וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המומחים בטוחים: מחירי הנדל"ן בדרך לפיצוץ

הדס מגן

10.8.2014 / 8:31

על רקע הקיפאון בשוק הנדל"ן, שורה של בכירים בענף מעריכים מה צפוי בחודשים הקרובים. התחזית כוללת מחסור חמור בדירות ועליות מחירים. יועצו של שר האוצר: פתרון ביניים בדרך

הכלכלן

דורון כהן, לשעבר מנכ"ל האוצר

"יש הרבה סיבות להתנגד לתוכנית מע"מ אפס. העיקרית שבהן היא העובדה שפטור כזה בעצם מייצר ביקוש ולא מגדיל היצע ולכן בסוף הוא יביא לעליית מחירים. אבל אם כבר יש החלטה לגבי החוק, ככל שיקדימו כן ייטב, כי ההמתנה רק מייצרת נזק נוסף. לכאורה, ההמתנה כבר נתנה פירות, כי ירדו הביקושים, אבל זו לא ירידה אמיתית, אלא 'ביקושים כבושים'".

- תסביר.

"ביקושים כבושים קיימים אצל אנשים שהחלום שלהם לרכוש דירה לא נגוז, האמצעים הכספיים שלהם קיימים, וכך גם ההיצע בשוק, אבל הם ממתינים למשהו טוב שיקרה מעבר לפינה. ככל שממתינים יותר, כך מצטבר הר של ביקושים, שבסוף מתפוצץ בצורה לא בטוחה.

"היה לנו את זה במידה מסוימת במחצית השנייה של 2011, אחרי המחאה החברתית: אנשים לא קנו דירות, ובסופו של דבר התפרץ הר של ביקושים, שגרם לעלייה חדה במחירים. ככל שזה לאורך זמן רב יותר, כך הנזק גדול יותר.

"אם רוצים לתת את הטבת המע"מ, שיעשו את זה כמה שיותר מהר. אם רוצים לוותר על זה, שיגידו 'ויתרנו'. לתת לחקיקה להימרח ולהימרח - לא רק ייצור הר של ביקושים כבושים - אלא גם כבר מתחיל להשפיע על ההיצע, כי יכולת המימון של הקבלנים בהתחלות בנייה נפגעת; הם לא מקבלים כסף כי מספר הלקוחות החדשים קטן והם לא יכולים להתחיל בנייה חדשה.

"שוק הדירות די קפוא כבר כמה חודשים. יש לי חברים שרוצים למכור בית, אך אין ביקוש. הם רוצים להוריד את המחיר, אבל מתלבטים: מצד אחד הם רוצים למכור; מצד שני הם שומעים שאחרי שהחקיקה תיכנס לתוקף, המחירים עוד יירדו; ומצד שלישי הם שומעים שהמחירים יעלו. זה יוצר אי ודאות, וזה תמיד לא טוב. אם הממשלה והקואליציה נחושות להעביר את זה, מוטב שזה יקרה כמה שיותר מהר".

הקבלנים והיזמים

ארנון פרידמן, מנכ"ל חברת הבנייה אשדר

כבר כשהחלו לדבר על תוכנית מע"מ אפס, אומר מנכ"ל אשדר, ארנון פרידמן, הקבלנים והיזמים מתחו ביקורת על פרק הזמן שיעבור עד שהתוכנית תצא לפועל. "היה ברור שעצם הדיבור על הפעלת התוכנית, מכניס את השוק לקיפאון, ואסביר: השוק בישראל מורכב מרוכשי דירות ראשונות וממשדרגים שמשפרים את הדיור. ההתנעה של כל השוק הזה מגיעה מרוכשי דירות ראשונות. הם אלה שיוצרים את הביקוש ומאפשרים למשדרגים לעבור לדירה הבאה. ברגע שחלק גדול מחסרי הדירות רואים לנגד עיניהם הטבה משמעותית עתידית - שעשויה להגיע ל-250 אלף שקל - הם לא יכולים שלא לחכות לה, גם אם הם לא בטוחים שיצליחו לממש אותה. לכן הצענו לצמצם טווחים ולראות איך אפשר להחיל את כל העניין הזה רטרואקטיבית.

"ככל שאנו רואים מה מתלווה להליכי החקיקה, ברור כי לא מדובר במהלך פשוט והוא ייקח זמן. וגם אחרי שהגורמים הרגולטוריים ישלימו הכול, ייקח עוד פרק זמן לחברות, ליזמים ולקבלנים לראות מה המשמעויות הפרטניות על כל אחת מהדירות שהם תמחרו ובונים".

- מה ההשלכות של התהליך הזה עד כה?

"אנו לא באווירה של רכישת דירות - גם בגלל המלחמה - ועדיין מתבצעות עסקאות. אני מעריך שהעסקאות שיש, הן בהיקף של 40% ממצב רגיל".

- ומה לדעתך יהיו ההשלכות של דחיית החקיקה בעוד כמה חודשים?

"ההשלכה המשמעותית היא לא על החברות, אלא על התהליכים. קיפאון של כמה חודשים במכירות, לא ייצור דרמה בפרויקטים שהבנייה שלהם נמשכת שנתיים, כי אפשר להשלים פערים. אז יהיו כמה דירות שיימכרו ממש לפני האכלוס, וזה לא דרמטי לגבי רוב הקבלנים והיזמים.

"מה שדרמטי זה הנכונות להתחיל בבניית בניינים חדשים. אני מניח שכשיפורסמו הנתונים, נראה ירידה משמעותית בהתחלות הבנייה. מעבר לזה שאנו לא רוצים לקחת סיכונים עם בניינים חדשים, ומעבר לזה שהבנקים לא מאפשרים להתחיל בניינים חדשים לפני שמשווקים אותם, יש בעיה גם עם התכנון עצמו, כי החוק מתייחס בין היתר למיפרט של הדירות. הכוונה של מע"מ אפס הייתה שהוא יחול על כל הדירות החדשות שנמצאות בשוק, וביניהן יש כאלה שכבר הושלם בהן השלד ובוצעו עבודות גמר. אבל לגבי דירות עתידיות, זה פחות ברור ולכן התכנון מושהה עד שהגדרות החוק יהיו ברורות".

- והתוצאה?

"הביקוש לדירות לא קטן בתקופה הזאת - לא הפסיקו להתחתן ולעשות ילדים. במקביל יש צמצום של התחלות בנייה חדשות. התוצאה היא שנמצא את עצמנו בעוד מספר חודשים בלחץ נוראי מבחינת ביקושים ובפער הולך וגדל בין הביקוש להיצע, מה ששוב יביא לעליית מחירים. להערכתי, זה יגיע גם לשוק השכירות, כי אם אנשים יושבים על הגדר ולא רוכשים בינתיים דירות, הם צריכים תחליפים".

- אתה מעריך שתהיה השפעה גם מחוץ לענף הנדל"ן?

"יש הרבה גורמים שנשענים על ענף הנדל"ן: אם לא מוכרים, משקיעים פחות בפרסום ובשיווק, מצמצמים הוצאות וכו'. התהליכים האלה מתבשלים לאורך זמן, אבל אם זה יימשך עוד חודשים ארוכים, ברור שאחרי תקופה של קיפאון, זה יזלוג לענפים נוספים".

- אתם עשיתם התאמות כלשהן בחברה?

"לא התאמות דרסטיות. אם מישהו עזב, למשל, לא הבאנו מישהו במקומו למרות שאנחנו גם לא סופרים את הגרוש של משכורת חודשית. העלות הגדולה ביותר בענף שלנו זה חומרי הבנייה והקרקע, ולכן שם אנו מצמצמים: מצמצמים בהתחלות בנייה חדשות ונכנסים לעסקאות חדשות בזהירות רבה".

יגאל דמרי, בעל השליטה ומנכ"ל י.ח. דמרי

הקבלן והיזם, יגאל דמרי, מעריך שיוזמת המע"מ אפס הביאה להפחתה של 30%-20% במכירות הדירות. לכך נוספה המלחמה שהביאה להאטה נוספת. ההשפעה העיקרית, הוא אומר, היא באזורי הפריפריה, "איפה שיש דירות בטווח של עד 1.6 מיליון שקל (מחיר הגג המיועד לפטור במסגרת הצעת החוק, ה' מ'). אבל גם בדירות של מעל 1.6 מיליון זה השפיע".

- למה, בעצם?

"כי הקונים לא יודעים מה תהיה ההשלכה של המהלך הזה, אז הם מעדיפים בינתיים להמתין".

- ועכשיו ההמתנה התארכה בפרק זמן לא מבוטל.

"עוד כשדיברו על זה שהחוק יעבור בקיץ הייתי פסימי. חשבתי מראש שזה יהיה הרבה יותר מאוחר. ועכשיו הייתה לנו המלחמה, וכל מה שקרה בוועדת הכספים (השינויים בחוק והפיליבאסטר שהביאו לדחיית החקיקה), בעצם תקעו את החוק.

"לדעתי, אם כל-כך רוצים לעזור לזוגות הצעירים, יכולים כרגע לתת מענקים בהתאם למחיר הדירה לתקופת המעבר. בשביל לתת מענקים לא צריך חקיקה".

- מה לדעתך יהיו ההשלכות של התמשכות המצב הזה?

"את מבשלת לפעמים עם סיר לחץ? בסיר לחץ יש צ'ופצי'ק כזה, שכשמושכים אותו, משחררים את הלחץ. בשוק הנדל"ן אין צ'ופצי'ק: יש סיר לחץ מבעבע ולהערכתי זה יתפוצץ. מאז עלה נושא המע"מ אפס, חברות הבנייה צמצמו הוצאות היתרי בנייה, צמצמו התחלות בנייה; אמנם בינתיים הקונים לא קונים, אבל ההיצע קטן ועוד מעט סיר הלחץ הזה של הנדל"ן יתפוצץ.

"אני מאמין שעוד תקופה לא ארוכה כבר לא יהיה לנו מה למכור, וזה רק יילך ויחריף. כיום יש לך כ-10,000 זכאים, וזה הרבה מעבר למספר הדירות המתאימות שיש. הפער הוא באלפים. וככל שהזמן חולף, הביקוש יגדל וההיצע יקטן כי בסיטואציה של היום חברות לא בונות".

- ואם מע"מ אפס היה כבר מאושר?

"גם אם זה היה מאושר אתמול בלילה, מצוקת הדיור הייתה ממשיכה, כי הביקוש ביחס להיצע הולך וגדל, בעיקר כיוון שחסרות קרקעות זמינות לבנייה".

- הדחייה של החקיקה יכולה לדעתך להשפיע גם מחוץ לענף הנדל"ן?

"הפגיעה העיקרית היא בחברות הקטנות, שבונות פרויקטים של כמה עשרות יחידות דיור. כמה הן יכולות לחכות לקונים? הבנקים ילחיצו אותן, והן עלולות לקרוס, מה שיביא למצב שיהיו עוד פחות התחלות בנייה. בקיצור, העסק הזה הולך ומסתבך. זה משפיע על הכול - בית זה לא רק הקבלן - זה המטבח, הרהיטים, האלומיניום. כל הכלכלה של המדינה.

"משתלם היום למדינה לתת מענקים של 100 אלף שקל לכל דירה חדשה, כדי להניע את הגלגל ולשחרר את הלחץ, עד שיחליטו מה עושים".

המשווקים והמתווכים

רוני כהן, מנכ"ל אלדר

מאז ההכרזה על החקיקה המיועדת, מעריך מנכ"ל אלדר, רוני כהן, מכירות הדירות ירדו בהיקף של 25%-30%. ועדיין יש את הקונים שלא יכולים או רוצים לחכות. כהן: "רמת השכירות לא ירדה, וחנקה אותם; ובינתיים, הבנקים רק מקשיחים את הקריטריונים למשכנתאות, כך שחלק מהאנשים החליטו שלא להשהות את התוכניות שלהם לרכוש דירה; ותמיד גם יש משפרי דיור ומשקיעים, שלגביהם החוק פחות רלבנטי.

"יותר מזה: ביוני ראינו עלייה ברכישת דירות לעומת מאי. המגמה הזאת נמשכה עד פרוץ הלחימה בעזה. אני מעריך שככל שאי הוודאות תימשך, יותר רוכשים יבינו שהיצע הדירות קטן, שהמחירים יעלו, ולכן גם יחליטו לרכוש".

מצד הקבלנים, אומר כהן, פרויקטים רבים לא יצאו לשיווק, ובמכרזים רבים של רשות מקרקעי ישראל, היו רק מעט מגישים. ככל שהחקיקה תתארך, לדעתו, כך ייפגעו יותר רוכשי דירות פוטנציאליים".

- איך להערכתך תשפיע הדחייה של החקיקה?

"אם במהלך חצי שנה מהיום לא תהיה בהירות ביחס לחוק הזה, המחירים יעלו, כי יימשכו ביקושים שלא יהיה להם מענה".

- אבל אתה אומר שהזרעים שיביאו לעליית מחירים כבר נזרעו - פחות התחלות בנייה.

"גם אם החוק יעבור וגם אם הוא לא יעבור, בסופו של דבר, המחירים יעלו.

- הבעייתיות נוצרה בגלל שהחוק עדיין בקנה ומסך הערפל סביב הפרמטרים לקבלת הזכאות לא התפזר. חוסר הוודאות מעורר איזה יצר לעמוד מהצד".

עדינה חכם, מנכ"לית אנגלו סכסון

רוב הרוכשים הפוטנציאלים בישראל, טוענת מנכ"לית אנגלו סכסון, עדינה חכם, לא מכירים את פרטי חוק מע"מ אפס, וטועים לחשוב שהוא חל גם עליהם. "הרבה אנשים חושבים שהחוק רלבנטי לכולם, ולא מבינים שלמעשה בלב אזורי הביקוש כמו בתל אביב זה לא רלבנטי (הכוונה בעיקר כי מחירי הדירות שם גבוהים מהרף המתוכנן בחוק - 1.6 מיליון שקל, ה' מ').

"אני מאמינה שברגע שהחוק יאושר, הרבה אנשים שהמתינו לממש את ההטבה, שהיא לכל הדעות הטבה יפה ומשמעותית, יראו ברגע האמת שהחוק לא רלבנטי מבחינתם. יחד עם זאת, הם עדיין ירצו לממש את ההטבה, ולכן הם ירכשו את הדירות שהחוק מאפשר להם לרכוש, אך לא יגורו בהן. ובכך הם יהפכו לעוד קבוצה של משקיעים. אני חושבת שאם אפשר היה לייצר מנגנון שמחייב שרוכש הדירה יגור בה, זה היה טוב".

- מה לדעתך יהיו ההשלכות של דחיית החוק?

"זה יכול לייצר עוד שכבה של אנשים שיושבים על הגדר. יש כאלה לא מעט כבר עכשיו. ההמתנה הזאת תביא לביקושים, שבתורם יביאו לעליית מחירים - גם בדירות חדשות וגם בדירות יד שנייה".

- את חושבת שהמצב הזה יכול לגרום לקשיים בענף?

"יש אמנם טלטלה של תחום הנדל"ן, אבל לא ברמה דרמטית. להערכתי, גם אם זה יתעכב בעוד חודש-חודשיים, עדיין לא תהיה לזה השפעה משמעותית על השוק. כרגע יש עמימות, שמביאה לירידה בהיקף מכירת דירות, שאני מעריכה אותה בכ-10%, אבל עדיין לא רואים השפעה על המחירים. המכירה אולי לוקחת יותר זמן, אבל מי שיכול להרשות לעצמו, מחכה, ומקבל את המחיר שביקש".

המממנים

פולי טטרו, מנכ"ל משותף של טופ קפיטל

בחצי השנה האחרונה, מספר פולי טטרו, הייתה ירידה דרסטית במכירת דירות בפרויקטים חדשים שנמצאים בשלבים שונים של ביצוע. זה הביא לפגיעה קשה ביזמים ובקבלנים, שסוחבים על גבם נטל מימון כבד. טטרו: "הם צריכים זרם הכנסות שוטף כדי לעמוד בעלויות המימון, וכשזה לא קורה, הם בסכנה. באותה מידה, זה גם מעמיד בסכנה את האנשים שכבר רכשו דירות בפרויקט, כי אם הפרויקט יקרוס, גם הם יהיו בבעיה.

"הדבר החמור יותר שאני רואה כרגע, הוא שנכנסו להאטה משמעותית, כמעט לעצירה של התחלות בנייה. יזמים וקבלנים חוששים ומאטים את שלבי הוצאת ההיתרים בפרויקטים, עד שהעננה תחלוף. הם לא ששים לרוץ ולבנות פרויקטים חדשים, כי הם חוששים מלהתחייב. הם מעדיפים לשבת בצד ולהמתין עד שיידעו מה קורה".

- אם היינו יודעים שבתוך פרק זמן מוגדר של כמה חודשים הטבת מע"מ אפס נכנסת לתוקף, זה היה משפר את המצב?

"חד משמעית כן . כולנו יודעים פחות או יותר מה הסביבה שבה החוק הזה מאושר, אבל עד שזה לא מאושר, זה לא זה. יש לא מעט אנשים שלא נכללים כיום בקריטריונים, אבל הם מעדיפים לחכות ולראות, אולי ברגע האחרון הם כן ייכללו. כשנדע שהחוק יאושר בתאריך מסוים והוא כולל תנאים מסוימים - חלק מהאנשים ירדו מהגדר. כרגע, הכול נעצר: אנשים לא מצליחים למכור את הדירה שלהם (לצורך רכישת דירה אחרת) ולא יכולים להתקדם, ואת הפקק הזה צריך לשחרר".

- באיזה היקף להערכתך יש עצירות בנייה?

"אני חושב שמדובר בעצירה משמעותית. חלק ניכר מהמכרזים הם לפריפריה, ששם חוק המע"מ רלבנטי יותר. כרגע, גם פרויקטים ששחררו עבורם קרקעות, כדי לבנות, נמצאים בהקפאה.

- אתה חושב שהימשכות המצב הזה יכולה ליצור כדור שלג עם השפעות נוספות על המשק?

"זה מאוד תלוי באורך הרוח של הבנקים. לחברות עם איתנות פיננסית אין בעיה, אך חברות גבוליות נמצאות בסכנת קריסה. ככל שהמצב הזה נמשך, הסכנה יותר מוחשית. כרגע יורד גשם, והוא מרטיב את כולם. השאלה היא מי יטבע, וזה בהחלט מצב מסוכן שיכול להתרחש. אני מקווה שהקברניטים לא ייתנו לזה להגיע לשם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

הרוכשים שעל הגדר

איה כהן, 36, החלה לחפש דירה לרכישה, זמן קצר לפני שפורסמה יוזמת מע"מ אפס והחליטה להשהות את התהליך. כהן, המתגוררת כיום בשכירות בתל אביב, מתכוונת לרכוש דירה באשקלון, עיר ילדותה, שבה גם מתגוררת משפחתה.

"חשבתי לקנות בראשון או בחולון", היא מספרת, "אבל מכיוון שאני מחפשת דירת 4-5 חדרים, ראיתי שזה לא רלבנטי. כרגע המחשבה היא לרכוש דירה שאשכיר, אבל אני גם לא פוסלת על הסף את האפשרות שאגור בה. מבחינתי, האופציה הכי טובה כרגע זה אשקלון: ראיתי שם דירות של 4 חדרים, במחירים של 1.2-1.3 מיליון שקל".

ביום שבו החוק יאושר, אומרת כהן, היא מתכוונת לקחת כמה ימי חופשה מהעבודה ולהתרכז במשימת הקנייה. כהן: "אני ערוכה לגמרי מכל הבחינות. הכסף נזיל, עשיתי בדיקות, ראיתי כמה מקומות".

- מה חשבת כשהחקיקה נדחתה?

"התאכזבתי. העניין היה 'חם', וחשבתי שבתוך ארבעה חודשים אני קונה דירה. כרגע זה עבר מבחינתי למועד בלתי ידוע ובמידה מסוימת כל ההיערכות ירדה לטמיון. מי יודע מה יהיה: מה תהיה הריבית אז, מה יהיו המחירים ומה יהיה בכלל. עכשיו פתאום התחילו גם כל מיני התנגדויות והסתייגויות, שאני אפילו לא יכולה להגיד עליהן מילה רעה, כמו למשל, הרצון לתת עדיפות ללוחמים".

- מה להערכתך יהיו מבחינתך ההשלכות של הדחייה?

"בין היתר, אני מניחה שזה יביא לעליית מחירים, אבל לא בהיקף של מה שאחסוך הודות לחוק. גם אם זה יגרום לכך שההטבה שלי תהיה קטנה יותר, עדיין זה יהיה משמעותי. אין מה לעשות, אנו בשוק של היצע וביקוש, ובכל מקרה אני לא מאמינה שהמחירים יעלו מעבר ל-10%, וזה פחות מההטבה שאקבל, כך ששווה לי לחכות".

- את מבינה שזה יכול גם להתמוסס?

"אני כבר מאוד רוצה לקנות דירה, אבל שווה לי לחכות. כמובן שאם זה יימשך יותר מדי זמן, אפסיק לחכות ואקנה. אני מניחה שבחודשים הקרובים אני אראה לאן זה הולך, ולפי זה אקבל החלטות".

אורי שני: "לא נכנע לסחטנות פוליטית"

מבחינת שר האוצר, יאיר לפיד, ויועצו, אורי שני, החוק יאושר מיד לאחר שהכנסת תשוב מהפגרה בתחילת אוקטובר. זאת למרות 2000 ההסתייגויות, למרות המלחמה ועלותה ולמרות המטוטלת הפוליטית שעוד עלולה להשפיע. "יאיר לפיד ויש עתיד" אומר שני, "לא יתנו יד לפחדנות ולסחטנות הפוליטית של החרדים ומפלגת העבודה שמנסים למנוע מצעירים ממעמד הביניים ששירתו בצבא, הנחה של מאות אלפי שקלים בקניית דירה".

שני, איש נדל"ן ותיק, ומן הסתם גם לפיד, מבינים את המשמעות של המשך הקיפאון בשוק הנדל"ן, ולכן, בימים האחרונים נועד שר האוצר עם קבלנים בניסיון למצוא פתרון לתקופת הביניים. מה שעל הפרק כרגע, הוא לאפשר לקבלנים לבצע עסקות מותנות.

- אז אתם מקבלים את העמדה שהמצב הנוכחי יכול להיות לגרום לכדור שלג גדול.

"אני לא חושב שזה אמור להיות הרה אסון. אם התוצאה היא רק שאנשים לא קונים, מבחינתי כמי ששואף לירידת מחירים, זה לא מפריע. מה שכן מפריע לי זה שלא ייבנו. אנחנו רוצים לאפשר לקבלנים לבנות כמה שיותר. אנו לא רוצים שמישהו שיש לו קרקע שהוא רוצה לשווק ויש לו תוכניות - יעצור. ולכן לטווח הביניים אנחנו רוצים לחפש דרכים למנוע עצירה. זה גם מה שהקבלנים רוצים ויש לנו עניין לעזור להם".

- אתה חושב שלציבור יש מספיק אמון בחקיקה ובשוק כדי להתחיל לפקוד את משרדי המכירות של הקבלנים ולעשות עסקות מותנות?

"לציבור יש אמון שקורה משהו. מרגע ששר האוצר התחיל לבצע כל מיני מהלכים ולהילחם להורדת מחירים, הציבור הבין ששווה לחכות ולכן עצר עסקות. אנו מצד שני לא רוצים לגרום למצב שהקבלנים לא יבנו ולא יתקדמו מאחר שברור שיש יותר קונים מדירות".

- כל המרואיינים לכתבה אומרים שנוצר לחץ ביקוש שישתחרר בבת אחת, והתוצאה תהיה עליית מחירים.

"אנו נמצאים במצב שהביקוש הגיע למקסימום. יש פער אדיר בין ההיצע לביקוש. שר האוצר, עם משרד האוצר ומשרד הבינוי, השקיעו משאבים, זמן ותוכניות כדי להגדיל את ההיצע, אך הוא לא גדל בשנה. לוקח כמה שנים להשוות היצע לביקוש. אנחנו באנו ואמרנו: קודם כול צריך לפצות את הדור הזה שקורס כבר כמה שנים תחת הנטל. לכן הלכנו על ההטבה למי ששירת בצבא.

"מתוך כ-100 אלף עסקות נדל"ן שיש בשנה, אנו מפנים כ-30 אלף קונים פוטנציאליים של דירות יד שנייה, לדירות חדשות, בכך שאנו נותנים בונוס של עד 250 אלף שקל למי שהולך לקנות דירות חדשות מקבלן (הכוונה במסגרת החוק העתידי, ה' מ'). התוצאה היא שאנו מייבשים את שוק הדירות יד שנייה מקונים.

בנוסף, אנו מכבידים על שוק הדירות להשקעה באמצעות רשות המיסים. כתוצאה מכל אלה, הביקוש לדירות יד ראשונה יגדל. אנחנו נסביר לקונים שיש להם שבע שנים (תוקף הוראת השעה של החקיקה המתוכננת), שיחכו שנה - שנה וחצי, ולא יתנפלו על הדירות מיד. ככל שהם יתאפקו, הם יצליחו להשיג דילים יותר טובים. אני סומך על הקהל הזה שהוא מספיק מתוחכם כדי להבין זאת ויעשה את החשבון שאם המחיר יירד ב-%20-%30, שווה לו לחכות. למה שייתנפל?

"אנחנו לא יכולים להציף את השוק ב-100 אלף דירות. זה לא שאנחנו לא יודעים שאנו צריכים להביא את זה, אבל אין אפשרות. אי אפשר בבת אחת להתגבר על מחדל ארוך שנים".

- אז אתם עדיין נחושים להעביר את החוק?

"עוד יותר נחושים מקודם. החוק יעלה שוב להצבעה כי שר האוצר ומפלגתו מחויבים לזוגות הצעירים בישראל ולא יתנו למניפולציה פוליטית לעצור אותם. החוק צריך לעבור כמו שהוא, אחרת הוא יעוקר מתוכנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully