וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפילה של 21% בביקוש לדירות יד-שנייה

אורי חודי

21.7.2014 / 11:54

סקירה רבעונית של משרד השיכון מצביעה על המשך עלייה במחירי הדירות וירידה זניחה במספר המשכורות לקניית דירה

עלייה של 2.1% במחירי הדירות ברבעון הראשון של 2014 לעומת הרבעון המקביל אשתקד לצד עלייה של 5.6% במחירי השכירות בתקופה הנסקרת לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. כך עולה מנתוני משרד הבינוי והשיכון המתייחסים לחודשים ינואר-מארס 2014 שפורסמו היום (ב').

לקריאה נוספת:

מחכים עם רכישת דירה? בינתיים השכירות מתייקרת
דיון במע"מ אפס: "ההצעה פוליטית בעיקרה"
דירוג הערים היקרות: באיזה מקום תל אביב?

במשרד השיכון מציינים כי בצד הביקוש נרשמה ירידה בולטת במיוחד בשוק היד-שנייה. "בחמשת החודשים הראשונים של שנת 2014 חל צמצום ניכר בביקוש לרכישת דירות לעומת התקופה המקבילה אשתקד", נכתב בסקירה שהוכנה על ידי יוסי שבת, מנהל אגף מידע וניתוח כלכלי במשרד השיכון. "לאחר היקף שיא בשנה קודמת ולאור תכניות ממשלתיות צפויות, מורגשת התמתנות בביקוש, ולהפתעתנו, בייחוד לדירות יד שנייה - ירידה של 21% בעסקאות אלו. גם בביקוש לדירות חדשות נרשמה ירידה של 11%".

את הירידה החדה בביקוש לדירות יד שנייה לעומת דירות חדשות מסבירים במשרד השיכון בכך שהקבלנים זיהו את המצב ופעלו בהתאם לעומת מוכרי יד שנייה שממשיכים לדרוש מחירים גבוהים: "נראה כי הקבלנים מגיבים לירידה בביקוש ומתמחרים בהתאם, לעומת מוכרים פוטנציאליים של דירות יד שנייה".

במקביל מתייחסים במשרד השיכון גם לעובדה שבעוד שהיקף העסקאות יורד היקף ההלוואות לדיור נותר גבוה ומסבירים כי "עובדה זו, להערכתנו, מבטאת גידול בהלוואות שלוקחים הורים כדי לסייע במימון דירה לילדים".

עוד על פי הנתונים, ירידה של כ-2% בהתחלות הבניה והמשך מגמת ירידה גם בתחום מתן היתרי הבנייה. כך, ברבעון הראשון של 2014 הונפקו 7,425 היתרי בנייה מה שמבטא קצב שנתי של כ-30 אלף היתרים. מדובר בהיקף נמוך יותר של מתן היתרי בנייה לעומת השנה הקודמת, 2013, אז ניתנו כ-34 אלף היתרים בכל השנה.

יש לציין שעל פי פילוח מחירי הדירות החדשות ודירות היד שנייה במסגרת הסקירה ניתן להגדיר את הנתונים כמגמה מעורבת. כך, בכל הנוגע למחירי הדירות החדשות, מעידים הנתונים על עלייה של 3.6% במחיר הדירה הממוצע בכל הארץ בהשוואה לרבעון הקודם (רבעון אחרון 2013) ועל ירידה של 0.6% במחיר בהשוואה לרבעון המקביל. בתחום דירות היד שנייה מעידים הנתונים על תמונה הפוכה. כך, בהשוואה לרבעון הקודם ירדו מחירי הדירות הממוצעים בשוק היד שנייה ב-3.1% אך בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד נרשמה דווקא עלייה של 1.1% במחיר הממוצע.

בכל הקשור למספר המשכורות הנחוצות לשכיר ישראלי לרכישת דירה מעידים הנתונים על מגמת ירידה קלה. כך, בניתוח מספר המשכורות הנחוץ לרכישת דירה ממוצעת בישראל נדרשו 139 משכורות (11.5 שנים) ברבעון הראשון של 2014 וזאת לעומת 141 משכורות ברבעון האחרון של 2013. למעשה מדובר בחזרה לנתון של רבעון שלישי 2013.

בפילוח שבין גודל הדירות וסוג הדירות (יד שנייה וחדשות) רק בדירה חדשה בת 4 חדרים עלה מספר המשכורות הנחוצות לרכישת דירה ברבעון הנסקר לעומת הרבעון הקודם מ-146 משכורות (כ-12 שנה) ל-148 משכורות (12 שנה ושלושה חודשים). בשאר הקטגוריות נרשמה ירידה קלה במספר המשכורות הנדרשות כאשר הירידה המשמעותית ביותר בנתון זה נרשמה בדירות בנות 5 חדרים בשוק היד שנייה מרמה של 196 משכורות (16.3 שנים) ברבעון האחרון של 2013 ל-185 משכורות (15.4 שנים) ברבעון הראשון של 2014.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully