וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיכאל גולן: משרד התקשורת מחזיר את קרטל הסלולר

שלומית לן

16.8.2014 / 14:55

מנכ"ל גולן טלקום, שלא מפסיק לזעזע את שוק הסלולר, בראיון חסר מעצורים למגזין G: "מהיום הראשון שבו השקנו מפיצים שמועות שאנחנו בקשיים ושאנחנו אמורים להתמזג"

מיכאל גולן. שוקה כהן
מיכאל גולן/שוקה כהן

נראה שמאבקי המכרזים על דור רביעי בישראל הרחוקה לא תפסו את כל זמנו של איל התקשורת הצרפתי גזבייה ניאל, הכיסים העמוקים שמאחורי גולן טלקום, המאפשרים למיכאל גולן, בעל השליטה (50%) והמנכ"ל בחברה, להמשיך לזעזע את השוק במחירי רצפה ובאמירות לוחמניות נגד כל אלה ש"פוגעים בתחרות", כדבריו.

ניאל, בעל השליטה בחברת איליאד, הילד החצוף של התקשורת הצרפתית שעשה את הונו ממחירי רצפה בחבילות טריפל ובסלולר במותג Free, השולט על כרבע משוק הפס הרחב בצרפת ועל 13% מהשוק הסלולרי הצרפתי, הגיש בתחילת החודש הצעה לרכישת השליטה במפעיל הסלולרי האמריקאי טי-מובייל מידי דויטשה טלקום (המחזיקה 56%), תמורת סכום של 15 מיליארד דולר.

בסוף השבוע שעבר, המתחרה שניצב מול ניאל על טי-מובייל, חברת ספרינט היפנית, שגם הציעה מחיר גבוה יותר על המניות (40 דולר למניה, בעוד הצעתו של ניאל עומדת על קצת פחות מ-33 דולר), דיווחה לבורסה שהיא מוותרת על תהליך הקנייה. ספרינט ואיליאד היו שני השחקנים היחידים שהגישו הצעות, כך שלפחות בעת כתיבת שורות אלה נראה כי ניאל נשאר יחיד במערכה, וסיכוייו להיות בעל השליטה במפעיל האמריקאי עלו מאוד.

מיכאל גולן, שותפו בגולן טלקום ובן טיפוחים שגדל אצלו, וניהל עבורו את Free במשך חמש שנים, ולאחר מכן עלה לארץ והקים את גולן טלקום, קצת חושש מן הסתם; ניאל הוא המממן של הפרויקט, ואולי עכשיו האתגר החדש יפחית את התלהבותו למיזם. אבל גולן גם מתלהב ורותם את מסע ההתרחבות של שותפו ליבשת אחרת לצורך שיפור עמדות מול משרד התקשורת, אשר "מפתיע אותי לרעה כשהוא מחזיר אותנו לקרטל של שלוש חברות סלולר, בכל הנוגע לדור הרביעי".

- מדוע הניסיון של ניאל להיכנס לשוק האמריקאי מעורר כל-כך הרבה הדים?

"כי זה משהו ענק לראות לראשונה אירופי שנכנס לשוק האמריקאי בתחום הזה. אני חושב שזה מראה שהמודל של Free הוא מודל שאפשר להביא לעולמות אחרים, למדינות אחרות, ליבשה אחרת. זה נכון גם לגבי גולן טלקום, ומראה שיש לנו מזל גדול שניאל איתנו כאן, כמייסד וכשותף אסטרטגי".

"השוק הכי גדול שיש"

איליאד ו-Free פעילות עד כה רק בשוק הצרפתי. את ההשקעה בישראל עשה ניאל לא דרך איליאד, אלא באופן פרטי, תוך שהוא חובר לגולן ולמשפחת פריינטה, בעלת רשת האופנה נאף-נאף. גם את רכישת חברת התקשורת מונאקו טלקום קנה באופן כזה, ולפני שנתיים ניסה לקנות בדרך זו חברה סלולרית שוויצרית, אבל ההשקעה בטי-מובייל נעשית דרך איליאד.

"הם הסבירו", כך גולן, "שיכול להיות מעניין עבור איליאד לפעול מחוץ לצרפת, ואז הדבר ההגיוני לעשות היה להסתכל על השוק הכי גדול שיש, השוק האמריקאי. בארצות-הברית יש ארבעה מפעילים סלולריים ויש תוכנית למזג את שני הקטנים יותר, כשטי-מובייל הוא אחד מהם. ניאל, כאיש תחרות, מאמין שיש שם מקום לארבעה מפעילים, והוא חשב שזו הזדמנות עבורו.

"גם יש נקודות דומות בין טי מובייל לבין Free, כי טי-מובייל היא המתחרה הכי זולה בארצות-הברית, והיא מנוהלת על-ידי מנכ"ל עם הרבה כריזמה, ג'ון לגר, שעשה שם מהפכה עם סטנדרטים חדשים ועם פרסומות יותר אגרסיביות ותוכנית יותר זולה. לא פעם אמרו על לגר שהוא דומה לגזבייה ניאל".

האם ניאל מפליג ליבשות אחרות כי אין לו לאן להתרחב בצרפת? בין ניאל ובין פטריק דרהי, בעלי הוט, קיימת יריבות ארוכת שנים, שהיו אפילו מי שהפליגו בייחוס רגשות לעסקים וייחסו לה את רצונו של ניאל להקים כאן תחרות להוט. לאחרונה גבר דרהי על ניאל ורכש את המפעיל הסלולרי הצרפתי SFR.

אופציית ההתרחבות בשוק הסלולרי הייתה הניסיונות שנעשו למכור מפעיל אחר, בוויג טלקום (Bouygues Telecom), שגולן מספר כי עמדת הרגולטור הצרפתי הייתה שיש לאפשר לחלק או לכל המפעילים האחרים לרכוש חלקים ממנו. "אבל בסוף", אומר גולן, "גם לאחר משאים ומתנים ארוכים זה לא קרה, וגזבייה ניאל אמר בפומבי שאם זה יקרה, הוא יראה אם זה רלבנטי לגביו".

- אותך בוודאי יותר מטריד אם גולן טלקום תישאר יקרה מאוד ללבו. אם יצליח לקנות את טי-מובייל, יישאר לו בכלל זמן וחשק לגולן טלקום?

"זה לא סיפור של זמן וחשק. בכל המקומות שבהם ניאל פעיל או מנסה להיות פעיל, השאלה האמיתית היא מה התגובה של האדמיניסטרציה. בארצות-הברית, לדוגמה, פורסים לו שטיח אדום, כי הוא נחשב למי שמביא מהפכה בתחרות. אם ניאל יהיה בארץ לעולם ועד זה תלוי במסגרת הרגולטורית, כי הוא הראה שמעניין אותו להיות בארץ ואני עושה הכול כדי לעניין אותו במה שקורה בגולן טלקום. אבל יש לו עכשיו הרבה על הראש, והכול תלוי אם רוצים פה מישהו כמו ניאל, אם רוצים לעזור או לסגור את הדלת".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

"חזרנו לחלום של הטייקונים"

מתחרים נוהגים לומר על מיכאל גולן שהוא יוציא לעצמו עין כדי להוציא אחת גם להם, ושיקיז לעצמו דם עד שיקבל הצעת רכישה או מיזוג. בשוק מסתובבות שמועות עקשניות שהחברה מוצעת למכירה, וגולן טלקום מכחישה שוב ושוב בתוקף. "מהיום הראשון שבו השקנו מפיצים שמועות שאנחנו בקשיים ושאנחנו אמורים להתמזג", אומר גולן.

ביוני פרסם בית ההשקעות IBI סקירה על מהלכי גולן טלקום, ושיבח אותה על מה שנראה כ"שיגעון" - הפסדים מרובים (הסקירה העריכה שב-2013 הפסידה גולן טלקום כ-100 מיליון שקל) שנבעו מתוך האסטרטגיה האגרסיבית ומהמחירים הנמוכים. ההסכם לרשת משותפת שחתמה גולן טלקום עם סלקום - הרשת הסלולרית שעליה היא "רוכבת" כדי לתת שירות למנוייה - יפחית במידה רבה את ההפסדים, כך הסקירה.

עוד נדון בהסכם הזה, שכן פרטיו טרם אושרו בידי משרד התקשורת, אולם אם נחזור לסקירה של IBI, היא העריכה שכעת יקל על גולן טלקום להתמזג או להירכש. מכאן שעל אף המחמאות לאסטרטגיה, יצא קצפה של גולן טלקום על הסקירה, והיא מסרה בתגובה שמדובר בדברים "בדיוניים והזויים".

- על מה כל-כך כעסתם?

"יש לנו המזל להיות חברה פרטית 100%, ללא מימון בנקאי, אלא רק במימון הבעלים. אנחנו לא מדברים עם הקהילה הפיננסית. זה עיקרון, כי מתחילת הדרך האנליסטים לא האמינו במה שאנחנו עושים, שאפשר להגיע להחזר הערבות (ערבות של 360 מיליון למשרד התקשורת, שהייתה חלק מתנאי המכרז ושצריכה להיות מוחזרת לאחר שהמפעיל החדש מגיע לנתח של 7% מהשוק; בתחילת השנה, כאשר הגיעה גולן טלקום ל-390 אלף מנויים, ביקשה וקיבלה את ההחזר, ש' ל'), להגיע למתן שירות לחצי מיליון לקוחות.

"אנחנו לא מגייסים כסף שאינו של הבעלים, ולא מבזבזים זמן בלשכנע את הקהילה הפיננסית. הגבנו בחריפות כי אין להם נתונים, וכל ההערכות שלהם לגבי התפיסות, ההישגים והדרך של החברה לא מציאותיות".

- למה אתה אומר שטועים בהערכה שלכם מתחילת הדרך?

"כי התפיסה הבסיסית שמנחה את האנליסטים היא שתהיה קונסולידציה בארץ ושגולן טלקום יהיו מחוץ למשחק. אבל אנחנו מהיום הראשון אמרנו שאנחנו פה בשביל להישאר, וניאל היה בארץ לפני כמה חודשים וחזר על ההצהרה הזאת. נמשיך לעשות את מה שאנחנו עושים בסלולר, ואנחנו מקווים שנעשה את זה בעתיד גם בשוק הקווי. אני רוצה להזכיר שבזכותנו מחירי השימוש בנייד בישראל הם הכי נמוכים ב-OECD, ואילו בקווי הם עדיין הכי גבוהים".

- היו שהעריכו שתירגעו קצת עם המבצעים ועם הורדת המחירים אחרי שתגיעו ליעד החזרת הערבות, ואתם ממשיכים עם הקו האגרסיבי ובינתיים מפסידים הרבה כסף.

"אנחנו עובדים לפי התוכנית שלנו, עם הפסד בתחילת ההשקה; בהמשך נהפוך לחברה רווחית וזה ייתן לנו אפשרות להמשיך את ההשקעות. הדבר היחיד שמעניין אותנו זה להמשיך לפעול ולגדול".

- ההפסדים הללו זה משהו שהבאת בחשבון? אתה עדיין עומד בתוכנית?

"יותר מזה. ניאל אמר פומבית, לפני כמה חודשים, שגולן טלקום זו ההשקעה שהוא הכי מרוצה ממנה".
- אבל אתה פחות מרוצה ממה שקורה עם הדור הרביעי. אתם והוט מובייל מחיתם על האישור שקיבלו פרטנר וסלקום להפעיל דור רביעי, ויש לכם לא מעט השגות על המכרז לתדרים נוספים לדור הרביעי שפרטיו עדיין בשימוע.

"לצערי הרב, חזרנו לחלום של הטייקונים. בשוק של הדור הרביעי רואים שלוש חברות - שאגב הן רק קוראות לזה דור רביעי, זה רק חמישה מגה-הרץ (עבור דור רביעי איכותי צריך לפחות עשרה מגה-הרץ, ש' ל'). לקח שנים ומאמצים מאוד גדולים להביא לשוק שמונה שחקנים - חמישה מפעילים של ממש ושלושה וירטואליים - והיום רואים שמשרד התקשורת חזר חצי קדנציה אחורה. אני לא מבין מה עושה הרגולטור, אולי הוא רוצה לקחת חזרה את 5 מיליארד השקלים שהצרכנים הרוויחו מהתחרות ומירידת המחירים".

ישיבת ממשלה, יוני 2014. מרק ישראל סלם, לשכת העיתונות הממשלתית
"משרד התקשורת חזר חצי קדנציה אחורה". השר ארדן/לשכת העיתונות הממשלתית, מרק ישראל סלם

- דיברת על תחרות בטלפון הקווי, ובעצם על חבילות משולבות, כלומר טריפל של טלוויזיה, אינטרנט וטלפון, שנמצאות בתוכנית שלכם. מתי זה יושק?

"הכול קשור למשרד התקשורת, לשוק הסיטונאי (כלומר החיוב שיחייב משרד התקשורת את הוט ואת יס לאפשר למתחרים שיאושרו להשתמש בתשתיות שלהן כדי להציע חבילות כאלה, ש' ל') והתקדמות המחירונים בו. זה עוד לא הוסדר".

- מה אתה מצפה שמשרד התקשורת יעשה?

"קודם כול, שקו הזינוק יהיה שווה לכל המתחרים. משרד התקשורת החליט בצדק שיש מקום בארץ לחמש חברות בשלוש רשתות, ואז הם גם הסבירו שיש חוסר בתדרים לדור רביעי ושצריך לחלק אותם בין שלוש הרשתות כדי שיוכלו לשמש חמש חברות (הוט מובייל משתמשת ברשת של פרטנר וגולן טלקום ברשת של סלקום, ש' ל'). לצערי הרב, זה לא מה שהם עושים. אני מאוד מקווה שיתקנו את הטעויות שעושים עכשיו בדור רביעי, ולא ימחקו חלק מהתחרות".

- אתה מאוד ביקורתי כלפי משרד התקשורת, אבל בסך-הכול הרושם הוא שהולכים לקראתכם. הנה, למשל, מסתמן שבשונה מתנאי המכרז לא נדרשתם עד כה לפרוס רשתות בעצמכם, ומאפשרים לכם להיות כמעט מפעיל וירטואלי הרוכב על סלקום. דוגמה נוספת היא שקיבלת תדרים הרבה יותר בזול מאשר המפעילים הוותיקים. נראה שקיבלת לא מעט הטבות.

"אני לא חושב שעד עכשיו קיבלנו הטבה. ההיפך, נתנו הטבה לשוק הישראלי עם החזר של 5 מיליארד שקל שנתי לצרכן הישראלי. היום הרגולטור יכול להכריע בעד תחרות או נגד, גם בשוק הסיטונאי וגם בדור הרביעי. תחרות זה לא משהו שהוא עשוי וגמור, צריך לשמור עליו ברמה יומיומית".

- אנחנו מדינה די קטנה; האם יש בכלל מקום לחמישה מפעילים סלולריים ולעוד שלושה וירטואליים?

"זאת לא שאלה שצריך לשאול אותי או את ניאל, אלא את משרד התקשורת. גולן פה, רעבה, ורוצה להמשיך. משרד התקשורת צריך לשאול את עצמו מה הוא יכול לעשות בשביל התחרות".

- ואם התקווה שלך מהרגולטור לא תתממש?

"אדם כמו ניאל הוא יזם תחרותי, שיש לו הרבה מדינות שהוא יכול להשקיע ולפעול בהן. אם הרגולטור בארץ מוסר מסרים לא תחרותיים, יש סכנה שאדם כמוהו יצא מהשוק, אף שכיזם ציוני זה לא מה שהוא רוצה".

- ואז מה? אקזיט? מיזוג עם חברה אחרת?

"אין לי פרויקט כזה על השולחן, ולא דיברנו עם ניאל אף פעם על פרויקט כזה. אבל עם טעויות רגולטוריות אפשר למחוק תחרות, וזה החלום של אורנג', פלאפון וסלקום".

- בוא נחזור קצת לניאל - אתם קרובים מאוד. איך אתה רואה אותו?

"הוא יזם בהגדרה הטהורה ביותר, ידע להתחיל מאפס, להוריד מחירים ולהביא סטנדרטים חדשים. הוא כבר עשיר מאוד, שווה בסביבות 10 מיליארד דולר. הוא הקים עם שותפים את קרן הון היסוד (סיד) הכי פעילה בעולם, והוא בעלי לה מונד (עיתון יומי פופולרי בצרפת ש' ל'), אבל הוא לא השתנה מאז שהכרתי אותו, בסוף 1999. הוא ממשיך לחשוב כמו יזם".

- הקהילה העסקית הצרפתית מתייחסת אליו בעיקום אף סנובי מסוים.

"זה נכון. וגם היום הוא לא רואה בעצמו חלק מהממסד. אפשר להגיד שהוא איש די פשוט, וגם מאוד סודי בחיים הפרטיים שלו, ואני חייב לכבד את זה. הוא איש צנוע ומאוד נורמלי, יחסית לאדם כל-כך מצליח".

תגובת משרד התקשורת: "המשרד אינו פועל לטובתו של מפעיל כזה או אחר"

"משרד התקשורת מצפה כי חברת גולן, אשר זכתה לאוזן קשבת במשרד ואף נהנתה ממנגנוני הקלה במסגרת המכרז הקודם, תהיה נכונה להשקיע בהקמת רשת דור 4 כתחליף לרשת דור 3 שבהקמתה היא מחויבת. הכרה בתחליפיות זו, לא רק שאיננה מקשה על החברה, אלא אף עשויה להטיב עם החברה, כמו גם עם חברות אחרות בשוק, לאור הקטנת ההשקעות של החברה הנדרשות לשדרוג לרשת דור 4.

"מעמדתה של גולן עלולה להצטייר תמונה כאילו אין בכוונתה להשקיע בשוק התקשורת לטווח ארוך, דבר הנוגד את רצון המשרד לראות בשוק מפעילי סלולר רציניים, המוכנים להשקיע לטווח ארוך בשוק התקשורת.

"משרד התקשורת פועל לקידום דור רביעי בישראל, תוך שימור מספר המפעילים ורמת התחרות בשוק לטובת הצרכנים. המשרד אינו פועל לטובתו של מפעיל כזה או אחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully