וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצרכנים צמצמו קניות - המחירים ברשתות ירדו

‎‎אילנית חיות‏

17.7.2014 / 12:47

‎‎מדוח נילסן למחצית הראשונה של 2014 עולה כי 19% ממוצרי המזון שנמכרו מתחילת השנה נמכרו תחת מבצע. למרות המבצעים, מחיר סל הקניות הממוצע עלה,

‎‎מי שמחפש הוכחה נוספת להאטה הניכרת בשוק, יכול למצוא אותה בקלות בממצאי דוח נילסן למחצית הראשונה של 2014. מתחילת השנה תגברו רשתות השיווק והספקים את המבצעים - בעיקר על מוצרי המזון, מתוך ניסיון להניע את הצרכנים לקנייה. הניסיון הזה נעשה לאחר ירידה מתמשכת בצריכה שחווה השוק מתחילת השנה.

‏‏19% מכלל מוצרי המזון שנמכרו מתחילת השנה, נמכרו במחיר מבצע. מדובר בשיעור הגבוה ביותר בשנים האחרונות. לשם השוואה נציין כי אפילו בתקופת המחאה החברתית, שיעור המכירות תחת מבצע היה נמוך יותר ועמד על 18%.‏

ריבוי המבצעים הביא לכך שבפועל המחירים לצרכן היו נמוכים יותר בהשוואה לשנת 2013, ודומים יותר למחירים שהיו בתקופת המחאה החברתית לפני 3 שנים. בנטרול עליית המע"מ, המחירים היו אף נמוכים יותר מתקופת המחאה החברתית.‏

‏חשוב להדגיש כי רמת המחירים הנמוכה נובעת אך ורק מהמבצעים האגרסיביים, שהטריגר להם היה צמצום הקניות על-ידי הצרכנים. כל זאת, למרות שבהסכמים מול רשתות השיווק, כל יצרני המזון העלו את המחירים מאז המחאה החברתית.

‏עוד יצוין כי למרות המבצעים, השוק עדיין חווה סטגנציה כמותית שמשקפת בפועל ירידה ריאלית בצריכה לנוכח הגידול הטבעי באוכלוסייה.‏‏ לראשונה מאז המחאה החברתית, שוק מוצרי הצריכה השוטפת (‏FMCG‏) רושם שחיקה כספית של 1.2%, וזאת למרות עליית המע"מ. ‏במזון נרשמה אמנם ירידה של 0.5% בלבד, אבל במשקאות הגיעה הירידה ל-3.3% וזאת במקביל לשחיקה כמותית של 1.9%.

‏למרות הירידה הכוללת במחירים נוכח המבצעים, מחיר הסל הממוצע עלה כיוון שהמותג הפרטי נחלש, והמותגים המובילים התחזקו. הסיבה לכך היא צמצום פערי המחיר בין המותגים המובילים למותג הפרטי, כשבממוצע הפער עמד על 16% בלבד.‏ מתחילת השנה החזיקו המותגים הפרטיים בנתח שוק של 6.1% בלבד, לעומת 6.6% בשנת 2012 ו-6.3% בשנת 2013. ‏

באופן בולט ניתן לראות כי הקטגוריות שחוו עליות מחיר, רשמו את הירידה הגבוהה ביותר הן כספית והן כמותית. כך לדוגמה, קטגוריות המיצים והנקטר הטבעי ירדה כמותית ב-16%, במקביל לירידה כספית של 8%. ‏בתחום המזון והמשקאות ניכרת התחזקות של ספקים קטנים מתחילת השנה.

בקרב עשרת הספקים המובילים - תנובה, אסם, יוניליוור ויפאורה-תבורי נחלשו בנתח השוק שלהם; ואילו שטראוס, החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל), נטו וטמפו התחזקו.

לעומת זאת, בתחום טיפוח הבית והפרט היצרנים הקטנים דווקא נחלשים, כשמובילת השוק, חברת סנו, מתחזקת, וכך גם ‏P&G‏ ויוניליוור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully