וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אייפקס בוחנת מיזוג פסגות עם חברת ביטוח

ליטל איסטמטי ורון שטיין

20.7.2014 / 17:49

על הפרק: איי.די.איי מקבוצת ביטוח ישיר. פעילות הביטוח של פסגות, שהוקמה לפני כשנתיים, סובלת מנחיתות. ביטוח ישיר: "המידע אינו נכון", מקורב לפסגות: "הנושא תמיד באוויר"

קרן אייפקס, בעלת השליטה בפסגות (76%), בוחנת אפשרות למזג את בית ההשקעות הגדול בישראל עם חברת איי.די.איי ביטוח, מקבוצת ביטוח ישיר - כך נודע ל"גלובס". ככל הידוע, בתקופה האחרונה נפגשו נציגים מטעם אייפקס, שמנוהלת בישראל על ידי זהבית כהן, עם נציגי משפחת שנידמן, בעלי השליטה בביטוח ישיר, כדי לדון בדרכים לקדם את העסקה.

עדיין לא ברור האם עסקה בין החברות תצא לפועל ובאיזו דרך, אך ההערכות הן כי המתווה הנבחן הוא מיזוג בדרך של החלפת מניות. גורם המקורב לפסגות אמר כי "הנושא תמיד באוויר, אך אין משהו קונקרטי על הפרק". גורמים בסביבת ביטוח ישיר הכחישו את קיומם של מגעים שכאלה, ומהנהלת החברה נמסר כי "המידע אינו נכון".

מיזוג בין פסגות לביטוח ישיר, אם יבשיל, ייצור ענק פיננסי בעל נוכחות במגוון תחומים, ובהם ניהול מוצרי פיננסים (קרנות נאמנות, קופות גמל וקרנות השתלמות וניהול תיקי השקעות), ניהול מוצרי חיסכון לטווח ארוך (ביטוחי חיים, פנסיה חדשה וקופות גמל כאמור) ומגוון מוצרי ביטוח לפרט.

נזכיר כי ביטוח ישיר לקחה חלק במיזוג הגדול הקודם שהתבצע בתעשיית הפיננסים - של בתי ההשקעות מיטב ודש איפקס, שאוחדו במארס אשתקד והפכו לבית ההשקעות השני בגודלו בישראל. ביטוח ישיר הייתה בעלת עניין במיטב, לאחר שמיזגה לתוכה את בית ההשקעות ישיר ב-2010. ואולם, בנובמבר האחרון החליטה למכור את החזקותיה בגוף הממוזג (12.3%).

פסגות, שמנוהל על ידי חגי בדש, מנהל נכסים בהיקף של כ-195 מיליארד שקל בקרנות נאמנות, קופות גמל ואפיקים נוספים. נכון לסוף 2013 שוערך בית ההשקעות בדוחות אייפקס, שרכשה את השליטה בו בסוף 2010, לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל, שנחשב לגבוה. בעבר חשף "גלובס" כי בית ההשקעות חתם את 2013 עם הכנסות של 840 מיליון שקל - ירידה של כ-2.3% לעומת 2012, ורווח לפני מס של 158 מיליון שקל, ירידה של 4% לעומת התקופה המקבילה בשנה קודמת.

נחיתות בחיסכון לטווח ארוך

עצם קיום המגעים בין הצדדים מרמז על שינוי בתוכנית האסטרטגית של אייפקס בקשר לפסגות. נראה כי כהן הבינה שהקמת פעילות ביטוח כמעט מאפס אינה מספיקה בשביל להשביח את שווי בית ההשקעות במהירות, לקראת מכירתו, ולכן החליטה לבחון עסקה למיזוגו עם חברת ביטוח. זאת, במיוחד על רקע התמחור המאוד גבוה שאייפקס מציבה לבית ההשקעות, אשר לצד כמה תחומים בהם הוא משתייך למובילי השוק, סובל מנחיתות אסטרטגית של ממש ביחס למתחרים מרכזיים בתחום החיסכון לטווח ארוך.

על מנת לצמצם את הפער ביחס למתחרים, פסגות הפך לבית ההשקעות הראשון שנכנס לתחום הביטוח. לפני כשנתיים רכש את פעילות ביטוח החיים של חברת שירביט והקים על גבה חברת ביטוח. נציין כי לשירביט לא ממש הייתה פעילות ביטוח חיים אלא מערכת קטנה למכירת ריסקים (ביטוחים טהורים), וללא פעילות חיסכון.

פעילות הביטוח של פסגות סובלת מנחיתות מול קבוצות הביטוח הגדולות - מגדל, הראל, כלל ביטוח, הפניקס ומנורה מבטחים - ורחוקה מלהחזיר את ההשקעה בה. זאת, בנוסף לפעילות פנסיה חדשה שהקים בית ההשקעות עוד קודם לכן, ושגם היא עדיין לא מהווה פקטור מרכזי בשוק הצומח של הפנסיה.

זו לא הפעם הראשונה שמדווח כי פסגות במגעים לרכישת חברת ביטוח מהמוכן. בעבר נקשר שמו של בית ההשקעות למגעים עם איילון והכשרה חברה לביטוח. בשליטה בפסגות (76%) מחזיקה כאמור אייפקס ישראל, ואת יתרת המניות מחזיקה קרן מרקסטון (24%), שסובלת מקשיים תזרימיים ובימים אלה מחסלת את החזקות הפורטפוליו שלה.

מנגד, איי.די.איי ביטוח, בראשה עומד רביב צולר, הינה חברת ביטוח בינונית בגודלה ומתמקדת בביטוחי פרט. החברה הונפקה באוגוסט 2013 לפי שווי של כמיליארד שקל, וכיום היא נסחרת לפי שווי של 1.7 מיליארד שקל.

מדובר בחברה צומחת ורווחית מאוד, אשר 50% ממניותיה מוחזקות בידי ביטוח ישיר; שותפת המיעוט שלה הינה קרן ההשקעות האמריקאית באטרי (14.8%), ויתרת המניות מוחזקות בידי הציבור.

החברה, המוכרת בציבור הרחב כ"ביטוח ישיר" ופועלת באמצעות שני מותגים -"הקש על החמש" ו"תשעה מיליון", אינה נמנית עם אריות שוק החיסכון וביטוחי החיים. חלק משמעותי מפעילותה הינו בתחומי הביטוח הכללי (שאינם משיקים לפעילות הקיימת בפסגות) וביטוחי הבריאות.

  • עוד באותו נושא:
  • אייפקס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully