וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל סיום המלחמה: מתחמם המאבק על פצלי השמן

עמירם ברקת

5.8.2014 / 15:45

מתחמם הקרב על חבל עדולם בין יזמי הנפט מחד והגופים הסביבתיים מאידך. האם מדובר בטכנולוגית האנרגיה הבאה או באסון סביבתי?

מאבק נגד פצלי שמן. גלובס,
הפגנה נגד הפקת נפט מפצלי שמן בעמק האלה/גלובס

בעוד תשומת הלב הציבורית ממוקדת בנעשה ברצועת עזה ובפיגועים בירושלים התחולל אתמול (ב') בשכונת בין וגן בבירה קרב מסוג אחר: במשך שמונה שעות נלחמו יזמי חברת IEI ומשרד התשתיות הלאומיות מצד אחד, וגופים סביבתיים, המשרד להגנת הסביבה ותושבים מקומיים מצד שני, לשכנע את חברי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, שאמורים להחליט אם לאשר ביצוע פיילוט לבדיקת ההיתכנות של הפקת נפט בקרקעות חבל עדולם.

אתר הפיילוט שהוזז לאחרונה הוא מגרש בשטח 20 דונם בצדי כביש 35 בואכה מחסום תרקומיה. היזמים רוצים להפיק מהמגרש הזה 500 חביות נפט במשך שלוש שנים באמצעות גופי חימום שיוחדרו לשכבת פצלי שמן בעומק 350 מטרים מתחת לפני הקרקע.

כמו ברצועת עזה, גם בקרב על עתידו של מיזם הנפט בעמק האלה לא הושגה השבוע הכרעה. גם בקרב על הנפט נעשה שימוש נרחב בספינים ובאינפורמציה חלקית ומטעה. ארגון גרינפיס, למשל, זעק "הולילנד! הולילנד!" ורמז לפרשות פליליות חמורות מאחורי המיזם, ללא בדל של הוכחה. "אף מדינה בעולם איננה מעוניינת להפיק נפט מפצלי שמן", טענו בגרינפיס, בעוד רק לפני ימים אחדים הכריז המגזין הבריטי "אקונומיסט" על הפקת נפט מפצלי השמן כ"דבר הגדול הבא" בתעשייה.

ראש מועצת מטה יהודה, משה דדון, הציג את מה שמטריד באמת לדעתו את תושבי האזור: השפעת מיזם הנפט על מחירי הנדל"ן. "אנשים באים, משקיעים את מיטב כספם בהקמת בית ומישהו, מאינטרסים הזויים, מחליט להרוס להם את הבית", אמר דדון - ברוח הגישה שהודבק לה השם NIMBY, ראשי תיבות של "לא בחצר האחורית שלי".

במשרד התשתיות טענו שהוועדה המחוזית צריכה לשקול גם שיקולים הקשורים למשק האנרגיה ולהכנסות המדינה. יזמי פצלי השמן מאמינים שיוכלו להפיק עד 50 אלף חביות נפט ליום, שהם כחמישית מצריכת הנפט הנוכחית של המדינה. ההכנסות ממיסוי נאמדות במיליארדים רבים וגיוון מקורות האנרגיה חשוב במיוחד למדינה כמו ישראל, שנדמה שעל מצבה האסטרטגי אין צורך להרחיב השבוע. המדען הראשי של המשרד, ד"ר שלמה ולד, משוכנע שישראל תמשיך לצרוך נפט גם בעוד 50 שנה, משום "שהנפט והגז הם מתנת אלוהים לאנושות", לדבריו.

מול טיעוני משרד התשתיות העלה המשרד להגנת הסביבה כל סימן שאלה אפשרי שנמצא בשטח, או מתחתיו. אילו השלכות יהיו לפעילות כה "אלימה" במעמקי האדמה על מי התהום, זיהום האוויר ובעלי החיים בסביבה? האם נכון עקרונית לאפשר למיזם הפקת נפט לפעול באזור תיירותי כמו חבל עדולם? מדוע כל הניסיונות עד היום להפיק נפט מפצלי שמן בטכנולוגיה דומה לא נחלו הצלחה מסחרית? מדוע בפיילוט נעשה שימוש בטכנולוגית קידוח שונה מהטכנולוגיה שתשמש בהפקה?

הוויכוח על פצלי השמן יוכרע כנראה בעוד שבועיים, למרות שיעברו עוד שנים רבות עד שנדע אם מדובר בטכנולוגיה יעילה. אבל הדרך הנכונה לבדוק ספקות היא באמצעות ניסוי מבוקר היטב ולא רק מתוך "התגלחות על זקנם של אחרים", כפי שמציע המשרד להגנת הסביבה.

  • עוד באותו נושא:
  • פצלי שמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully