וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השחיתות והנהנתנות של ח'אלד משעל ואיסמעיל הנייה

אלי ציפורי

17.7.2014 / 20:27

מפרויקט היוקרה בקטאר, דרך בית ב-4 מ' ד' בסוריה עד הברחות של מאות מ' ד' - ראשי חמאס חיים טוב מאוד, בזמן שהפלסטינים ברצועת עזה רעבים ללחם

אלה ימים מתוחים, ימים של ויכוחים פוליטיים וצבאיים לוהטים ורוויי אמוציות בין ימין לשמאל, אבל גם לכלכלה יש פעמים רבות תפקיד מרכזי בתהליכים פוליטיים, לחיוב או לשלילה.

ברצועת עזה יש 1.8 מיליון תושבים, חלקם הגדול פליטים, שיעורי אבטלה שמגיעים ל-40%, עוני מחפיר, שכר ברצפה ומעל לכול - כנראה גם שלטון מושחת כלכלית, עם אידיאולוגיה פוליטית קיצונית, שנוח לה בהנצחת העוני. מדי שנה אובדים בעולם עשרות מיליארדי דולרים לפחות בגלל שחיתות שלטונית במדינות נחשלות, למשל הדיקטטורים באפריקה או במדינות ערביות. כנראה ארגון החמאס לא שונה מהם.

בעיתונות הערבית, במיוחד המצרית, יש סיפורי אלף ולילה על שחיתויות בחמאס. המצרים אינם מאוהבי חמאס והשלטון שלהם עצמם די מושחת, אבל בחרנו להביא כאן כמה וכמה קטעים מתוך שלל הסיפורים על העבריינות הפיננסית של חמאס.

לפי סוכנות הידיעות הפלסטינית ופא, התנועה עוברת משבר כלכלי במוסדותיה המדיניים, הצבאיים, הביטחוניים והארגוניים לאחר שנחשפו כבר כמה פרשות של שחיתות כלכלית בתנועה. בשל הזעם הציבורי נאלצה התנועה למצות את הדין עם פעילים רבים שהואשמו בשחיתות, כדי למנוע מהפכה ברצועה.

כך, חוקרי התנועה עצרו אנשי משפט רבים שנחשדו בשחיתות והעמידו אותם לדין בבתי דין אזרחיים וארגוניים בעוון קבלת שוחד, העלמת מידע ושיבוש הליכי חקירה. בנוסף נעצר מנהל לשכתו של יו"ר מועצת השיפוט העליונה, עבד אל-רחמן אבו סתה, יחד עם שותפו עמאר קנדיל, שכיהן כראש מחלקה בבית משפט השלום ברצועה, על קבלת שוחד בהיקף של 136 אלף דולר.

באחד הדיווחים נכתב שהלשכה המדינית של חמאס קיימה כמה ישיבות במטרה לדון בפרשות השחיתות הרבות הקשורות למימון מוסדות התנועה ברצועה, מימון "גדודי אל-קסאם" ובייחוד תשלומי המשכורות לפעילים. כמו כן, בדוחות כלכליים של התנועה צוין כי בוצעו השקעות לא נכונות של התנועה בסעודיה, בסוריה ובדובאי בתחום הנדל"ן - דבר שהוביל להפסד של עשרות מיליוני דולרים שנועדו לשיקום הרצועה.

מקורות שצוטטו בדיווחים אמרו כי הכספים גויסו במדינות אירופה והמפרץ באמצעות אגודת "קואליציית הצדקה" ומשמרות המהפכה, אשר העבירו כספים לתנועה בתמורה לביצוע פיגועים נגד מטרות ישראליות.

הפרשה הבולטת ביותר הייתה פרשת השחיתות שבה היה מעורב בכיר התנועה אימן טה. התנועה אישרה כי טה לא שמר אמונים וניצל את מרותו למטרות רווח. הוא עודנו בחקירה, שהוטל עליה איפול תקשורתי, והיו ידיעות על כך שהיה נתון לעינויים קשים. מהדיווחים עולה כי טה התיר לגורמים המקורבים אליו לעסוק בסחר לא חוקי על חשבון מאות אזרחים ששילמו כספים עבור פרויקטים, רובם בהקשרי המנהרות.

גורמים נוספים שהיו מעורבים בפרשות שחיתות הקשורות למיסוי סחורות שעברו במנהרות היו דובר ממשלת חמאס, טאהר אל-נונו, ובכיר התנועה מחמוד אל-זהאר. אל-זהאר אישר בראיון שנערך עמו באחרונה שהוא לוקח חלק בסחר הלא חוקי דרך המנהרות, שדרכן עובר גם אמל"ח, וכי הונו נאמד ביותר מ-6 מיליארד לירות מצריות (מאות מיליוני דולרים).

פרשת שחיתות נוספת הייתה של בכיר התנועה אשר גורש ל קטאר במסגרת עסקת שליט, זאהר ג'בארין. ג'בארין אחראי על תשלום המשכורות למשפחות האסירים והמשוחררים של חמאס.

אבל ה"דובדבן" שבקצפת מיוחס לשני המנהיגים הבולטים של חמאס: ח'אלד משעל, ראש השלכה המדינית של הארגון, ואסמאעיל הניה, ראש הארגון בעזה. לאחרונה פורסם שמשעל הבריח 12 מיליון דולר מסוריה לטורקיה בחסות מלחמת האזרחים במדינה. פורסם שמשעל מינה גורם בשם ג'יבריל ג'ניד להעביר את הסכום לטורקיה באוקטובר 2012 מידי גיסו של משעל. עוד נמסר שהכספים היו כספי תנועה, אך משעל ציין שהם "נעלמו" במלחמת האזרחים.

זאת ואף זאת: חברת הנדל"ן ה קטארית "אלפצ'יל" חשפה פרויקט קרקע בשטח 27 דונם בקטאר הכולל 4 מגדלים ומרכז מסחרי בשטח של 10 דונמים אשר נמצא בבעלות משעל, בנו ורעייתו. עפ"י מהנדס החברה, מגדלי הפרויקט יהיו בין הידועים בדוחה ויכללו כ-250 דירות פאר, מועדון פרטי, גן ילדים, ספרייה ואתרי תיירות.

באשר לאסמאעיל הניה, פורסם כי בבעלותו קרקע בשטח 2,500 מ"ר ברחוב עמר אלמח'תאר באזור אל-רמאל ברצועה. שווי הקרקע מוערך בכ-4 מיליון דולר והיא רשומה על שם חתנו, נביל הניה. בעוד מדברים על א-תשלום משכורות ברצועה, הניה רכש כמה בתים על שם בניו. ההערכות בעיתונות הן שעם העלייה בפופולריות של הניה גדל גם הונו, לאור מעורבותו בסחר דרך המנהרות. עוד פורסם כי בנו של הניה, פעיל התנועה אף הוא, נתפס במעבר רפיח וברשותו מיליוני דולרים. מתברר שהמנהרות הן לא רק צינור להעברת פצצות, אלא גם לכספי שחיתות.

הכסף גדול, אם כן, ואין פלא שהשחיתות גדולה. בעיתון אחד פורסם מסמך קטארי ובו נכתב על העברת המחאה על סך 250 מיליון דולר עבור ממשלת חמאס ברצועת עזה כדי שהאחרונה תסייע ליציבות משטרו של מוחמד מורסי, נשיא מצרים לשעבר. מוטב ההמחאה היה... ח'אלד משעל.

לכן לא מפליא שאחד המגישים בטלוויזיה המצרית סנט במשעל באחד הימים האחרונים (תרגום באדיבות חברת מערכת "גלובס", דפנה הראל כפיר): "ח'אלד משעל יושב לו ואוכל במסעדות בקטאר. הוא את הג'יהאד שלו מנהל בקטאר. אדוני, ח'אלד משעל, הג'יהאד נמצא בעזה. אדון ח'אלד וכל חבריו ה'לוחמים' המכובדים - בעזה לאנשים אין מה לאכול, ילדים סובלים ומבנים נהרסים על יושביהם. והוא יושב לו בזמן הזה במלון הכי מפואר באזור הכי יפה, בחדר שמשקיף על משרד שהישראלים פתחו שם (הטלוויזיה סיפקה תמונות של משעל אוכל ומבלה בחדר כושר).

הנה, אנחנו רואים כאן את הג'יהאד של ח'אלד משעל, הוא עושה כאן את הגי'האד שלו - את הכושר שלו - בערך שעה לפני סעודת שבירת הצום. אחר כך הוא אוכל ארוחה הגונה, ואז הוא מתפנה לגי'האד שלו - ובודק מה קורה בעזה עם האחים שלנו ועם הילדים שלנו.

"איפה האומץ? איפה הגבורה? אם יש בך עוז רוח אמיתי, חזור מחר. עלה על המטוס הראשון ובוא אלינו למצרים. אין חשש, אנחנו נפתח עבורך את מעבר רפיח, ונבטיח שתעבור לצד השני בבטחה, תגיע למשפחה שלך בריא ושלם. אחינו הפלסטינים יקבלו שם את פניך ותפגוש שם את אחיך, מה שמו, אסמאעיל הניה... שבו באחד המחבואים מתחת לקרקע ותנהלו את המבצעים. לפחות תעמוד בראש העם שלך. כל רועה מוביל את הצאן שלו, ואתה, אדוני, אחראי לאנשים שלך.
מנהיג לא בורח. מנהיג לא פוחד. מנהיג לא מנהל את העניינים בטלפון...

"מה אתה מצפה ממני, כמצרי, לעשות? ללכת לקחת נשק, להילחם ולצאת לג'יהאד, כמו שאסמאעיל הניה יוצא לג'יהאד (ברקע תמונות של הניה משחק כדורגל)? אסמאעיל הניה הוא לוחם ג'יהאד אפילו יותר גדול. הנה, כאן הוא משחק כדורגל בתקופה שהמשקל שלו עוד אפשר לו ללכת. וגם כאן הוא ממש בעיצומו של ג'יהאד (בתמונה הוא סועד לצד אישה). ח'אלד משעל, לפני המהפכה בסוריה נגד הנשיא אסד, רכש שם בית ב-4 מיליון דולר! בית ב-4 מיליון דולר! כשלעם שלו בעזה אין מה לאכול. זה מה שעושים לוחמי הג'יהאד הגדולים, שייח הניה ושייח משעל..."

יש מזרחנים שחושבים שההתנהלות המושחתת של חמאס תעורר ברצועה, בסופו של דבר, מחאה חברתית. אשרי המאמין.

  • עוד באותו נושא:
  • חמאס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully