וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיוט של קבוצת רכישה: הכסף שולם - אין בנייה

שלומית צור

11.8.2014 / 10:56

הסיפור הכואב של בני הזוג בטוניאשוילי שהצטרפו לקבוצת רכישה עם הבטחה ל"מקסימום סטייה של 7%" ו"קבלת מפתח תוך שנתיים-שלוש"

כשאינגה ושבתאי בטוניאשוילי הצטרפו בשנת 2010 לקבוצת רכישה ברחובות, שבמסגרתה הובטחה להם דירת 5 חדרים במחיר אטרקטיבי במרכז העיר, הם היו בטוחים שבשנת 2014 הם כבר ישהו עם שלושת ילדיהם בממ"ד של דירתם החדשה, אם חלילה תהיה מלחמה. אבל היום הם עדיין מתגוררים בשכירות בלוד, אחרי שנפרדו ממאות אלפי שקלים, ובניית הבניין ברחובות אפילו לא החלה.

בטוניאשוילי מספרת כיצד הצטרפה לקבוצת הרכישה שארגנו יוסי מדמוני ועו"ד אלדד פרי: "ראינו פרסום באינטרנט לדירת 5 חדרים ברחוב שמחה וילקומיץ 18. הגענו לפגישה והסבירו לנו שמדובר בקבוצת רכישה, שהמחיר לא סופי, אבל שהוא מוערך בין 1.05 ל-1.1 מיליון שקל, ומקסימום תהיה סטייה של עד 7% במחיר. לקחנו טווח ביטחון ואמרנו שגם אם המחיר יגיע ל-1.15 מיליון שקל, נוכל לעמוד בו. בנוסף נאמר לנו שבתוך שנתיים וחצי מקסימום שלוש שנים נקבל מפתח".

לדברי אינגה, הם שילמו את ההון העצמי שנדרש מהם, סכום של למעלה מ-200 אלף שקל, אך עם השנים קיבלו עוד ועוד דרישות לתשלום. "כל הזמן היו בעיות עם מציאת בנק מלווה, עם תכנון הבניין, וקיבלנו דרישות לכספים נוספים כדי לקדם את הפרויקט. עד היום שילמנו בערך 750 אלף שקל, את הפרויקט עוד לא התחילו לבנות, וההערכות הן שמחיר הדירה יגיע ל-1.55 ואפילו 1.6 מיליון שקל. כשהתעניינו בדירה היתה לנו אפשרות לקנות דירה מיזם ב-1.3-1.35 מיליון שקל, או מקבוצת רכישה ב-1.1 מיליון שקל, אז בחרנו ללכת על הקבוצה. אם הייתי קונה מיזם, היה עולה לי בסוף הרבה פחות כסף, וגם הייתי כבר גרה בדירה.

"אנחנו זוג עם שלושה ילדים, ואנחנו על סף התמוטטות. בעלי פוטר מהעבודה לפני חמישה חודשים וביקשנו לצאת מהקבוצה ולקבל את הכסף בחזרה. בשנים שחלפו מחירי הדירות עלו ואנחנו כבר לא נוכל לעולם למצוא דירה במחיר שהיינו אמורים לקנות".

בדיקת "גלובס" מעלה כי על ההסכם עליו חתמו הזוג בטונאשוילי, כלל לא צוין מחיר דירה. "אף אחד לא חתם על הסכם שצוין בו מחיר", משיב מדמוני לטענות, "וכמו בקבוצות אחרות, היו בה עיכובים. אך העיכובים נגרמו מסיבות שקשורות בין היתר לדיירים". לדברי מדמוני, אחד הדיירים בקבוצה למשל דרש במפתיע כי לדירתו תוצמד מרפסת סוכה. בנוסף, במגרש היו שתי דיירות מוגנות שהמשא ומתן להוציא אותן מהמגרש היה מורכב. מדמוני טוען כי העלויות אמנם גדלו, אך הרוכשים עדיין עשו עסקה משתלמת. "כל 19 האנשים שהצטרפו לקבוצה יודעים היטב לאיזה עסקה נכנסו. כשמצטרפים לקבוצת רכישה יש גם סיכונים.

"אני לא יודע איזה מחיר הוצג להם, אבל המחיר של דירת 5 חדרים שרכשו צפוי להגיע אולי ל-1.47 מיליון שקל, וזה עדיין מחיר מצוין, כאשר בסביבה דירות 5 חדרים עולות 1.8 מיליון שקל ויותר. מעולם לא עמדנו בדרך של מישהו, וכל מי שרצה לצאת מהקבוצה מכר את חלקו ויצא. אבל יש דרך לעשות את זה. חבר לא יכול לבוא פתאום ולבקש את הכסף, כי הכסף נמצא בקרקע. הדרך לקבל את הכסף היא למכור את הדירה ואנחנו עוזרים למי שרוצה לעשות זאת. יש לפרויקט בנק מלווה - דיסקונט, ואנחנו עומדים לקבל היתר בנייה שצריך לשלם עליו רק אגרות, ולכן אין בעיה לאף אחד למכור את חלקו".

עו"ד שי הררי המייצג את בני הזוג מספר שנתקל לא פעם ברוכשים שאינם מבינים את המשמעות של קבוצת הרכישה. "יש הסתמכות מוחלטת מצד רוכשי הדירות על מארגני קבוצת הרכישה שנתפסים כגורם המקצועי. לפי הכללים, על חברי קבוצת הרכישה לשאת בכל העלויות הנלוות, אך לא פעם ישנם פערים מהותיים בהשוואה למחירים המוצגים על ידי המארגנים. הפערים אמורים להיות הגיוניים וסבירים, ולא פערים העומדים על עשרות אחוזים שמעמידים את הקונים בסיטואציה שהם נדרשים לשלם מאות אלפי שקלים מעל המחיר שהוצג, ושאין ביכולתם לממן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully