וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזדמנות למושבים - לאייש נחלות ללא מכרז

גד שטילמן

3.9.2014 / 15:36

תקנה חדשה מאפשרת למושבים להכין תכניות מתאר לחלקות פנויות ולאיישן ללא מכרז. גד שטילמן קורא לנצל את ההזדמנות

בפברואר השנה נכנסה לתוקפה החלטה 1317 של מועצת מקרקעי ישראל, המאפשרת הקמת "הרחבות" והקצאת מגרשיהן לבני המושב ללא "מכרז" וללא ועדת קבלה חיצוניות. מאז כבר מספר מושבים נערכים ליישום ההחלטה באופן מיידי, אלא שיש לדעת כי מושבים שלא יבצעו בדיקות נכונות ולא יערכו בהקדם למימוש הזכויות, עלולים "לאחר את הרכבת".

כמעט בכל מושב קיימות נחלות לא מאוישות

ההחלטה קובעת כי מושב שיש לו "נחלות בלתי מאויישות" יוכל להכין תוכנית מתאר ל"הרחבה" שבמסגרתה יבוטלו חלקות המגורים של הנחלות הבלתי מאויישות והן יומרו במגרשי מגורים. מגרשים אלה ישווקו למומלצי האגודה ללא מכרז, כאשר השטח החקלאי של הנחלות הלא מאוישות יוותר בידי האגודה. בנוסף יקבל המושב מרשות מקרקעי ישראל כחצי מיליון שקלים עבור כל נחלה שתבוטל ושחלקת המגורים שלה תהפוך בתוכנית המתאר ל- 3 יחידות מגורים. הכספים שישולמו על ידי רשות מקרקעי ישראל יהיו מיועדים לצרכי פיתוח הישוב.

כמעט בכל מושב קיימות נחלות לא מאוישות וכידוע מאז החלת תמ”א 35 ובג”ץ ועדות הקבלה יש כמעט קפאון בנושא ההרחבות. ולכן לטעמנו, החלטה 1317 מהווה תמריץ משמעותי למושבים לקלוט עוד משפחות ולחזק את המושב על ידי ביטול הנחלות הלא מאויישות שנותרו בישוביהם. למושבי הגליל והנגב שלא יהיו מעוניינים לוותר על הנחלות הפנויות ולהפכן למגרשי מגורים קיימת אפשרות נוספת: על פי החלטה 1317 יוכלו ישובי הגליל והנגב לאייש את הנחלות באמצעות מינהל מקרקעי ישראל בתשלום. התשלום עבור הנחלות ועבור המגרשים יוקצה "בהנחת איזור".

כל מושב "נולד" עם מספר נחלות קבוע. שטח משבצת האגודה הינו מספר הנחלות כפול "מכסת הקרקע לנחלה" כפי שנקבעה לאותו ישוב. ברוב המושבים, הישוב הוקם עם מספר משפחות מתיישבים נמוך ממספר הנחלות המתוכננות והמתיישבים הראשונים חילקו את עודף הקרקע החקלאית של המשבצת ביניהם.

מאז הקמת המדינה איישו האגודות בהדרגה את הנחלות הפנויות למועמדים מטעמם. לחלק מהמושבים נותר עודף נחלות שלא אויישו עד היום. לפני מספר שנים התקבלה החלטה במינהל מקרקעי ישראל "להקפיא" את איושן של הנחלות הבלתי מאויישות במרכז הארץ ולהקצותן במכרז על ידי מינהל מקרקעי ישראל. התנגדות תקיפה של התנועות המיישבות והאגודות הביאו להקפאת המצב ומכרזים לאיוש הנחלות לא פורסמו.

על מנת לצאת ממצב ההקפאה הגתה רשות מקרקעי ישראל את ההחלטה האחרונה המקנה כאמור תמריץ משמעותי ביותר למושבים. ההחלטה קובעת לוח זמנים לביצועה שלא יעלה על חמש שנים. המשמעות היא כי בתום 5 השנים, יוכל המינהל לקחת ממושבים שלא ניצלו את ההחלטה את המגרשים, בכל דרך שימצא לנכון. הואיל וקבלת תוקף לתוכנית מתאר אורכת כחמש שנים, מחייב הדבר התארגנות נכונה, קבלת החלטות מיידיות ברשויות האגודה וכניסה לביצוע בהקדם האפשרי.

יובהר כי הוראות הביצוע של החלטה זו טרם נקבעו.

לסיכום, המלצתנו למושבים לפעול בהקדם לבחינת תכניות המתאר התקפות על מנת למפות את הנחלות הלא מאוישות אשר ממילא לא ניתן יהיה לבנות בהן על מנת להזרים דם חדש לישוב באמצעות מימוש החלטה זו.

עו"ד גד שטילמן מתמחה בדיני מינהל מקרקעי ישראל ותכנון ובניה

  • עוד באותו נושא:
  • מושבים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully