וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: לא תהיה ברירה אלא להעלות מסים

אדריאן פילוט

4.8.2014 / 16:22

בנק ישראל מבקר את תוכנית 0% מע"מ וקובע כי הירידה בביקושים לדירות היא זמנית בלבד. ירידה בצריכה הפרטית ובהשקעות במשק עוד לפני "צוק איתן"

"ניכרת חולשה בצריכה הפרטית, ההשקעות פחתו וההוצאה הציבורית התמתנה" - כך קובעים כלכלני חטיבת המחקר של בנק ישראל בדוח המדיניות המוניטרית למחצית הראשונה של שנת 2014 שהתפרסם היום (ב').

הנתונים נכונים לפני תחילת מבצע "צוק איתן", כך שהמסר המרכזי של בנק ישראל הוא כי המשק הישראלי נכנס לתקופת המלחמה עם חולשה ניכרת בביקושים שמשתקפת בהמשך ההאטה בצמיחה.

בבנק ישראל מודאגים בעיקר מהחולשה של הצמיחה בסקטור העסקי - הקטר המרכזי של המשק. לפי הנתונים, ברבעון הראשון של השנה צמח התמ"ג ב-2.9% בלבד ואילו התוצר העסקי ב-1.8% בלבד.

הוכחה נוספת לחולשת הביקושים מגיעה מרמת המחירים במשק: מדד המחירים לצרכן נותר ללא שינוי במהלך המחצית הראשונה של 2014 (ירידה של 0.2% לפי נתוני המגמה), כאשר האינפלציה בראיה שנתית (12 חודשים אחורה) ירדה לחצי אחוז בלבד - חצי אחוז מתחת ליעד יציבות המחירים.

מחירי הדירות המשיכו לעלות

בבנק מציינים כי מחירי הדירות המשיכו לעלות, וב-12 החודשים שמסתיימים במאי עלו המחירים ב-8.8%; מסוף 2012 עלו מחירי הדירות בקצב שנתי של 7% עד 10%.

במקביל לכך חלה במחצית הראשונה של השנה ירידה משמעותית בכמות העסקאות בדירות, בין היתר על רקע הצפי שהממשלה תיישם את התוכניות להפחית לזכאים את המע"מ ל-0% ולקבוע לדירות מחיר מטרה.

בבנק מבקרים את מדיניות האוצר ובעיקר את תוכנית הדגל של שר האוצר, יאיר לפיד (0% מע"מ לדירה ראשונה), ומתריעים כי היא "תורמת להפחתת הביקושים לדירות בטווח הקצר אך להגברתו בעתיד".

כמו כן, בבנק ישראל שוב מדגישים כי על אף הצהרות של שר האוצר לפיד לפיהן לא תהיה העלאת מסים, הממשלה לא תוכל לעמוד ביעד הגירעון (2.5% תמ"ג) ללא העלאת מסים וללא ביצוע קיצוצים בתקציב או דחיית של תוכניות הוצאה.

נזכיר שוב כי הסקירה נכתבה ערב תחילת מבצע "צוק איתן" ברצועת עזה, כך שאחרי המלחמה הדברים יקבלו משנה תוקף. כמו כן, צפויים להיווצר לחצים חזקים ביותר להגדלה חדה של תקציב הביטחון, והמדינה כבר התחייבה לשלם מאות מיליוני שקלים בגין פיצויים לנזקים עקיפים מהמצב הביטחוני בדרום הארץ (ראו ידיעה נפרדת למעלה).

  • עוד באותו נושא:
  • בנק ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully