וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יזמות תחת אש: הסטארט אפ הישראלי ממשיך להוביל

אייל בינו, פורבס

5.8.2014 / 8:51

המלחמה בדרום הביאה איתה מכשולים הניצבים בפני היזמים הישראלים - ביניהם התמודדות עם לקוחות זרים, אזעקות בשעות העבודה ושירות מילואים של עובדים רבים

הייתי בן 16 בתקופת מלחמת המפרץ הראשונה שהתרחשה בשנת 1991, אני זוכר בבהירות את הלילה הראשון של אותה מלחמה, כאשר נשמעה אזעקה בתל אביב באזור 2 בלילה ואני וכל משפחתי נעלנו עצמנו בחדר המוגן, לבושים במסכות גז כדי להגן על עצמנו מפני איום טילי הסקאד המכוונים אלינו מעיראק. זה היה מפחיד.

לאתר פורבס ישראל

אלו היו ימים אחרים, אז היה לנו רק ערוץ חדשות אחד בטלוויזיה שדיווח על המלחמה בישראל לצד CNN העולמית. לא היה אינטרנט, שלא לדבר על מדיה חברתית. התחושה בישראל הייתה שהחיים בעולם עצרו מלכת, הילדים לא הלכו לבית הספר במשך חודש שלם, עסקים רבים לא תפקדו והמצב הכלכלי כולו היה רעוע. ערוץ התקשורת היחידי שהסתמכנו עליו היה הרדיו, כאשר דובר צה"ל הפך לסלב הפופולארי במדינה - היחיד שהודיע למדינה שלמה מתי היא יכולה לצאת מהמקלטים ולחזור לשגרה. המלחמה הזו התרחשה בעולם עם טכנולוגיה מוגבלת בלבד והרבה חוסר ודאות וספקות.

כעבור יותר מ-20 שנה הפכה ישראל לנס כלכלי כאשר המנוע העיקרי שלה לצמיחה היא תעשיית ההיי-טק העצומה שבה. מדינה שבה אוכלוסייה של 7.9 מיליון אנשים בלבד, כל שטחה כגודל ניו ג'רזי והיא מוקפת כולה באויבים, פיתחה סביבת היי-טק מהגדולות בעולם, כאשר תל אביב עצמה מובילה בתחום ההיי-טק על ערים כמו ניו יורק, סיאטל, בוסטון, לונדון, פריז וטורונטו.

ישראל ממוקמת במקום הראשון בעולם בדירוג מספר חברות ההיי-טק ביחס לאוכלוסייתה עם למעלה מ-5,700 חברות היי-טק פרטיות וציבוריות. לאחרונה הצטרפו חברות ההיי-טק הישראליות למועדון 'האקזיט במיליארד דולר' עם מכירתה של Waze הישראלית ל-גוגל תמורת 1.1 מיליארד דולר.

ביזמים הישראליים קיימת 'הרוח הישראלית' המבדילה אותם מעמיתיהם - הם חסרי רחמים, חושבים מחוץ לקופסא, מהירי הסתגלות וחרוצים במיוחד. הם יסעו מסביב לעולם כדי לסגור מכירה, להשיג מימון או לזכות בתחרות. הרוח היזמית בישראלים ההופכת אותם לכה חדשניים, מלאי מוטיבציה ומצליחים.

למרות זאת, המלחמה הנוכחית בין ישראל והחמאס מציבה את היזמים הישראליים על קרקע חדשה, אליה הם לא רגילים. המציאות הזו קוטעת את סדר העבודה היומיומי שלהם ומציבה בפניהם אתגרים חדשים המעכבים את צמיחת החברות שלהם. רבים מהעובדים והמייסדים של חברות ההי-טק הישראליות נקראים למילואים בימי אלו, אזעקות נשמעות כל יום בשעות העבודה, קייטנות קיץ רבות בוטלו עקב המצב, מה שמשאיר את ההורים עם משימת בידור הילדים בימי הקיץ החמים ולקוחות ומשקיעים בינ"ל, הנמצאים מחוץ לישראל יגעים מכך שהחברות לא מצליחות לעמוד בהתחייבויותיהן. כל אלו מציירים תמונה מסובכת ומאתגרת עבור חברות ההיי-טק הישראליות.

עם זאת, היזמים הישראליים מוצאים את הדרך לשרוד תקופה זו ושדר לעולם "עסקים כרגיל". מוקדם יותר השבוע, שוחחתי עם מנכ"ל של חברת היי-טק ישראלית, תוך כדי השיחה שמעתי את קולות האזעקה. המנכ"ל, באופן נונשלנטי, אסף את המחשב והטלפון שלו בזמן שהוא ממשיך לשוחח איתי ברוגע והלך לחדר המוגן. יזם אחר שיתף אותי בכך שאחד מחברי הצוות שלו גויס ואילו המנהלת האומנותית שלו מנסה לתמרן ביו תפקידה בחברה לבין תפקידה כאמא, בזמן שבעלה נמצא ברצועת עזה. למרות זאת, הוא סיכם והרגיע "בחייך, אנחנו ישראליים".

יזמים רבים ניצלו את ההזדמנות כדי לספר על חוויותיהם במדיה החברתית. חמי וינגרטן, המייסד והמנכ"ל של Fooducate, פרסם הודעה תחת הכותרת "יזם תחת אש" וסיפר כי "יזם חווה לחצים רבים במסע אל עבר ההצלחה, אך להמשיך ולנסות לעבוד כרגיל באזור בו מתנהלת מלחמה, הוא לא אחד מהנושאים שנלמדים בבתי הספר ליזמות".

היזמים הישראלים עומדים בפני אתגרים שונים מאוד מעמיתיהם בניו יורק ובעמק הסיליקון, בימים אלו. אתגרים אליהם הם לא רגילים או מוכנים, בזמן שהם עובדים על צמיחת הסטארט-אפ שלהם. אתגרים אלו באים על גבי אתגרים אופייניים שאיתם נוטים יזמים להתמודד על בסיס יומיומי ובלי שום קשר למצב הביטחוני. אך הרוח הישראלית, זו שכולם מדברים עליה בימים אלו היא זו שעל אף האתגרים תשאיר אותם מובילים במשחק ההיי-טק העולמי.

  • עוד באותו נושא:
  • יזנמות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully