וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חגיגות הנפוטיזם והמינויים מתרחבות

רמי פרידמן

8.7.2014 / 15:11

מאות מינויים בחברות ממשלתיות וברשויות מקומיות הפכו למכת מדינה. פרופ' רמי פרידמן מראה כי גם דו"חות מבקר המדינה לא מונעים את התופעה

בימים אלה פרסמה ההסתדרות התנגדות לתקנות האוצר שמבקש לחסום את תופעת הנפוטיזם בחברות ממשלתיות. האוצר וההסתדרות יודעים היטב שכ-20% מהמועסקים בחברת חשמל ובנמלים קשורים בקשרי משפחה. ההסתדרות, בעזות מצח, הגיבה בטענה מגוחכת כי התנגדותה נובעת כיוון שלתקנות ישנה השלכה על זכויות העובדים. כדרכה בהגנת העובדים החזקים הנתמכים ע"י ועדים גדולים, "שכחה" ההסתדרות שההשלכה פוגעת ישירות בעובדים מהשורה שמתחרים על משרות ושאינם נהנים מנפוטיזם. שכחון שנובע מכוחם של הוועדים ששולטים בפועל בהסתדרות. להזכירנו, תקנות האוצר עוסקות באי קבלת קרובי משפחה לחברות ממשלתיות שמעסיקות עד 5% מעובדיהם שהם בעלי קירבה משפחתית.

שורש הרע באינטרסים

רעה חולה נוספת במגזר הציבורי והמקומי מתמקדת במינויים פוליטיים של מקורבים שאינם עומדים בקריטריונים למינוי. הנה כמה דוגמאות: עדי מעוז פעיל מרכזי של ישראל גל שנבחר באוקטובר 2013 לראש עיריית קריית אונו. מעוז מונה, לאחר הבחירות, לראש אגף חרום וביטחון בקריית אונו. ראש עיריית חדרה החדש צבי גנדלמן מינה את גיל שלמה, פעיל מרכזי במטה הבחירות שלו, למנהל אגף לתפעול ואיכות הסביבה בחדרה. גם שלמה בוחבוט כזכור בחש במינויים במעלות תרשיחא ובשלטון המקומי. עשרות רבות של מינויי "תגמול ותודה" לפעילי שטח ברשויות המקומיות התבצעו וכמובן, כמו בנפוטיזם, חסמו אפשרות מינויים של מועמדים טובים ומקצועיים יותר.

ראש אגף תרבות או איכות הסביבה דורש כמובן ידע, ניסיון והשכלה בתחום. מדובר בשירות שרשויות צריכות לתת על פי המנדט שלהם לציבור שגר בתחום שיפוטם המוניציפלי. חשוב שייצא מכרז גלוי עם ניקוד ברור מבלי להעדיף מקורבים. הנפוטיזם בנמלים לא יכול בהגדרתו מלכתחילה לפגוע בזכויות העובדים. לבן דוד של מפעיל המנוף או הסוור והנתב אין עדיפות על מועמד ראוי אחר שנכשל כיוון שאין לו בן דוד מנופאי. ברור שנגרם נזק כלכלי לגוף המעסיק.

שורש הרע של השירות הציבורי והמקומי הוא במינוי לפי אינטרסים זרים ולא על בסיס מקצועי. אזרחים יצפו לקבל ניקיון וגינון מבעל ניסיון בתחום שיודע את עבודתו ועסק בנושא מאשר מפעיל פוליטי שהגינון והוא נפגשים רק בטיול בעיר. גם הסוור החדש אמור להיות בעל מוטיבציה להצטיין בעבודתו ולא להסתמך על משפחתו שתדאג להעניק לו קביעות ובטחון תעסוקתי.

מבקר המדינה ועשרות דו"חות נוספים של נציבות שרות המדינה, פס"ד רבים של בתי המשפט הבהירו חד משמעית שהנפוטיזם ומינוי מקורבים אסורים ופוגעים בשוויון זכויות לעובדים. ההסתדרות מתעלמת במפגיע מכל הדוחות ופס"ד וממשיכה להגן על הנפוטיזם כאילו מדובר בדבר קדוש שהפך למציאות ואין בילתה. הגיע הזמן שההסתדרות תבין שהוועדים הגדולים הם הזנב שמקשקש בכלב. כדאי עבור שוק העבודה שהמצב יתהפך. גם ברשויות מקומיות רבות חובה להפסיק עם התופעה המגונה של מינוי מקורבים במקום אנשי מקצוע מתאימים. הגיעו מים עד נפש בכל הקשור לנפוטיזם ומקורבים.

פרופ' רמי פרידמן, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה (מל"א). לשעבר נציב שירות המדינה והממונה על השכר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully