וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורדת הריבית – האם נרגיש בכיסנו?

מיכאלה אלרם

29.7.2014 / 16:21

להורדת הריבית של בנק ישראל ל 0.5% ישנה השפעה על כל המשק וכמובן על הציבור. המשמעות, ההשפעות הדיור ושוק ההון

בנק ישראל הודיע אתמול (ב') על הפחתת הריבית בשיעור של 0.25% לרמה של 0.5% שהיא שיעור הרבית הנמוך ביותר במשק בשנים האחרונות מאז אפריל 2009. להורדת הריבית יש כמובן השפעה על כלל המשק ובסעיפים מרכזיים כמשכנתאות ודיור, חסכון, דולר, מימון, השקעות, צריכה ותחומים נוספים.

שער הדולר יעלה

הריבית היא הכלי המרכזי וכמעט היחידי בידי בנק ישראל להשפיע כמעט על כל מה שזז במשק ולכן היא נוגעת באופן ישיר ומידי גם עלינו האזרחים הפשוטים. מה היא הריבית? הריבית היא בעצם מחירו של הכסף כמו מחירו של כל מוצר אחר. אם יש לי את המוצר ומחירו עולה אז הרווחתי ואם מחירו יורד הפסדתי. ולהיפך כשאין לי. למי שיש כסף הוא חוסך אותו ומקבל עבורו ריבית. ככל שהריבית גבוהה יותר כדאי יותר לחסוך כי מקבלים יותר. ההיפך קורה כשהריבית יורדת. למי שיש כסף הוא מקבל פחות ריבית ולכן פחות כדאי לחסוך ויותר כדאי לבזבז וליהנות ממנו במידי. לכן הורדת הריבית מקטינה את כדאיות החיסכון, מגדילה את הצריכה, מעלה את הביקושים, מעוררת ומעודדת את הפעילות במשק ומובילה גם לעליית מחירים. במקביל כדאיות ההשקעה באג"ח ממשלתיות מוטלת בספק לאור העליות שצברו בשנתיים האחרונות והאינפלציה הנמוכה במשק.

במקביל מי שמחזיק שקלים מעדיף להיפטר מהם כי אינם מניבים רווח מספיק. ריבית הזכות על פיקדונות בבנקים נעה עד 0.3% ריבית שנתית חייבת במס מקור. לא תשואה של ממש. לכן סביר להניח ששער הדולר יעלה, כי יבקשו לרכוש דולרים במקום השקלים. עליית שער הדולר טובה ליצואנים הם מקבלים דולרים עבור היצוא שעשו וממירים את הדולרים תמורת יותר שקלים.

מטרת הפחתת הריבית על ידי בנק ישראל היא להחליש את השקל כך שהיצואנים יקבלו יותר שקלים עבור כל דולר יצוא וזו הסיבה העיקרית להפחתה הנוכחית לשיעור של 0.5%. למי שיש משכנתאות בריבית משתנה היא הופכת להיות זולה יותר ובכל חודש התשלום יהיה נמוך יותר. גם למי שיש מינוס בבנק, ישלם פחות ריבית לבנק. לעומתו למי שיש חסכונות בריבית משתנה , מה שנקרא ריבית פריים (שהיא ריבית שקובע בנק ישראל בתוספת 1.5%), יקבל פחות ריבית ולכן או שיעדיף לבזבז כספו או שיעבור עם הכסף לשוק המניות שם יצפה לקבל תמורה טובה יותר עבור כספו. כך אנו מבינים שהורדת הריבית עשויה לגרום לעליות בשוק ההון. מי שרוצה לקנות דירה כדאי לו לקחת משכנתאות כי מחיר הכסף יותר זול, אבל כאן התערב בנק ישראל בשוק המשכנתאות והטיל מגבלות על לקיחת משכנתא המושפעת מהריבית המשתנה. בעיקרון הפחתת הריבית מגדילה את כדאיות לקיחת משכנתא ורכישת דירות מה שיגרום לעלייה במחירי הדירות בעקבות הביקוש וזה כידוע מנוגד למדיניות התומכת בהורדת מחירי הדירות.

הריבית נוגעת כאמור לכולנו. כשתסיים המלחמה בעזה נחזור לדון במשמעויות הכוללות של הריבית. ברור שהציבור לא יבצע תנועות חדות מדי עד שיתבהר אם ישנה האטה במשק. החשש מהאטה הוא ממשי וגם למלחמה ישנה עלות כבדה. לכן מוקדם לצפות, בשלב זה, איך יתנהג הציבור הרחב.

השפעות צפויות עם הורדת הריבית:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ד"ר מיכאלה אלרם, מרצה לכלכלה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה (מל"א)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully