וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"לית ויקיפדיה לא מעזה לכתוב ערכים

תחיה ברק

9.8.2014 / 11:06

מינויה של מיכל לסטר למנכ"לית ויקיפדיה הראשונה בישראל הטיל אותה לזירה מבעבעת. המיזם נקלע למשבר עקב עזיבת עורכים, חוסר אמון אקדמי, מיעוט נשים ודליפת תוכן שיווקי

קהילת ויקיפדיה חווה טלטלה ומשבר עמוק בחודשים האחרונים. מיזם הידע השיתופי, המבוסס על קהילת מתנדבים שעורכת וכותבת את הערכים, התגאתה ב'יצירת ידע אובייקטיבי, נקי ולא מוטה, שמגיע מכל אדם לכל אדם על גבי הגלובוס'. אלא שבאוקטובר האחרון נטרפו הקלפים. חברה בשם 'ויקי יחסי ציבור', הפועלת מטקסס, החלה לכתוב עבור חברות ואנשים בתשלום. כדי למנוע מהערכים להימחק, שלחה החברה זרועות של תמנון לתוך קהילת הוויקיפדים. חברת יחסי הציבור החזיקה ב-250 חשבונות משתמש פיקטיביים שבאמצעותם השתלטה על הצבעות, היטתה אותן והשאירה את הערכים באוויר, אזוטריים ככל שיהיו.

כשהדבר התגלה ניצתה אש בקהילה שמונה עשרות אלפי עורכים וכותבים ברחבי העולם. הסכנה הייתה, ונשארה, שהפרויקט שהטעין מחדש את המושג 'חוכמת המונים', ירד לטמיון. תביעת הענק שהגישה ויקיפדיה העידה על התחושה שהקרקע נשמטה מתחת לרגליה, ובצדק. ברגע שפולשים לאתר, שהתעקש להיות מוצר נקי מפרסום, חסויות ואינטרסים כלכליים, המשמעות היא אדירה, עד כדי קריאות לסגור את הפלטפורמה.

המהומה לא פסחה על ישראל. לאחרונה גילתה הקהילה המקומית שגם במגרש הביתי מנסים לתמרן אותה. עורך ותיק בקהילה הציע את שירותיו בכתיבת ערכים בתשלום. העניין הצית סערה רבתי במהלך הכנס השנתי של הוויקיפדיה העברית שנערך לאחרונה, ובעקבותיה הצביעו העורכים על אוסף כללים נוקשים שישמרו עליהם מפני התופעה. "גיליתי שקמו חברות תוכן שמציעות לכתוב ערכים בתשלום ומבטיחות שהערך לא יימחק", מספרת מיכל לסטר, מנכ"לית ויקימדיה ישראל, גוף העל שאחראי לתחזוקת הפרויקט ותקצובו, בראיון ל'ליידי גלובס'.

לסטר היא המינוי הראשון של הגוף הבינלאומי בישראל. "הגילוי הוביל למהומת אלוהים בקהילה. הדיונים התלהטו, הכול הפך נורא אמוציונלי. זו בגידה בכל מה שהעורכים האמינו בו ועל בסיסו התנדבו ותרמו מזמנם וממרצם. כל הסיפור הזה הכניס אותנו לסחרחורת של מה מותר ומה אסור".

- מה הוחלט?
"הבנו שאי אפשר למנוע את הזליגה של שיקולים מסחריים לתוך ויקיפדיה. נשאר לנו להיות שקופים עד כמה שאפשר. בדף של ערך בתשלום יהיה גילוי נאות, חותמת מיוחדת. עניין התשלום יצוין גם בדף המשתמש של כותב הערך, ולוויקיפדים אסור יהיה לפנות לגורמים בעצמם ולהציע שירותים כאלה".

- אם כך, בעצם, ויקיפדיה הופכת מסחרית. גולשים יתחילו לחפש מידע במקומות אחרים.
"יצרנו המון מגבלות, שיעקרו את הרצון של חברה מסחרית להשתמש בשירותי ויקיפדיה. ערך בתשלום לא יהיה ערך מומלץ. גילוי נאות יגרום לכך שקוראים יתייחסו בזהירות למה שהם קוראים. יש פה מאבק שמטרתו לשמור על שקיפות ומהימנות".

*** הכתבה המלאה - במגזין "ליידי גלובס" הנמכר בסטימצקי

  • עוד באותו נושא:
  • ויקיפדיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully