וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשיכים את תנופת הצמיחה של הדרום

נחמי גייניס

13.8.2014 / 14:51

לאורך השנים מהווה דרום הארץ אלטרנטיבה מפתה המספקת איכות חיים במחירים זולים. נחמי גייניס קוראת לעזור לאזור להשתקם מנזקי מבצע צוק איתן

הכותרות בשבועות האחרונים של מבצע "צוק איתן" קידדו את הדרום בשמות קוד "באר שבע 289" או "נגב 297". ה"דרום" , הבית שלי – הפך להיות שטח אש ענק. רחוק מאוד מהמציאות השקטה והפסטורלית הכל כך מוכרת.

גודלה הקטן של מדינת ישראל והמרחקים הקצרים בין האזור המתקרא "דרום" לגוש דן הם שוליים במונחים יחסיים. האפשרות לגור במרחק של שעה נסיעה ממרכז תל אביב, באיכות חיים גבוהה, חיי קהילה תוססים ובמחירים שווים לכל נפש, דומה יותר לפרברים של ערי ארה"ב ואירופה המהווים אבן שואבת לאוכלוסיה חזקה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עמותת איילים פועלת כבר למעלה מעשור ליצירה והקמה של פתרונות דיור לצעירים במרחבי הנגב, הגליל. זאת מתוך הבנה כי אלו הן עתודות הקרקע האחרונות שיש למדינת ישראל וכי הפתרון למצוקת הדיור לא יימצא בגוש דן...

יוקר המחיה והצפיפות של המגורים במרכז הובילו לפריחה של אזור הדרום כאלטרנטיבה שקטה ואיכותית דווקא עבור צעירים ממעמד הביניים. יישובי הדרום הופכים מבוקשים יותר ויותר בקרב צעירים - כאלה שבוחרים להעביר את חייהם דווקא כאן וכאלה שבוחרים להישאר ולבסס את חייהם בדרום. נראה שבניגוד לימי הקמת המדינה – בהם המעבר לדרום גבה מחיר אישי לא קטן – וויתור על נוחות, ירידה ברמת החיים ועוד - הפעם, החיים בנגב טומנים בחובם דווקא הזדמנות, פוטנציאל לחוויה אחרת, למימוש עצמי וחיי קהילה. לראשונה, המשימה הלאומית של הפרחת הנגב שזורה בהזדמנות אישית לאיכות חיים באזור רווי הזדמנויות, עשיה והתחדשות קהילתית.

העובדות מדברות בעד עצמן- מתוך נתוני הלמ"ס עולה כי האוכלוסייה במחוז הדרומי (הכולל את נפת באר שבע ונפת אשקלון) במגמת עליה וכי חלה ירידה הדרגתית במספר העוזבים. נתוני משרד השיכון תומכים במגמה ומראים על עליה בביקוש אשר מתבטא בעליה עקבית במחירי הדיור. אם בשנת 2008 דירת 3 חדרים ממוצעת בשדרות עלתה 146,268 שקלים בשנת 2012 מחיר יותר מהוכפל והוא עמד על 356,054 שקלים. מחירה של דירת 4 חדרים ממוצעת בבאר שבע בשנת 2009 עמד על 488,321 שקלים ובשנת 2012 האמיר כבר ל 687,557 שקלים. הביקוש ההולך וגובר לפתרונות הדיור בנגב למעשה משקפים מגמה כוללת – הדרום נהיה יעד אטרקטיבי ויותר ויותר אנשים בוחרים להתגורר כאן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יחד עם זאת חשוב להבין שהמשוואה תהיה חלקית בלבד ללא יצירת תשתית כלכלית רחבה ויציבה אשר תסייע בהפיכת הדרום למרחב האידיאלי שופע הזדמנויות. תשתית זו נפגעה קשות במהלך השבועות האחרונים של מבצע צוק איתן. רבים מהעסקים הקטנים והבינוניים בדרום חוו מכה כמעט אנושה בהיקף הפעילות. כעמותה – אשר רבים מחבריה נקראו בשבועות האחרונים לצו 8 לשמירה והגנה על אזרחי מדינת ישראל, אנחנו מרגישים שעבורנו בעורף המשימה רק החלה והיא באה לידי ביטוי בתמיכה של הציבור בעסקים הקטנים והבינוניים בדרום. דווקא עכשיו, חיזוק של עסקים אלו באמצעות קניה מהם תייצר אויר לנשימה אשר יוכל לקצר את תקופת ההתאוששות ולהחזיר את הדרום "למסלול".

אזור הדרום חייב לחזור כמה שיותר מהר לשגרה, לחיי היום יום, לתהליך הצמיחה והשגשוג שאפיין אותו בשנים האחרונות. החזרה ל"נורמליות" תלויה במידה רבה ביכולת המופלאה של הציבור הישראלי להעניק תמיכה ברגעי הקושי לשמירה על המשק הישראלי ככלל ועל כלכלת הדרום בפרט. שמירה עליהם תאפשר בטווח הקצר יצירה של חוסן ציבורי ועמידות איתנה אל נוכח משבר או איום כפי שנוכחנו לגלות ואילו בטווח הארוך יותר תוכל לאותת לרבים וטובים כי ההזדמנות האמתית לחיים טובים נמצאת ממש כאן, במרחב הדרומי- מרחק של שעה וקצת מתל אביב...

נחמי גייניס היא מנכ"לית איילים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully