טיפול שוטפים רבים. יש כאן בעיה אמיתית".

לדברי גולדברג, הגיע הזמן שמדינת ישראל תספק לרשות המסים את המשאבים הנדרשים ואת כוח-האדם המתאים על מנת לעמוד בכך, וכדי שיהיה מאבק אמיתי בהון השחור ולא רק מאבק עלי נייר ועלי הסכם". גולדברג מבטיח כי כל עובד חדש ברשות יחזיר את עלויות העסקתו ואף יביא למדינה עוד כסף רב מעבר לעלות העסקתו.

- כמה עובדים חסרים כיום לרשות המסים?

"להערכתי, חסרים כיום 3,000 עובדים".

מצוקת כוח-האדם והמשאבים ברשות המסים היא רק אחד מהנושאים שטורדים את שנתו של גולדברג בימים אלה. לגולדברג יש ביקורת חריפה ומערכתית על הכשל, שלדבריו, קורה בכל נושא גביית המס בישראל. הטענות שלו אינן מופנות אל מעלימי המס, אלא אל הנהגת המדינה שלדבריו מכריחה את האזרחים להעלים מס. "80% מתשלומי המסים בישראל נעשים על-ידי 30% מהאוכלוסייה. ואם בכך לא די, אז באים אל האזרחים משלמי המסים הללו בכל פעם עם עוד מסים ועוד מסים".

- בגלל עליית המסים מתייקרת המחיה.

"לאותם אזרחים שמשלמים מסים ונושאים בכל הנטל פשוט נמאס. המדינה כל הזמן מגדילה את המוטיבציה שלהם לא לשלם מסים, ובכך מגדילה את ההון השחור במקום להקטין אותו. שיעור המס על האזרחים הללו, בעלי המקצועות, הוא כל-כך גבוה, שאחרי תשלום מס לא נשאר להם כמעט כלום, ופשוט אין להם ברירה אלא לא להוציא חשבונית.

"לכן מתרחש כאן אחד הנגפים הגדולים שלנו, התופעה שבה מגיע אליך בעל-מקצוע הביתה, אינסטלטור, נהג מונית, טכנאי מיזוג-אוויר, ספר ועוד, ושואל: 'עם חשבונית או בלי חשבונית?'. במקום שיהיה מובן מאליו שעבודה ניתנת תמורת חשבונית עם תשלום מע"מ ובידיעת הרשויות. כיום, האינטרס של שני הצדדים הוא לא לשלם; ואף אחד לא מסוגל לאכוף תשלום מלא, וכך מיליארדי שקלים הולכים לאיבוד בכל הענפים".

- ולמה זה קורה? זה עניין של חינוך?

"זה קורה כי בעל-מקצוע שלא יעשה את זה לא יוכל לעמוד בתחרות עם הקולגות שלו בתחום, ובגלל שאין הרתעה. הסיכוי שאדם ישלם מחיר כבד על העלמת-מס הוא נמוך מאוד. הסיבה לכך היא, שאין מספיק שופטי מס במערכת המשפט, בתי-המשפט פקוקים ועמוסים בתיקים, וכמות הביקורות של רשות המסים היא נמוכה. בגלל המצוקה בכוח-האדם, הרשות בודקת כיום רק כ-2.8% מהמקרים לעומת 17% לפני 15 שנה. זו ירידה דרמטית של כמות הביקורות והנתון הזה מספר את כל הסיפור".

- מה מצב האזרח הישראלי בהשוואה לעולם?

"ניקח את האמריקנים לדוגמה - שיעור המס השולי שם הוא 39%, ואצלנו יותר מ-50%, לא כולל ביטוח לאומי שזה מס לכל דבר ועניין. המס אצלנו הוא בין הגבוהים בעולם. אותם 30% מאזרחי ישראל שנושאים בנטל המס משלמים מס בשיעור גבוה מאוד".

- ומה הפתרון שיכול לשפר את נטל המס?

"אחד הפתרונות הוא הרחבת בסיס המס והרחבת חובת הדיווח. בשנים שבהן הורידו את שיעורי המס, הגבייה דווקא עלתה. צריך להוריד את שיעור המס ולהרחיב את מעגל משלמי המסים במקום להטיל על קבוצת משלמי המסים הקיימת המצומצמת עוד חקיקה ועוד מס. פתרון נוסף הוא גיוס עוד כוח-אדם לרשות המסים ולמערכת בתי-המשפט, וגם שיפור הטכנולוגיה. צריך להשקיע כיום כרבע מיליארד שקל במערכת המחשוב של מס-הכנסה. וזה גם עניין של חינוך. מחטיבת-הביניים צריך להכניס שיעורים של חינוך פיננסי, ולהסביר לתלמידים ולאזרחים למה כל-כך חשוב לשלם מס".

גולדברג מותח ביקורת גם על שר האוצר, יאיר לפיד, ומטיל עליו חלק מהאחריות למצב נטל המס. "בזמן הבחירות, לפיד הבטיח לאזרחים שוויון בנטל. אבל נכון להיום, שנה וחצי אחרי הבחירות אני לא רואה שוויון בנטל, אלא להיפך: עלייה בשיעורי המס. זה ניכר בארנונה, במים, במע"מ ובמקומות נוספים. בגלל העלייה במסים יש גם עלייה ביוקר המחיה. בשנים האחרונות מעמד הביניים פולג וחלקו הפך לעני. בגלל יוקר המחיה יותר אנשים נכנסו לטווח העוני".

- ההבטחות של יאיר לפיד היו גדולות מדי?

"כשאדם מגיע לתפקיד בכיר הוא צריך לבוא עם כלים מתאימים, ולהיוועץ עם מומחים מהשורה הראשונה. ניקח לדוגמה את תוכנית "מע"מ בשיעור אפס" לרוכשי דירות ראשונות שיזם לפיד. אני לא מבין אותה. התוכנית הזו שנועדה להוריד את מחירי הדירות, הרי תביא לתוצאה הפוכה. היא תגרום לעלייה בביקושים, לעלייה במחירים, ומההטבה ייהנו בסופו של דבר רק יזמי הנדל"ן ולא הציבור הרחב. זו תוכנית שגויה".

- יש קשר בין מחיר הנדל"ן הגואים למס-הכנסה?

"ודאי. חלק מהסיבה לעליית מחירי הנדל"ן הוא שמלא כסף של תושבי חוץ, יהודים צרפתים ואחרים, זורם לארץ בשנים האחרונות. זה קורה בגלל שחשפו חשבונות שלהם בחו"ל ואת שמותיהם. אנשים רכשו כאן בניינים שלמים, והפער בין ההיצע לביקוש של הדירות הלך וגדל. איך הילדים שלנו יכולים להתמודד מול תושבי חוץ שרוכשים כאן דירות כמעט בכל מחיר?"

הראיון המלא - בעיתון "גלובס"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully