וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאיזה כיוון יילכו יורשי שמלצר?

אביב לוי

10.7.2014 / 8:20

שלמה החזקות הודיעה על ביטול רכישת סונול שעות אחדות לאחר פטירתו של שמלצר. הבן, אסי שמלצר: "בטוח שנדע להמשיך את פועלו"

שוק ההון המקומי הוכה שלשום בתדהמה, עם היוודע דבר מותו הפתאומי של איש העסקים שלמה שמלצר, בגיל 67, כתוצאה משטף דם במוח, וכך גם סביבתו הקרובה - משפחתו ומנהלי החברות בקבוצה המסועפת שבשליטתו.

איש העסקים שלמה שמלצר הלך לעולמו

בעקבות פטירתו של שמלצר, הודיעה אתמול קבוצת שלמה החזקות על הפסקת המו"מ לרכישת חברת שיווק הדלקים סונול מידיה של קבוצת עזריאלי, תמורת 450 מיליון שקל. זאת עוד טרם ההודעה בדבר פטירתו של דוד עזריאלי.

בהתאם למזכר ההבנות שנחתם בחודש שעבר, אמורה הייתה שלמה החזקות להעביר לעזריאלי 400 מיליון שקל במועד השלמת העסקה, כשיתרת התמורה, בסך של 50 מיליון שקל, תוכננה להגיע לידי הרוכשת כהלוואת מוכר על-ידי גרנית הכרמל, החברה הבת של עזריאלי.

במסגרת העסקה שילמה שלמה החזקות למוכרת סכום שעמד ככל הנראה על מיליוני שקלים בודדים, כדמי רצינות וקבלת בלעדיות, אולם הבטיחה את החזר הכסף בנסיבות מסוימות, ונראה כי זה יוחזר אליה כעת.

שמלצר, שבנה אימפריית עסקים "בעשר אצבעות", נחשב לדומיננטי במיוחד בניהול עסקי הקבוצה, והיה מעורב בניהול השוטף של החברות הכלולות בה. במותו הוא מותיר אחריו חלל גדול שלא בנקל ניתן יהיה למלאו, והביטול המהיר של עסקת הרכישה של סונול הוא עדות ראשונה לכך.

עוד מוקדם להעריך כיצד ייראו פני הקבוצה בעתיד. ניתן להניח כי משפחת שמלצר לא תיפרד מליבת העסקים - חברת שלמה החזקות ופעילות הליסינג שלה - אולם לא מן הנמנע כי תחליט למכור חלק מהפעילויות שאינן בליבת עסקי הרכב.

בני משפחתו של שמלצר מעורבים מאוד בעסקי הקבוצה, מכירים אותם מקרוב ומחזיקים בתפקידים משמעותיים. כמו כן ישנם כמה מנהלים מנוסים בחברות שמכירים מקרוב ולפרטים את הדרך שבה ניתב שמלצר את הפעילויות.

הבולט מבין אנשי דור ההמשך הוא אסי שמלצר (44), המכהן כסגן יו"ר שלמה החזקות וכמנכ"ל פעילות היבוא של רכבי אופל, ונראה כי הוא המועמד העיקרי להיכנס לנעלי האב. אסי שמלצר מסר אתמול בשם המשפחה, כי "שלמה היה איש אהוב ומוערך על-ידי משפחתו, שותפיו ואלפי עובדיו. אני בטוח שנדע להמשיך את פועלו ולהוביל את פעילות כלל החברות השונות בקבוצת שלמה".

לאחותו התאומה של אסי, עופרה, אין תפקיד בקבוצה, אולם בעלה, ישראל רייף, הוא דמות דומיננטית בעסקי החברה, ומנהל כיום את פעילותה של שלמה נדל"ן.

האח הצעיר של השניים לבית שמלצר, טובי, מכהן כמשנה לתחום השיווק והמכירות למנכ"ל שלמה חברה לביטוח, ואם המשפחה, עתליה שמלצר, היא האחראית על מערך הפרסום, הייעוץ התדמיתי ויחסי הציבור של שלמה החזקות.

קפיצת מדרגה בפעילות

עסקת הרכישה של סונול אמורה הייתה להוות קפיצת מדרגה בפעילותו של שמלצר, שביסס את עצמו בשנים האחרונות כבעל מספר פעילויות מצליחות בתחומים מגוונים (רכב, תעשייה, נדל"ן) שעיקרן נוהלו תחת חברת שלמה החזקות.

אחזקות שמלצר. גלובס
אחזקות שמלצר/גלובס

הפעילות המרכזית של הקבוצה היא שלמה Sixt - חברת הליסינג הגדולה בארץ, העוסקת בהשכרה, במכירה ובביטוח כלי רכב, ובבעלותה גם חברת ביטוח. שלמה החזקות מפעילה כ-80 אלף כלי רכב, עובדת מול מגוון נרחב של לקוחות בתחומי הליסינג וההשכרה ומעסיקה יותר מ-1,000 עובדים.

הונה העצמי של שלמה החזקות עומד על כ-850 מיליון שקל, והוא מממן כ-12% ממאזן החברה. בקופתה מזומנים בהיקף של כ-220 מיליון שקל.

מחזור המכירות השנתי של שלמה החזקות עומד בשנתיים האחרונות על יותר מ-3 מיליארד שקל, ורווחיה בשנתיים האחרונות עמדו על כ-50 מיליון שקל בכל שנה. שלמה החזקות נסחרת בבורסה באמצעות כמה סדרות אג"ח, שנסחרו אתמול בירידות של עד 1.5%, והתשואות עליהן מגיעות עד 3.5%.

מלבד שלמה החזקות, בידי משפחת שמלצר נותרה גם חברת אפקון, העוסקת בייצור ובשיווק לוחות חשמל, קבלנות מערכות חשמל ומיזוג אוויר. בשבועות האחרונים הודיעה אפקון על חבילת מימון שסגרה, בהיקף של

כ-200 מיליון שקל, להקמת שתי חוות רוח בקיבוץ מעלה גלבוע ובקיבוץ דגניה. החברה מעסיקה כ-1,300 עובדים, ונסחרת בבורסה בשווי של כ-300 מיליון שקל.

החזקה מרכזית נוספת של שמלצר היא בחברת גולד בונד - אשר נשלטת בשותפות שווה יחד עם סמי קצב ושלומי פוגל (28.5% כל אחד). גולד בונד עוסקת בהפעלת מסוף מטענים באשדוד, והיא בעלת החזקות במספנות ישראל. אתמול צנחה מניית החברה, הנסחרת בשווי של קרוב לחצי מיליארד שקל, בכ-8%.

החברה המוחזקת, מספנות ישראל, מפעילה את הנמל הפרטי היחיד בארץ, שממוקם בחיפה, ומספקת שירותים לכלי שיט, מבצעת עבודות מתכת, ואף הודיעה לאחרונה על כוונתה להיכנס לתחום יבוא המלט. בבעלותו של שמלצר גם חברת שלמה נדל"ן, העוסקת בנדל"ן מניב בישראל ובאירופה, והוא גם יבואן רכבי אופל לישראל.

שמלצר, שבנה את עסקיו בעשר אצבעות, נודע במגזר העסקי כאיש עסקים קשוח, חריף, היודע להסתייע בשוק ההון לצרכיו. הוא עשה לעצמו שם של מי שיודע לקנות בזול, ובאמצעות ניהול נכון לייצר ערך בהשקעותיו. כך עשה בשלמה Sixt, שאותה קנה ב-1996 כחברה מפסידה, ותוך כמה שנים הפך אותה למעצמת ליסינג. כך גם עשה באפקון, שנרכשה ב-2003 מידי הכונס של קבוצת פויכטונגר, תמורת כ-30 מיליון שקל בלבד (כעשירית משוויה הנוכחי), וכך גם במספנות ישראל, שנרכשה מהמדינה בנזיד עדשים ומוערכת כיום במאות רבות של מיליוני שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully