וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשות לאיסור הלבנת הון בודקת את מכירת טמבור

אפרת פרץ

14.7.2014 / 17:24

העסקה שבה שילמה קוסטו לקבוצת עזריאלי כחצי מיליארד שקל במזומן, נחתמה ללא ביצוע בדיקת נאותות. נבדק הקשר בין בעלת השליטה משפחת טטישב, לאוליגרך הקזחי אבליאזוב. דובר קוסטו: "כל מקורותיה הכספיים של קוסטו ידועים ומכובדים"

הרשות לאיסור הלבנת הון אוספת מידע לגבי העסקה בה מכרה קבוצת עזריאלי את יצרנית הצבע טמבור לידי החברה הזרה קוסטו, כך נודע ל"גלובס". העסקה, בה שילמה החברה הזרה כחצי מיליארד שקל במזומן תמורת טמבור (שעמדה על המדף תקופה ארוכה), נחתמה בחודש מאי האחרון ללא ביצוע בדיקת נאותות מצד הרוכשת.

ככל הנראה, מבקשת הרשות לבדוק חשד כי העסקה שימשה להלבנת הון, על רקע הקשר (האישי והעסקי) בין בעלת השליטה בקבוצת קוסטו - משפחת טטישב, לבין מוכתר אבליאזוב, אוליגרך קזחי אשר נגדו עומדות כיום 10 תביעות משפטיות בבריטניה, שבאחת מהן כבר הורשע כי הוציא במרמה אג"ח בשווי 300 מיליון דולר מבנק טוראלם (המוכר בשם BTA).

אבליאזוב (50), שהיה בעבר שר האנרגיה של קזחסטן, וכיום מתנגד פוליטי למשטר במדינה זו, נמלט מהמדינה ב-2009 והתמקם לבסוף בצרפת. אלא שזו החליטה בתחילת השנה להסגירו לרוסיה, על מנת שניתן יהיה להעמידו לדין באשמת מעילת ענק של 6 מיליארד דולר בפרשת BTA, שהולאם בעקבות הפרשה.

בתגובה, מסר היום טל רבינא, יועץ התקשורת של קבוצת קוסטו, כי "מוכתר אבליאזוב אכן היה חבר יחד עם נציג משפחת טטישב בדירקטוריון בנק שהולאם בקזחסטן. עם זאת יודגש, כי בשונה מהחקירות הנמשכות, על פי פרסומים שונים, נגד אבליאזוב, הרי שכל החקירות נגד הדירקטורים האחרים באותו בנק, ובכללם מר טטישב, הסתיימו בתוך פחות מיממה, כאשר רשויות החוק שם הבהירו לנחקרים, בכתב ואף בהנפקת מסמכי 'תעודת יושר', כי לא מצאו כל דופי בפעילותם. למען הסר ספק, בניגוד לאבליאזוב, בני משפחת טטישב וקבוצת קוסטו ממשיכים להיות אנשי עסקים מקובלים ומכובדים מאוד בקזחסטן גם כיום.

"בעקבות פניית 'גלובס' הבוקר, פנתה קבוצת קוסטו לרשויות בקזחסטן כדי לשאול בנושא, והופתעה לשמוע כי בעוד שלשלטונות שם אין דבר וחצי דבר נגד משפחת טטישב, הרי שישראלי בשם דן מאירי, המציג עצמו כבכיר לשעבר במוסד, פנה באחרונה לגורמי ממשל ואנשי עסקים במדינה והציע כספים רבים לכל מי שיספק לו מידע שלילי אודות משפחת טטישב או קבוצת קוסטו. לקבוצת קוסטו אין כל מידע אודות אותו 'דן מאירי', ככל שקיים איש כזה, באשר למניעיו או עבור מי הוא פועל.

"כידוע, הן קבוצת עזריאלי והן הבנקים השונים בישראל בחנו היטב את קבוצת קוסטו, קודם להשלמת העסקה לרכישת טמבור ולאחריה. לאור הממצאים הברורים של בחינות אלו, ולפיהם כל מקורותיה הכספיים של הקבוצה ידועים ומכובדים - לא רק שאישרו את העסקה אלא אף הציעו לממן אותה, למרות שקבוצת קוסטו התכוונה מלכתחילה לממן את הרכישה ממקורותיה היא.

"בשולי הדברים, יוער כי כל רשות ממלכתית, כמו הרשות להלבנת הון, מחויבת כמובן לבדוק כל בדל מידע שמגיע אליה. אך כפי שנוכחנו גם בפרשות קודמות בעבר הקרוב, עצם העברת אינפורמציה כלשהי לרשות כזו או אחרת, ואפילו בדיקה של אותה אינפורמציה, אם אמנם מתקיימת כזו, אין בה כדי להעיד כי ל'מידע' יש ערך אמין כלשהו. עד לרגע זה הקבוצה לא קיבלה פנייה רשמית כלשהי בנושא, וככל שתתקבל כזו, נשמח לשתף פעולה עם כל גורם מוסמך".

מהרשות לאיסור הלבנת הון נמסר בתגובה כי "הרשות הינה גוף מודיעיני הפועל בהתאם לחוק איסור הלבנת הון ומימון טרור. בהתאם לחוק, הרשות מנועה מלחשוף מידע שהתקבל אצלה, ואת פעולותיה על פי סמכותה". קבוצת עזריאלי סירבה להגיב לידיעה.

קוסטו עקפה את אייפקס ב-100 מיליון שקל

כאמור, בסוף חודש מאי פרסמה קבוצת עזריאלי כי חתמה על עסקה למכירת יצרנית הצבעים טמבור לידי קוסטו, שבסיסה בסינגפור. קוסטו, מתברר, חטפה את טמבור מתחת לאפה של קרן אייפקס ישראל. קרן ההשקעות בניהולה של זהבית כהן ניהלה במשך מספר חודשים מו"מ מול קבוצת עזריאלי, שהגיע לכדי שלבים מתקדמים, ולפי מידע שהגיע לידי "גלובס" עמדה העסקה ביניהן להיסגר במחיר של כ-400 מיליון שקל.

בקוסטו, כאמור, הציעו סכום גבוה בכ-100 מיליון שקל ובמזומן. העסקה הושלמה בפרק זמן קצר, היות שקוסטו הייתה מוכנה לרכוש את פעילות טמבור "As is", ללא בדיקת נאותות. עם חתימת העסקה הראשונית, דיווחה עזריאלי כי קיבלה מקדמה בגובה כ-70 מיליון שקל על חשבון תמורת העסקה, ושבוע לאחר מכן התקבלה בחברה מלוא התמורה. בעקבות השלמת העסקה צפויה עזריאלי לרשום רווח הון של כ-50 מיליון שקל אחרי מס.

קוסטו היא קבוצת החזקות תעשייתיות פרטית, המנהלת פעילויות מגוונות בתחומי הבניין ותעשיית חומרי הבנייה, כרייה, מערכות מידע וחקלאות, והיא מחזיקה גם במספר בארות נפט מפיקות בקזחסטן. החברה מעסיקה אלפי עובדים ברחבי העולם, ומחזור המכירות השנתי שלה נאמד בכ-1.4 מיליארד דולר.

החברה נוסדה לפני קצת יותר מעשור, והיא נמצאת בבעלות ארבעה אנשי עסקים ששורשיהם בקזחסטן, המכירים זה את זה מאז ילדותם, כך סיפר ל"גלובס" דניאל קיונין, מנהל הפיתוח העסקי של קוסטו הסינגפורית, בראיון שנתן לרגל העסקה. הארבעה הם ירקין טטישב, שמנהל את קוסטו ומוגדר כיו"ר הקבוצה, טלגט טורומבאייב, קנט קופבאייב ודאולט נורזנוב.
טטישב הוא בעל המניות הגדול בקבוצה, וככל הנראה בעניינו נאסף כעת המידע על ידי הרשות לאיסור הלבנת הון, לנוכח היכרותו רבת השנים עם מוכתר אבליאזוב, על רקע פרשת בנק טוראלם שהתפוצצה ב-2009. הבנק הלווה מיליארדי דולרים לפרויקטי נדל"ן ברוסיה ובאוקראינה, ולחברות נפט שביצעו קידוחים ימיים. כסף זה הועבר לחברות הממוקמות במקלטי מס כגון איי סיישל ואיי הבתולה.

חוקרים ששכר הבנק בחנו באותה תקופה האם אבליאזוב, יו"ר הבנק לשעבר, העביר מיליארדי דולרים מהלוואות הבנק לחברות שבשליטתו. נציג משפחת טטישב היה חבר בדירקטוריון הבנק באותה תקופה, ולכן בעל מערכת יחסים עסקית ואישית עם אבליאזוב.

  • עוד באותו נושא:
  • טמבור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully